جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: گناه ابتدا باعث خواب رفتن قلب می شود و اگر تکرار شد باعث بیهوشی و در صورتی که انسان درآن غوطه ور شد قلب انسان را می میراند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امروز در ادامه بحث گناه شناسی در جمع طلاب و روحانیون اصفهان، به آثار و عقوبت های گناه بر دل اشاره کرد و گفت: گناه همان طوری که آثار عقوبتی دارد، یعنی انسان به واسطه گناه اول در دنیا مواخذه می شود و در آخرت هم عقوبت می شود، آثاری هم بر دل دارد.

وی با اشاره به آیه 14 سوره مطففین که می فرماید"کَلاَّ بَلْ رانَ عَلي‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا يَکْسِبُونَ" گفت: گناه باعث بستن زنگار بر دل ها می شود،در بعضی آیات و روایات اشاره شده است که گناه روح انسان را ظلمانی و سیاه می کند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در روایات این زنگار بستن حاصل از گناه، تعبیر به نقطه سیاهی بر دل شده است، بنابراین وقتی دل انسان آلوده به گناه شد نقطه سیاهی بر دل او پدید می آید که البته این یک نوع تمثیل است، اگر توبه کرد این نقطه سیاه بر طرف می شود ولی اگر به گناه خود ادامه داد این نقطه سیاه بیشتر و بیشتر می شود تا دل را بمیراند.
وی در همین زمینه به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره داشت که می فرماید"اذا ذنب الرجل خرج في قلبه نكتة سوداء ، فإن تاب انمحت و إن زاد زادت حتي تغلب علي قلبه فلا يفلح بعدها أبد" یعنی هرگاه مردي گناه كند، در دلش نقطه سياهي برآيد، پس اگر توبه كند محو شود، و اگر بر گناه بيفزايد، آن سياهي افزايش يابد تا بر دلش غالب شود، سپس هرگز رستگار نشود.
آیت الله مهدوی بابیان اینکه گناه ابتدا باعث خواب رفتن قلب می شود و اگر تکرار شد باعث بیهوشی و در صورتی که انسان درآن غوطه ور شد قلب انسان را می میراند به حدیث دیگری از امام صادق(ع) که از پدرشان نقل می کنند اشاره داشت که فرمود" « « مَا مِنْ شَی ءٍ أَفْسَدَ لِلْقَلْبِ مِنْ خَطِیئَةٍ إِنَّ الْقَلْبَ لَیوَاقِعُ الْخَطِیئَةَ فَمَا تَزَالُ بِهِ حَتَّی تَغْلِبَ عَلَیهِ فَیصَیرَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَه. » یعنی « هیچ چیز برای قلب زیان بارتر از گناه نیست، چه آن که قلب با گناه می آمیزد و بر گناه اصرار می ورزد تا آن که گناه بر قلب چیره می شود و سر انجام آن را وارونه می کند.»

وی افزود: اینگونه است که قلب بر اثر ازدیاد گناه می میرد و دیگر راه نجاتی نیست. بنابراین انسان به جایی که می رسد که حتی کلام خدا را نیز مسخره می کند و دیگر امیدی به بازگشت او نیست.

 استاد حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: ما باید سعی کنیم قبل از این که دل به مرحله مردن رسید، چاره اندیشی کنیم و نگذاریم گناهان  دل ما را به سمت دیگری دور از خدا روانه کند.
وی در پایان با بیان اینکه آثار برخی گناهان گاهی حتی تا 40 روز در وجود انسان هست، گفت گریه برای امام حسین(ع) سیاهی دل در اثر گناه را شستشو می دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha