پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه اسلام با اندیشه سکولاریسم فاصله دارد، گفت: حوزه در تراز اندیشه امام، حوزه ای است که سیاست زده تحت تاثیر اندیشه های غلط نیست و در عین حال سیاست گریز هم نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه سه شنبه در همایش «حوزه علمیه و آرمان های امام(ره) و مقام معظم رهبری» که از سوی تشکل اساتید سطح عالی و خارج حوزه در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری این همایش در ارتقای روح الهی، معنوی و انقلابی در حوزه موثر باشد، اظهار داشت: سخن از انقلابی بودن و تراز انقلابی برای حوزه بدین معناست، حوزه ای که مولد انقلاب شکوهمند بوده، در برابر پدیده ای قرار دارد که به نقطه سکون و ایستایی نرسیده است. 

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه یکی از ابعاد حوزه انقلابی، تحقق اهداف انقلاب است، تصریح کرد: بُعد دیگر حوزه انقلابی در عرصه روشی است.  در بُعد هدفی مفروض این است انقلاب اسلامی که از پایگاه علم، جهاد و مرجعیت برخاسته، یک تغییرات عمیق و بنیادی را دنبال می کرده و این تغییرات در ایران به طور کامل محقق نشده و اقتضای این اهداف ایجاب می کند که ما همچنان انقلابی بمانیم و مولد اندیشه و فکر انقلاب باشیم تا قدم به قدم به آن اهداف بلند نزدیک شویم.

وی تصریح کرد: جامعه ما اگر بخواهد برپایه تفکر و ارزش های الهی و اسلامی مبتنی شود، حوزه علمیه باید در تمام مقوله های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هدایت کند و در عرصه های گوناگون حضور داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین، با بیان اینکه انقلابی ماندن و انقلابی بودن یک بُعد روشی و منهجی دارد، افزود: باید بررسی کنیم برای تحقق آن آرمان های بزرگ و غلبه بر موانعی که در مواجه با تحقق آرمان های انقلاب، امام و رهبری وجود دارد چه روش هایی را اتخاذ کنیم؛ روش های شجاعانه و بن بست شکنانه یا روش های نرم و آرامی که با کندی پیش می رود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ما آرمان هایی را دنبال می کنیم که از اندیشه حوزه و مرجعیت و بر اساس تفسیری که در عصر ما امام خمینی (ره) آن را بنیان نهاد، منشا می گیرد و مبنای حرکت ما قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه حوزه عصر انقلاب باید با عصر انزوا در تولید علم و فکر متفاوت باشد، اظهار داشت: ما حوزه ای را تجربه کردیم که به دلیل سیاست های استکباری و انحرافی در انزوا قرار داشت و با درخشش خورشید انقلاب اسلامی، حوزه در متن تحولات جامعه و معادلات اجتماعی قرار گرفت. 

استاد حوزه با بیان اینکه امروز ما پاسخگوی همه نیازهای مورد مطالبه جامعه داخلی و خارجی نیستیم، گفت: ما سرمایه های عظیم فقهی، کلامی، فلسفی، تفسیری و حدیثی داریم؛ در چهار دهه گذشته، متفکران بزرگی در این قلمروها اندیشیدند و تدریس کردند اما هنگامی که نیازها را با این وضعیت مقایسه می کنیم، شاهد فاصله هستیم و این یک مخاطره است.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه فقه اصیل اجتهادی باید قلمروهای دانش را فتح کند، افزود: ما باید هم عمق فقهی را حفظ کنیم و بر آن بیافزاییم و هم مرزهای دانش فقه را توسعه دهیم؛ حداقل 20 محور وجود دارد که فقه ما باید در آن عرصه خود را نشان دهد.

*حوزه در عرصه علوم انسانی مورد مطالبه است

امام جمعه قم با اشاره به اینکه در قلمروی علوم انسانی و اجتماعی مورد مطالبه هستیم و حوزه نباید در انتظار مطالبه هم بماند، گفت: در بسیاری از حوزه های علوم انسانی و اجتماعی ما هنوز با عرضه اندیشه درست عمیق اجتهادی اسلام فاصله داریم؛ اگر تولید صحیح فکر اسلامی مطابق با اندیشه اسلامی در متن جریان دانشگاه نداشته باشیم، حتما افکاری که از بیرون می آید، دانشگاه های ما را شکل می دهد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه بزرگان ما در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فعالیت هایی داشته اند اما هنوز کم است، گفت: متاسفانه گاهی کسانی کار می کنند که از سرمایه اجتهاد برخوردار نیستند؛ بنده قاطعانه عرض می کنم حضور در این قلمروها بدون دارا بودن سرمایه اجتهاد و اندیشه عمیق عقلی، کلامی و فقهی یک ورود ناتمام و گاهی حتی مضر است.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه الهیات جدید، دانش های متعددی در دین شناسی در دنیای امروز ایجاد شده است، گفت: باید بدانیم سیل تولیدات فکری در جهان غرب پیرامون دین و مقوله های الهیات روانه دانشگاه های ما و دنیا شده است و حوزه در آنجا خیلی بیشتر باید کار کند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه آنچه در فلسفه دین از منظر غرب وجود دارد ذات غیرالهی و سکولار دارد، افزود: ما باید با یک نگاه فلسفی، عقلی، اجتهادی و عمیق از منظر حکمت الهی و اندیشه دینی به حوزه الهیات بپردازیم.  

*حوزه انقلابی، حوزه سیاست زده و سیاست گریز نیست

آیت الله اعرافی با اشاره به بحث "حوزه سیاست زده" و "حوزه سیاست گریز"، گفت: ما متاسفانه در اینجا گاهی شاهد هم سیاست زدگی های انحرافی و با روشن فکرزدگی های غلط هستیم و هم با سیاست گریزی ها و پرهیزهای سیاسی که در ذات اسلام نیست.

وی با تاکید بر اینکه اسلام با اندیشه سکولاریسم فاصله دارد، اظهار داشت: سکولاریسم یک رویکردی است که می تواند در قالب های گوناگون خودش را بر ما تحمیل کند؛ حوزه در تراز اندیشه امام، حوزه ای است که سیاست زده تحت تاثیر اندیشه های غلط نیست و در عین حال سیاست گریز هم نیست.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه انقلابی، توجه عالم و دانشمند حوزوی به بحث سیاست را به عنوان یک نقطه ضعف قلمداد نمی کند، تصریح کرد: اینکه حوزه های علمیه، محورهای سیاست را متوجه می شود و دارای تحلیل عمیق و شناخت صحیح است و آنجا که وظیفه دارد ورود می کند، نشان دهنده حوزه در تراز اندیشه امام است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه در تراز انقلاب، امام(ره) و رهبری به سیاست با منطق درست می پردازد و از سیاست روی نمی گرداند و دچار سکولاریسم مدرن و سنتی نمی شود و سکولاریسم آشکار و نهان در افکار او نفوذ و بروز نمی کند.

*حساسیت نسبت به جامعه و مردم لازمه حوزه انقلابی

وی یکی دیگر از محورهای حوزه در تراز اندیشه انقلاب را حساسیت نسبت به جامعه و زندگی مردم عنوان کرد و افزود: از افتخارات بزرگ روحانیت همراهی و شناخت با دردهای مردم بوده است.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه حوزه فارغ از بحث های سطحی و روبنایی سیاسی، در خصوص برنامه ششم توسعه براساس منطق اسلامی حرفی دارد، گفت: جمعی از دوستان حوزوی در گام نخست، جزوه ای در این زمینه تولید کردند و به محضر مقام معظم رهبری، مراجع عظام و مسئولان کشور تقدیم کردیم؛ حوزه باید هر روز در عرصه های مختلف زندگی مردم حضور داشته باشد؛ برنامه ششم یعنی اداره جامعه در طول پنج سال؛ حوزه اگر در این زمینه سخن دارد که دارد باید در آنجا عرضه کند.

*لزوم ارائه نگاه دین در خصوص آسیب های اجتماعی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: اگر مقوله آسیب های اجتماعی مطرح می شود، حوزه باید از منظر دین نگاه خود را مطرح کند و باید مشخص شود حوزه در شناخت و درمان آنها چه جایگاهی دارد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: با ظرفیت اساتید، مبلغان و شبکه عظیم نورانی و الهی قطعا می توانیم در کاهش آسیب ها و آلام جامعه نقش ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع جمعیت یک مسئله راهبردی مهم برای جامعه است، گفت: آمارها در خصوص جمعیت، وضع مناسبی ندارد و اگر هرخانواده ای دو تا سه فرزند نداشته باشد، موضوع جمعیت با خطر مواجه می شود؛ امروز در آستانه 80 میلیون هستیم ولی با این ضریب رشد جمعیت به فاصله دو دهه به سمت کاهش جمعیت حرکت کرده ایم.

*ضرورت توجه حوزه به نظام تبعیض و اختلاس

آیت الله اعرافی بر ضرورت توجه روحانیت به زندگی اقتصادی مردم تاکید کرد و گفت: ما لازم نیست وارد دعواهای سطحی شویم اما زندگی اقتصادی مردم بحث مهمی است؛ نظام تبعیض و اختلاس و نابرابری در حقوق ها از موضوعاتی است که حوزه باید از منظر علمی، دقیق و جدای از دعواهای سیاسی باید حرف بزند و جایی که امکان دارد همراهی کند.

وی افزود: دور شدن حوزه از زی طلبگی و متصل نشدن با مستضعفان جامعه آسیب بزرگی است که ما را تهدید می کند.

*دارا بودن نگاه تمدنی و بین المللی لازمه حوزه انقلابی

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با بیان اینکه دارا بودن نگاه تمدنی و بین المللی لازمه کار حوزه انقلابی است، گفت: برای تحقق این نگاه بلند باید اقدامات اساسی را اساتید بزرگوار انجام دهند و همه ما با همبستگی و رعایت همگرایی در این زمینه قدم برداریم.

امام جمعه قم بر لزوم حفظ هویت و اعتزاز به هویت حوزوی تاکید کرد و گفت: ما باید به گونه ای عمل کنیم که طلبه ما احساس افتخار به هویت حوزه ای کند و خود را به هیچ نحوی نیازمند هیچ نام و نشانی از غیرحوزه نداند و در اینجا کاستی هایی وجود دارد و اشکال آن به ما مدیران حوزه بازمی گردد نه طلبه.

*لزوم صیانت از نقش و جایگاه مرجعیت

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه براساس تاکید رهبر معظم انقلاب باید از نقش و جایگاه بزرگ مراجع تقلید به عنوان قله های بلند فکری و معرفتی صیانت شود، گفت: همچنین این ظرفیت نسل جوان، پرشور، انقلابی، فهیم و آگاه حوزه باید در مسیر صحیح مورد هدایت و نظارت قرار داشته باشد.

*نظام باید بر پایه تفکر تولیدی از حوزه اداره شود

وی با بیان اینکه براساس نگاه مقام معظم رهبری، نظام جمهوری اسلامی باید بر پایه فکری که در حوزه تولید می شود، اداره شود، گفت: حوزه در برابر نظام وظیفه دفاع، نقد و مقابله با انحرافات دارد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه امروز حوزه های علمیه نیازهای متنوعی دارد، گفت: ما هم مجتهد و مرجع می خواهیم و هم نیازهای دیگری که باید برای آن نیرو تربیت کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به مطالعات راهبردی، ضرورت آسیب شناسی مستمر، صیانت از جایگاه مرجعیت و حوزه، تاکید بر فقاهت، قدرت استدلال کلامی و فقهی برای مقابله با هجمه های بزرگ، توجه حوزه به مقوله هنر، توجه به مسائل اخلاقی و تهذیب، استقلال فکری و معرفتی حوزه و توجه به بحث خانواده از جمله محورهای تاکید مقام معظم رهبری و مراجع تقلید بوده است.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha