پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مومنی

حوزه/نوروز یک سنت پایدار است که با مسائل اخلاقی همچون صله رحم به طور کامل پیوند خورده است، براین اساس هم عقلای جامعه و هم دین مبین اسلام بر آن تاکید ویژه ای دارند و برکات فراوانی برای آن ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان با اشاره به سنت‌های دیرینه ایرانی اظهار کرد: آداب و سنت ها مربوط به زمان و مقطع خاصی است که اگر با مسائل اخلاقی پیوند بخورد قابل استمرار در فرهنگ یک ملت خواهد بود.

وی افزود: اگر سنتی در یک جامعه صرفا مربوط به آداب زمان خود باشد و با مسائل اخلاقی پیوند نداشته باشد، روزی به پایان می‌رسد، از این رو باید میان اخلاق و آداب تفاوت اساسی قائل شد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان با تاکید بر اینکه باید از آدابی که با اخلاق و عقل انسان در تناقض است، پرهیز کرد افزود: یکی از آدابی که با مسائل اخلاقی پیوند ندارد و صرفا مربوط به عرف جامعه گذشته است که ریشه‌های مختلفی بر آن تبیین شده، اما با توجه به اینکه برخی از این آداب و رسوم امروز به یک حرکت ضد اخلاق تبدیل شده، عقلای جامعه درصدد جایگزینی سنتی بهتر برای این امر هستند.

وی با اشاره به سنت دیرینه عید نوروز در میان ایرانیان اظهار کرد: این مسئله یک سنت پایدار است که با مسائل اخلاقی همچون  صله رحم به طور کامل پیوند خورده است براین اساس هم عقلای جامعه و هم دین مبین اسلام بر آن تاکید ویژه ای دارند و برکات فراوانی برای آن ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) عنوان کرد: حضرت فرمودند، فرزندان خود را بر اساس آداب زمان خود تربیت نکنید بلکه بر اساس زمان خودشان(عصر حاضر) تربیت کنید، این بدین معنا است که برخی از آداب منوط به زمان خاصی هستند‌.

وی در رابطه با نحوه برخورد دین اسلام با سنن گذشته، اذعان کرد: اسلام این سنت‌ها را به دو دسته تقسیم کرده، به نحوی که بر ابقای برخی همچون گرامی‌داشت نوروز تاکید کرده و برخی را باطل اعلام کرده و آن‌ها را منسوخ اعلام کرده، چرا که از هیچ پشتوانه فرهنگی و اخلاقی برخوردار نیستند..

حجت الاسلام والمسلمین مومنی  با بیان اینکه اسلام از هر فرصتی برای رجوع به مسائل باطنی استفاده می‌کند، افزود: در آموزه‌های اسلامی با تاکید بر اینکه اسلام عید نوروز را گرامی داشته به ما توصیه می‌کند که به ظاهر صرف اکتفا نکنید و همان طور که تحول و تغییر در طبیعت ایجاد می‌شود، انسان نیز باید از طبیعت درس بگیرد و یک تحول اساسی را در درون خود رقم بزند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha