جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سفر و طبیعت گردی

حوزه/ یک کارشناس مذهبی با تأکید بر دوری مردم از شادی های نامتعارف در روز ۱۳فروردین، تأکید کرد: بهتر است در چنین روزی همانگونه که به فکر خوشحالی خانواده خود هستیم، نیازمندان را نیز فراموش نکنیم.

حجت‌الاسلام علی شاکری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به فرارسیدن روز ۱۳فروردین که به نام روز طبیعت نامگذاری شده است و با تأکید بر پرهیز از شادی های نامتعارف اظهار داشت: بهتر است در چنین ایامی که بسیاری افراد به فکر تفریح و خوشحالی خانواده خود هستند، به فکر افراد نیازمند نیز باشند و اگر می توانند آنان را نیز خوشحال کنند.

وی با اشاره به روایتی از امام چهارم شیعیان، گفت: امام سجاد(ع) به ابوحمزه ثمالی فرمودند: «اگر دوست داری خداوند گناهان تو را ببخشد، به هم‌نوع خود نیکی کن، در خفا صدقه بده و صله رحم به جا بیاور».

این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود:‌ همچنین در روایات آمده است که در بهشت مقامی وجود دارد که فقط امام عادل، و فرد ایال‌مند فقیری که صبور باشد و همچنین خانواده‌ای که اهل صله رحم باشد بدان دست می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در روایت دیگری می بینیم که پیامبر بزرگوار اسلام(ص) فرمودند: صله رحم شهرها را آباد می‌کند، عمرها را طولانی می‌کند، هرچند پیوندکنندگان از خوبان نباشند؛ این بدین معنا است که حتی اگر یکی از اقوام آدم خوبی نباشد باز نباید قطع رحم کرد.

حجت الاسلام شاکری در رابطه با صله رحم و آثار آن عنوان کرد: صله رحم از مباحثی است که مورد تأکید فراوان آیات قرآن و روایات معصومین واقع شده تا جایی که خداوند متعال در آیه اول سوره نساء بیان کرده که یکی از مواردی که در روز قیامت مورد سؤال قرار می‌گیرد صله رحم است.

وی با اشاره به آیه 21 سوره رعد و با بیان این که خداوند در این آیه وعده داده است کسانی که صله رحم انجام ‌می‌دهند، عاقبت پسندیده و بهشت برین نصیبشان می‌شود، گفت: انسان برای عبور از صراط باید 50 موقف را طی کند که در موقف اول از نماز، حق الناس و صله رحم سؤال می‌شود و این بدین معناست که صله رحم هم‌ردیف نماز و حق‌الناس قرار دارد و خداوند نیز بر این مهم تاکید کرده است.

این کارشناس مذهبی در ادامه سخنانش با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان پیرامون آثار صله رحم، گفت: امام علی(ع) فرمودند: هرکس یک چیز را بر من ضمانت کند من 3 چیز را برای او ضمانت می‌کنم و اگر کسی برای من صله رحم را ضمانت کند من برای او طول عمر، کثرت اموال و بهشت را بر او ضمانت می کنم و من(علی(ع)) اگر به کسی وعده‌ای دهد خلف وعده نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه صله رحم در مراسم‌هایی همچون عید نوروز به اوج تجلی خود می‌رسد افزود: نوروز فرصت خوبی برای از بین بردن کدورت‌ها، ایجاد مودت و وصل بین خانواده‌هایی که با یکدیگر قهر هستند بوده و انسان باید از این فرصت استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha