پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
اصلاح الگوی مصرف

حوزه/امروز حل چالش‌های متعدد حوزه شهری ایران نیازمند تولید محتوای بومی است و بدون همکاری حوزه‌های علمیه عملا این اقدام حاصل نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی در دیدار جمعی از اعضای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، دستیابی به رتبه نخست انجمن‌های علمی کشور در حوزه علوم انسانی را به عنوان یکی از موفقیت های این انجمن سه ساله عنوان کرد و اظهار داشت: سوق دهی تولیدات اقتصادی کشور به سمت رویکرد دانش بنیانی ضرورت دارد.

وی تصریح کرد: طبق سند چشم‌انداز، جامعه ایرانی در افق 1404، باید جامعه‌ای برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی، دست یافته به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب‌غربی با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم ‌باشد.

وی افزود: در بند 2 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و اجرای نقشه جامع علمی کشور به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور اشاره شده است.

نایب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به عنوان انجمن علمی برتر کشور، تمام تلاش خود را در راستای حرکت در مسیر پرشتاب علمی کشور می کند، گفت: این انجمن از طریق تحقیقات علمی و پژوهشی در حوزه‌های اقتصاد و مدیریت شهری، سعی در ترویج رویکرد علم مبنا در حوزه مذکور دارد.

طباطبایی مزدآبادی از شهرها به عنوان یکی از موارد نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از ابعاد اقتصاد مقاومتی در آن مغفول مانده است؛ برای مثال در بحث اصلاح الگوی مصرف طبق آمارهای جهانی سرانه مصرف آب روزانه در بخش شرب و بهداشتی در ایران 300 لیتر است که دو برابر کل اروپاست.

وی با اشاره به اینکه تنها در سه کالای اساسی شامل برنج، نان و روغن به طور سالانه رقمی بالغ بر 3 هزار و 800 میلیارد تومان دورریز و اسراف وجود دارد، گفت: با همین رقم که عملا بیش از یک ماه یارانه 45500 تومانی 80 میلیون ایرانی است، می‌توان برای 175 هزار زوج وام ازدواج آماده کرد یا هزینه سالانه زندگی 320 هزار مستمند را پرداخت کرد.

نایب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه با اشاره به برگزاری موفق نخستین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در اردیبهشت 1395، اظهار داشت: در دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری تلاش می کنیم تا به محور اقتصاد اسلامی در اقتصاد شهری بپردازیم.

طباطبایی مزدآبادی افزود: ضرورت دارد حوزه‌های علمیه در این عرصه وارد عمل شوند زیرا با یک خلأ جدی در این زمینه مواجه هستیم.

وی در پایان به ارائه پیشنهادی در زمینه راه اندازی کارگروه مشترک اقتصاد شهری بین انجمن و حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: امروز حل چالش‌های متعدد حوزه شهری ایران نیازمند تولید محتوای بومی است و بدون همکاری حوزه‌های علمیه عملا این اقدام حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha