شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سالک با تاکید بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی، گفت: با وجود ارائه آمارهای مختلف، شاهد عواملی همچون رشد نرخ بیکاری هستیم که در اثر تعطیلی واحدهای صنعتی پدیدار شده است، همچنین واحدهای فعال صنعتی نیز کمتر از میزان ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، به مسئله اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و تحقق آن را نیازمند عزم ملی و تلاش جهادی دانست و گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، جامعه از دولت و دیگر قوا مطالبه می‌کند که تا چه میزان در این زمینه تلاش کرده اند؟

وی با بیان اینکه دولت در مقابل این سئوال 3 پاسخ ارائه می‌دهد، افزود: تشکیل کارگروه و یا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، معرفی و تقسیم کار بین وزرا برای سرکشی و بررسی میزان تحقق این خواسته در استان‌ها و تخصیص اعتبار مورد نیاز واحدهای تولیدی.

رشد نرخ بیکاری و تعطیلی کارخانجات

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: با وجود ارائه آمارهای مختلف، ما شاهد عواملی همچون رشد نرخ بیکاری در کشور هستیم که در اثر تعطیلی واحدهای صنعتی پدیدار شده است، همچنین واحدهای فعال صنعتی نیز کمتر از میزان ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین سالک در تبیین موانع تحقق اقتصاد مقاومتی، اذعان کرد: بحث قاچاق که مقام معظم رهبری در بندهای 34 گانه ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و بیاناتشان بر مرتفع نمودن آن تاکید داشتند، همچنان ادامه دارد و حرکت خاصی برای جلوگیری از این اقدام خانمان سوز انجام نشده، تا جایی که 25 هزار میلیارد ریال به 35 هزار میلیارد قاچاق افزایش یافته که به عنوان مثال می‌توان به واردات پوشاک از ترکیه بصورت قاچاق اشاره کرد.

واردات کالای قاچاق

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: واردات کالای قاچاق، کارخانجات کشور را به تعطیلی کشانده و این مسئله مهمی است که بدان توجهی نشد و با سیاست های اقتصاد مقاومتی تطبیق نداشت.

وی ادامه داد: مشکلات بانکی و مالیاتی و عدم مدارا با تولیدکنندگان، راه را برای رشد تولید ملی مسدود کرده است، به طوری که فشار بانک ها سبب تعطیلی کارخانجات و فلج شدن واحدهای تولیدی شده است. به طور مثال وقتی بانک‌ها حساب‌های رئیس یک کارخانه را مسدود می‌کنند، انگیزه رشد تولید ملی را از مولد سلب می‌کنند.

کاهش قدرت خرید مردم

وی با بیان اینکه نظر مقام معظم رهبری این بوده که مردم باید اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی را حس کنند، افزود: امروز نه تنها این امر محقق نشده، بلکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و بیکاری افزایش چشمگیری داشته و مشکلات روحی روانی را به خصوص در طبقات محروم ایجاد کرده است.

برجام و تشدید تحریم ها

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسئله برجام نیز اشاره کرد و گفت: برخی مسئولان، برجام را به همه چیز گره زدند و نه تنها تحریم ها برطرف نشد، بلکه شاهد تشدید آنها از سوی دولت آمریکا هم هستیم و در واقع ما نتوانستیم انتظارات اولیه خود را برآورده کنیم.

مسئولان رهنمودهای رهبری را نقشه راه خود بدانند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان تصریح کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری، نیازمند تکیه بر ظرفیت های داخلی و رونق تولید ملی است و مسئولان باید در این مسیر، رهنمودهای مقام معظم رهبری را نقشه راه خود بدانند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha