پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام یوسفی مقدم

حوزه/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، اهتمام به صله رحم را ریشه در باورهای قرآنی مردم ما دانست.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که در آستانه تعطیلات نوروزی قرار داریم ، اظهار داشت: طبعاً در چنین ایامی بر اساس سنت صدها ساله ایرانیان، شاهد رونق دوباره مراسم دید و بازدید افراد خانواده و قوم و خویشان به بهانه این ایام هستیم و به این طریق بساط شادی و تفریح و صله رحم در بین خانواده ها به خوبی فراهم می شود.

وی افزود: یکی از مباحث مورد تاکید در بحث سبک زندگی همین صله رحم و رفت و آمدهای دوستانه و خانوادگی است که به تقویت مودت و محبت میان اعضای یک جامعه به خصوص در میان گروه خویشان بسیار کمک می کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین با بیان این که دین مبین اسلام, نه تنها ارتباط خویشاوندی و رفت و آمدهای این چنینی را مورد تأیید قرار می دهد، بلکه بر آن تأکید می نماید، گفت: روزهای آغازین سال یکی از بهترین فرصت هاست تا افراد در کنار اهتمام به مسافرت، نسبت به انجام این سنت حسنه الهی که اتفاقاً ضرورت های اجتماعی نیز متوجه آن است ، اقدام کنند.

وی با اشاره به این که انجام صله رحم ریشه در باورهای عمیق قرآنی و دینی دارد، خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه 90 سوره مبارکه نحل، صله رحم را در کنار رعایت عدالت و احسان قرار می‌دهد که این مساله خود نشان دهنده جایگاه و اهمیت صله رحم و رسیدگی به ذی القربی است.

وی افزود: از سویی بر اساس آیه 27 سوره مبارکه بقره ، کسانی که صله رحم را قطع می‌کنند، دچار خسران می‌شوند که این خسارت شامل امور مادی و معنوی است.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم همچنین بیان داشت: انجام صله رحم خود دارای آثار و برکات فراوانی است که از آن جمله باید به افزایش رزق و روزی، تقویت امنیت و آرامش فردی و اجتماعی، طول عمر و حل بسیاری از مشکلات جامعه به طور مستقیم و غیر مستقیم اشاره کرد.

وی افزود: البته در عین حال که پروردگار عالم ما را به انجام صله رحم امر می‌کند، به ما این هشدار را هم می‌دهد که مبادا این مساله ما را از مسیر درست منحرف سازد، چنان که در آیات قرآن مشاهده می کنیم که خدای متعال از یک سو، امر می‌کند به پدر و مادر و ذی القربی احسان کنید اما هشدار می دهد که این صله رحم مبادا شما را دچار شرک ورزی به خدا کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha