سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت‌الاسلام سید عطاء‌الله ارکیان - حوزه تهران

حوزه/ حجت‌الاسلام ارکیان با تاکید بر ضرورت رعایت حدود شرعی در ارتباطات فامیلی، گفت: نباید به بهانه اینکه «سالی یکبار است» خودمان را توجیه کنیم، بعضی وقت‌ها همین یک بارها باعث سقوط و تنزل انسان می شودد و یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام سید عطاء‌الله ارکیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، به رسالت طلاب و روحانیون در ایام باقی مانده تعطیلات نوروزی اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر بنده مهمترین رسالت طلاب در این ایام که فرصت بسیار مغتنم و مناسبی برای ترویج سبک زندگی اسلامی می‌باشد این است که با رفتار و کردار خویش مردم را با معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و اسلام ناب محمدی آشنا کنند.

وی با بیان اینکه رفتار طلاب می‌تواند نمونه عینی تبلیغ باشد، افزود: ایام نوروز ایام مغتنمی است تا مسائل فقهی و شبهات اعتقادی برای مردم تبیین و تشریح شود. از این رو می‌توان با در نظر گرفتن روحیات افراد در مهمانی‌ها، یک حدیث یا مسئله فقهی و یا کلامی را مطرح کرد و چه بسا همین مطالب راهگشای آنان در کسب معارف الهی باشد.

اسلام دین اجتماعی است

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به جایگاه صله ارحام در اسلام و نزد اهل بیت(ع)، عنوان داشت: اسلام دین جمعی و اجتماعی است. دین عزلت و گوشه گیری و گوشه نشینی نیست، بلکه دین ارتباط است. احکام عبادی نظیر نماز جماعت و جمعه و حج گویای این مسئله است. ما حق نداریم از جامعه ببُریم. خصوصا از دوستان و آشنایان.

وی با بیان این که صله رحم در اسلام و تشیع جایگاه بی نظیر و برکات فراوانی دارد، تصریح کرد: امام سجاد(علیه‌السلام) در همین رابطه و درباره‌ نیکی، صدقه پنهانی و صله ارحام می فرماید «عمر را زیاد می کند و فقر را از بین می برد». اساساً «صله ارحام» یکی از مصداق های تقوای الهی و عمل به فرمان های اوست، از این رو خداوند به تقواپیشگان از جایی که گمان نمی‌برند وعده نعمت و رزق را داده است «وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ؛ هر کس که تقوا پیشه کند، خداوند برای او راه خروجی (از مشکلات) قرار می‌دهد و او را از آنجا که گمان نمی برد، روزی می رساند».

رعایت حدود شرعی در دید و بازدیدها و میهمانی‌ها

حجت الاسلام ارکیان، خانواده‌ها را به رعایت حدود شرعی در دید و بازدیدها و میهمانی‌ها فراخواند، و بیان داشت: در ارتباطات فامیلی باید حدود شرعی رعایت شود و این طور نباشد که به این مسائل بی‌توجه باشیم. دین اسلام دین زمان یا مکان خاصی نیست، بنا بر این احکام شریعت و مسائل شرعی در تمامی زمان ها و مکان ها باید رعایت شود.

وی افزود: نباید به بهانه اینکه «سالی یکبار است» خودمان را توجیه کنیم. بعضی وقت‌ها همین یک بارها باعث سقوط و تنزل انسان می شود. «یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی به دنبال دارد». روی این حساب باید در ایام نوروز هم مثل بقیه ایام رعایت موازین شرعی را داشته باشیم تا ان شاءالله ایام شادی را سپری کنیم و سالی نکو که بهار خوبی دارد را پیش رو داشته باشیم.

فقر معنوی و عقلی، مخرب‌‌تر از فقر مالی است

حجت‌الاسلام ارکیان در پایان با انتقاد از ترویج برخی خرافات، گفت: دوری از عقلانیت و تعقل اثرات مخرب زیادی دارد، از این رو فقر معنوی و عقلی، خیلی مخرب‌‌تر از فقر مالی است. کشوری نظیر ژاپن که در علوم تجربی و تکنولوژی پیشرفته ترین کشور است از نظر خرافات نیز، خرافه پرست ترین کشور دنیاست، بنابراین باید مردم به سوی معنویت و عقلانیت سوق داده شوند. خرافه پرستی محصول تشنگی معنوی است. اگر جامعه ای از نظر عقلانیت، انسانیت، معنویت و شخصیت پُر باشد، دنبال خرافه و افسانه نخواهد رفت.

انتهای پیام 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha