شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خانم ناهید طیبی

حوزه/ استاد دانشگاه در درس اخلاق اظهار داشت: مطالعه داستان زندگی شهدا و تمسک به قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) بهترین الگو در مسیر تربیت ولایی فرزندان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ناهید طیبی در نشست طلاب جامعه الزهرا(س) با موضوع «تربیت ولایی فرزندان و گرامیداشت مادران و همسران شهدا» که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به جایگاه والا و برتر قرآن در همه ابعاد اظهارداشت: قرآن و اهل بیت(ع) روشنگر مسیر زندگی انسان هستند و با پیروی و حرکت در این مسیر، می توان به رشد و تعالی معنوی دست یافت.

کارشناس علوم دینی ، سوره حجرات را بهترین سوره در مبحث اخلاق فردی و اجتماعی خواند و تصریح کرد: اساتید اخلاق تلاوت و مطالعه ترجمه و تفسیر آیات این سوره را بسیار مورد تاکید قرار داده اند.

وی افزود: خداوند در آیه ۱۵۱ سوره انعام از پیامبر(ص) می خواهد تا مطالبی را به مردم بگوید و برای این امر از واژه «تعالوا» استفاده می کند که واژه ی «عُلو» نشان دهنده برتر بودن مقام خطاب کننده یعنی پیامبر(ص) نسبت به مخاطبان است.

 طیبی با اشاره به تفسیر آیت الله «حسن زاده آملی» از این آیه اظهار داشت: دومین نکته تفسیری این آیه نشان ارتقای بُعد معنوی وجود انسان و به کم قانع نبودن در این امر است، زیرا روحی که ظرفیت پذیرش ادراکات معنوی را نداشته باشد به اندک معنویتی که کسب کرده قناعت می کند و از ادامه راه باز می ماند و یا بعد از مدتی دچار غرور خواهد شد.

این نویسنده مذهبی رشد همزمان سطح آگاهی و سطح معنوی را از عوامل مهم در تربیت الهی روح خواند و خاطر نشان کرد: سومین مسئله در این آیه، فعل امر بودن عبارت«تعالوا» است که نشان می دهد بی توجهی به این دستور همچون زمین گذاشتن واجب الهی است.

وی در ادامه گفت: نکته تفسیری چهارم این آیه طبق بیان علامه حسن زاده، اعطای چراغ درونی یعنی عقل و چراغ بیرونی یعنی پیامبر(ص)، ائمه(ع) و علما از سوی خداوند به انسان است تا به سرچشمه الهی وصل شویم.

 طیبی در ارتباط با استفاده از نور وجود اهل بیت(ع) در راه زندگی بیان داشت: روشن بودن و در جلوی راه قرار گرفتن، از ویژگی های چراغی است که باید روشنگر مسیر انسان باشد؛ نه اینکه در گوشه ای بگذارند و به مسیر خود ادامه دهند.

پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: مسئله «الگوگیری از حضرت زهرا(س) در عصر حاضر» قرن هاست مورد سوال قرار می گیرد و در پاسخ باید به سمینارها و کنفرانس هایی که سالیان متمادی است در غرب برای تربیت خانواده برگزار می شود اشاره کرد که هر بار هم این دستور و شعار تکرار می شود که «تربیت صحیح فرزندان در صورتی امکان پذیر است که مادر از پدر خانواده قهرمان بسازد» و این بهترین روشی بود که حضرت زهرا(س) در تربیت فرزندان خود استفاده می کرد.

وی افزود: در سوره حجرات آیات زیادی با عبارت «یا ایها الذین آمنوا» شروع شده که در آنها به مباحث اخلاقی که از آن به عنوان «فقه اوسط» نام برده می شود، پرداخته شده است.

 طیبی در تاکید بر تلاوت سوره انعام اظهار داشت: سوره انعام حاوی اصول اعتقادی است که طبق بیان آیت الله جوادی آملی همان فقه اکبر است و زمانی که اندیشه جهان شناسی و خداشناسی انسان تصحیح شود مسئله ای مانند حجاب که امری فقهی است جایگاه واقعی خود را پیدا می کند.

کارشناس علوم دینی در پایان با تاکید بر حفظ مقام شهدا و خانواده آنها اظهار داشت: مطالعه کتاب برای بالا بردن سطح آگاهی و تربیت فرزندان بسیار موثر است و این مسئله جزو واجبات زندگی یک طلبه است و خصوصا خواندن کتبی که در مورد زندگی شهداست از بهترین و مهم ترین برنامه هایی  مطالعاتی که در زندگی هر فردی باید قرار گیرد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha