چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام احمد محمدی -  حوزه خراسان شمالی

حوزه/ مسئول دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان شمالی با اشاره به جایگاه صله‌رحم در قرآن و عواقب ترک آن گفت: ارتباطات فضای مجازی خانواده‌ها را از همدیگر دور نکند.

حجت‌الاسلام احمد محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به دیدوبازدیدهای نوروزی اظهار داشت: سنت حسنه صله ارحام مورد توجه دین اسلام و پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده است، لذا ارتباطات در فضای مجازی نباید خانواده‌ها و خویشاوندان را از همدیگر دور کند.

وی با بیان اینکه صله‌رحم و تکریم بزرگان ازجمله مکارم و فضیلت‌های اخلاقی است که تمام پیروان پیامبر (ص) نباید از این امر غافل باشند، افزود: از منظر قرآن و آموزه‌های دینی، پدر و مادر در بالاترین مرتبه ارحام هستند.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: پدر و مادر استثنا هستند؛ انسان باید همواره رابطه خود را با پدر و مادر حفظ کند و حالت خدمت‌گزاری به آن‌ها داشته باشد و همواره جویای احوال والدین خود باشد.

 مسئول دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان شمالی با اشاره به شیوه برقراری صله ارحام گفت: انسان باید این مسئله را با خود حل کند که به‌عنوان مسلمان موظف است به دستورات خدا جامه عمل بپوشاند، یعنی، همان‌گونه که مسلمان موظف به عبادت خداست، نسبت به دستور خدا درباره صله‌رحم نیز وظیفه دارد.

وی افزود: همچنین بر اساس آیه 499 سوره مبارکه نمل، خداوند بیان می‌دارد»قَالُوا تَقَاسَمُوا بِاللَّهِ لَنُبَیتَنَّهُ وَأَهْلَهُ ثُمَّ لَنَقُولَنَّ لِوَلِیهِ مَا شَهِدْنَا مَهْلِک أَهْلِهِ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ» نشان می‌دهد که انسان با صله ارحام و رفت‌وآمد می‌تواند از حمایت آن‌ها بهره‌مند شود.

حجت‌الاسلام احمد محمدی در ادامه با اشاره به موانع صله ارحام هم گفت: »إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتَالا فَخُورًا» باید بدانیم که خداوند در این آیه مختالا و فخوراً را بیان می‌دارد، مختال کسی است که تکبر می‌ورزد و فخور کسی است که حالت فخرفروشی دارد و دارای روحیه خودبرتربینی است؛ خداوند این دو را 2 عامل قطع رحم می‌داند.

وی ادامه داد: انسانی که دارای تکبر باشد، نمی‌تواند با فامیل ارتباط داشته باشند؛ این‌که یکی بر کسی دیگر فخرفروشی کرده و تکبر ورزد، موجب می‌شود انسان با ارحام قطع رابطه کند؛ چراکه خویشان می‌فهمند که آن‌ها از موضع ارحام با آن‌ها سخن نمی‌گوید.

مسئول دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان شمالی با بیان اینکه تجمل‌گرایی نیز می‌تواند از عوامل قطع رحم باشد، گفت: تجمل‌گرایی موجب می‌شود تا شخص نتواند با خویشاوندان خود ارتباط داشته باشند؛ در این عرصه قرآن می‌فرماید «ان الله لا یحب المسرفین». بیان این نکته ضروری است که تجمل‌گرایی با جمال گرایی تفاوت دارد.

وی اظهار داشت: انسان به‌صورت فطری جمال گراست و خدا نیز نه‌تنها این مسئله را مذمت نکرده، بلکه می‌فرماید که «خضوا بزینتکم»؛ انسان باید با زیبایی به مسجد رود؛ خداوند خود زیبای مطلق است و بندگانی که دنبال زیبایی معنوی و مادی هستند، دوست دارد اما آنچه در اسلام مذمت شده، تجمل‌گرایی است که یکی از مصادیق آن اسراف است.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: خانواده‌هایی هستند که مقید به زینت‌هایی خاصی بوده و جوری خانه‌های خود را زینت می‌دهند که این کار برای دیگران دشوار است؛ بر این اساس زمانی که خویشانشان وارد خانه آن‌ها می‌شوند، افسرده‌خاطر شده و چه‌بسا خجالت می‌کشند که به خانه او بیاید. این وضعیت موجب قطع رحم می‌شود.

وی همچنین با اشاره به آثار سوء ترک صله‌رحم نیز گفت: یکی از آثار ترک صله‌رحم خسارت در ابعاد معنوی، مادی، کوتاه شدن عمر و... است.

مسئول دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان شمالی افزود: در سوره بقره آیه 27 این مسئله تأکید شده است»الَّذِینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ وَیفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِک هُمُ الْخَاسِرُونَ» یکی از آثار مهم قطع رحم، این  است که انسان در روز قیامت به عذاب الهی گرفتار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در آیه 25 سوره مبارکه رعد نیز آمده است» وَالَّذِینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ وَیفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِک لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ« این آیه هشدار می‌دهد که قطع رحم نکنید، بعد بیان می‌دارد که این‌ها، کسانی هستند که به لعنت خدا گرفتار می‌شوند، گفت: انسان‌هایی که خود و بدون دلیل ترک صله‌رحم کند، لعنت خدا بر آن‌ها شامل می‌شود و عاقبت بدی در روز قیامت بر آن‌ها است.

مسئول دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امید است در سال جدید صله رحم را آنگونه که شایسته یک فرد مسلمان است به جا بیاوریم که در اسلام یکی از برترین کارها است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha