جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میلاد حضرت زهرا(س)

حوزه/ وقتی روز ولادت حضرت زهرا(س) را روز زن اعلام می‌کنیم، معنایش این است که ارزش‌های انسانی زن و هدف والای زندگی زن، قله‌ای است که در رأس آن قله، حضرت زهرا(سلام الله علیها) قرار گرفته است.

خانم مائده کاظمی استاد مدرسه علمیه نورالزهرا(س) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) و فرزند خلفش امام خمینی(ره)، تعطیلات نوروز را بهترین زمان جهت تمرین سبک زندگی فاطمی دانست، و اظهار داشت: فضایل حضرت زهرا(س) از جهت کثرت و عظمت آن چنان است که کسی قادر به کتمان یا انکار آن نیست، اما افسوس که مردم آن زمان، به جایگاه ایشان پی نبردند و اقدامات حضرت زهرا(س) را نادیده گرفتند.

وی ادامه داد: دختر گرامی پیامبر(ص) در تمام لحظات عمر شریف خود در انجام وظایف خانوادگی و تربیتی و فراهم آوردن آسایش و آرامش خانه، کمک و همراه امام علی(ع) بودند و کانونی مالامال از محبت و مهربانی برای پرورش فرزندانی چون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و زینب و ام‌کلثوم(س) فراهم آورده بودند.

این محقق حوزوی با اشاره به این که تمام ابعاد زندگی ما باید بر اساس سبک زندگی فاطمی باشد، تصریح کرد: ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) را باید از دیدگاه قرآن کریم و نبی مکرم اسلام(ص) مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

وی افزود: صداقت، عصمت، حلم، درایت، مدیریت، تربیت فرزند، علاقمندی به همسر و بُعد عبادی حضرت زهرا(س) از مواردی است که الگوی زنان مسلمانان امروز است.

استاد حوزه علمیه خواهران عنوان داشت: روز زن باید روزی باشد که زنان جامعه ما از شخصیت والای حضرت فاطمه(س) الگو بگیرند. ما وقتی روز ولادت حضرت زهرا(س) را روز زن اعلام می‌کنیم، معنایش این است که ارزش‌های انسانی زن و هدف والای زندگی زن، قله‌ای است که در رأس آن قله، حضرت زهرا(سلام الله علیها) قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موضوعی که باید امروزه بسیار مورد توجه قرار گیرد سبک زندگانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) است تا زنان ما با الهام از آن بزرگوار محیط خانوادگی خود را کانون عشق و محبت قرار دهند. از این رو احترام به همسر و همسرداری خوب و شایسته نکته‌ای اساسی است که در ثبات زندگی زناشویی نقش بسزایی ایفا می‌نماید.

این کارشناس دینی یادآور شد: حضرت زهرای مرضیه(س) در مدت نه سالی كه همسر امیرالمؤمنین(علیه السلام) بود، هرگز کاری نکرد که حضرت علي(ع) ذره‌ای آزرده خاطر شود، بلكه همواره مايه نشاط و خشنودي ایشان بود. از این رو حضرت علي(علیه السلام) مي‏فرمايد «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن هنگام كه خداوند او را به سوي خود برد، خشمگين نساختم، او نيز مرا خشمگين نساخت، و هيچ گاه موجب ناخشنودي من نشد... من هرگاه به چهره زهرا(س) نگاه مي‏كردم، هرگونه غم و اندوه از من برطرف مي‏شد».

کاظمی در پایان بالاترين ارزش زن از نظر حضرت زهرا(س) را حفظ حیا و حجاب برشمرد، و گفت: يک زن مسلمان هرگز امر خداوند متعال را در مورد حفظ عفت و عصمت خود فراموش نمى‌کند، و اين سخن معروف حضرت(س) که فرمود «خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا يَرَيْنَ الرِّجَالَ وَ لَا يَرَاهُنَّ الرِّجَالُ؛ بهترين و نيکوترين عمل زنان آن است که [بدون ضرورت] مردان [نامحرم] را نبينند و مردان [نامحرم] نيز آنان را ننگرند»؛ ضامن پايدارى جوامع و مايه استحکام خانواده هاست، و همواره بايد در معرض ديد بانوان مسلمان به ويژه دختران جوان باشد.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha