شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خرافات

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان فارس، تأکید کرد: دلخوش کردن به خرافات به معنی تعطیلی عقل است.

حجت الاسلام علی حسین کراری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تاکید بر ضرورت دوری از خرافات، گفت: بندگی خدا و زندگی در حکومت اسلام، ما را ملزم به اطاعت از قوانین الهی می کند.

معاونت پژوهش حوزه علمیه فارس، با اشاره  بهریشه های فکری اقدامات برخی افراد در چهارشنبه آخر سال، گفت: به نظر می رسد این کارها سه ریشه اساسی دارد؛ اولین ریشه آن می تواند دوری از تعقُّل و غفلت از جایگاه انسانیت باشد؛ دومین ریشه آن  تقلید و پیروی از آباء، اجداد و گذشتگان و در نهایت سومین ریشه نیز عدم توجه به  قیامت و حقوق دیگران و به نوعی خودخواهی است.

وی افزود: انسان اشرف مخلوقات و با قوه عاقله خود از سایر موجودات متمایز می گردد و اگر از این وجه تمایز خود غفلت ورزد  از مرتبه انسانیت غفلت ورزیده و به جایگاه حیوانیت و بلکه پائین تر تنزّل پیدا می کند؛ همانطور که خداوند سبحان در آیه 179سوره اعراف به این حقیقت به صورت واضح اشاره می فرماید.

حجت الاسلام کراری خاطرنشان کرد:  چهارشنبه سوری سال  از مصادیقی است که جایگاه انسانیت فرد را به خطر می اندازد و او را در زمره اهل غفلت قرار می دهد .

وی افزود: تقلید اگر به معنای رجوع به متخصص و اهل فن باشد، کاری عاقلانه است و مقبول همه عقلاء و عرف جامعه بشری می باشد؛ اما اگر به معنای رجوع به غیر متخصص باشد، کاری جاهلانه و به نوعی تعطیل عقل می باشد؛ خداوند  متعال نیز در آیات متعددی از قرآن بر این دو مطلب تأکید دارد که  از انبیاء پیروی کنید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha