پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله امامی کاشانی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران، خود بزرگ بینی را آسیب بزرگی خواند و گفت: گاهی آدم خودش را گم کرده و مثلا طلبه فکر می کند یک نماز شب بخواند، باید ملائکه را هم ببیند و شهودی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله امامی کاشانی، در جلسه اخلاق هفتگی خود در مدرسه عالی شهید مطهری تهران، ضمن شرح خطبه متقین، اظهار داشت: ما باید هدف خلقت را بفهمیم و معرفت داشته باشیم، چون معرفت و شناخت، آدم را به سوی وادی و نظام خلقت می‌برد.

امام جمعه موقت تهران افزود: نظام آفرینش تجلی اسماءالحسنی است؛ وقتی که این اسماء بر سر انسان سایه بیافکند، رشد می کند و آدم هایی هم که رشد کرده اند، همه در همین وادی بودند.

تولیت مدرسه عالی شهید مطهری تهران، با بیان خاطره ای از دیدار با مرحوم آیت الله العظمی بهجت(ره)، تأکید کرد: آن چیزی که آدم را بالا می برد، باور بوده و عباراتی که در فرمایشات امام علی(ع) مربوط به باور می شود؛ یعنی انسان کارهایش را کم  و خود را متهم بداند، از اعمالش ترسیده و خود را از دیگران پایین تر بداند.

آیت الله امامی کاشانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: این که صدر المتألهین در حاشیه کتاب شفا، روایتی را نقل می کند که پیامبر(ص) خطاب به امیرالمومنین(ع) فرمودند "عبادات و اعمال تو از ثقلین بالاتر است. چرا؟ برای اینکه عقل تو از همه عالم بیشتر است و تو در عقل و در معرفت به خدا از همه سبقت گرفتی؛ این ریشه و اساس است."

تولیت مدرسه عالی شهید مطهری ضمن بیان غزلی از حافظ، اظهار داشت: مرحوم سید علی طباطبایی(جد مرحوم علامه طباطبایی) می گوید شب های جمعه در صحن مطهر امام حسین(ع) می خوابیدم ؛ عمامه را زیر سرم و صورتم را طرف حرم  می گذاشتم و اشعاری می خواندم تا به این غزل حافظ رسیدم که «با صبا در چمن لاله سحر می گفتم / که شهیدان که اند این همه خونین کفنان | گفت حافظ من و تو محرم این راز نه ایم / از می لعل حکایت کن و شیرین دهنان» تو چه میدانی اینها چه کسانی هستند؟ ما نمی توانیم بفهمیم و وقتی می فهمیم که مثل خودشان شویم.

امام جمعه موقت تهران ضمن بیان حدیثی از حضرت موسی بن جعفر(ع)، گفت: یکی از فرزندان موسی بن جعفر(ع) به پدر عرض کرد من را نصیحت کن؛ حضرت به او فرمود من از خدا می خواهم که «خدای متعال تو را از تقصیر بیرون نیاورد و همیشه احساس کوچکی کنی»؛ فطرت انسان باید اینگونه سیر کرده و همیشه خود را مقصر بداند تا به نقطه کمال برسد.

آیت الله امامی کاشانی، با بیان مشکل بزرگ بینی، گفت: گاهی در بین طلبه ها و اهل علم، مشکل بزرگ بینی پیدا می شود که باعث می شود تا خود را گم کند؛ مثلا گاهی طلبه فکر می کند وقتی نماز شب بخواند، باید ملائکه را هم ببیند و شهودی داشته باشد.

وی در پایان خطاب به طلاب، تأکید کرد: امروز جهاد ما این است که معارف دین را بشناسیم و با بیان و قلم خوب توضیح دهیم؛  باید خوب درس خوانده و برای تبلیغ، قلم و بیان خوبی داشته باشیم.

۳۱۳/۲۹

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha