پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند

حوزه/ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، خط قرمز دین اسلام در بحث شادی و تفریحات را رعایت حدود شرعی و اخلاقی از سوی مردم عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به این که در آستانه تعطیلات عید نوروز و موسم شادی و تفریح و گشت و گذار مردم قرار داریم، اظهار داشت: اسلام دین جامع و کاملی است که همه ابعاد مورد نیاز بشر را مورد توجه قرار داده و از جمله اموری که طبعاً بشر به آن نیاز دارد ، مساله فرح و نشاط در زندگی است.

وی افزود: اساساً تامین این نیاز باعث انبساط خاطر و تحرک و نشاط و شادابی در میان انسان ها می شود، ضمن آن که با وجود نشاط و شادابی ، فرد بهتر می تواند آمادگی پذیرش مسئولیت های بیشتر در اجتماع را پیدا کند.

این استاد و محقق حوزوی ادامه داد: در سیره ائمه اطهار(ع) و علمای ما نیز مزاح و فراهم سازی اسباب فرح و نشاط مومن مورد توجه و توصیه واقع شده و از همین روست که ادخال السرور و ایجاد انبساط خاطر در برادر مومن البته با رعایت چارچوب های شرعی و اخلاقی ، به عنوان یک فضیلت برشمرده شده و اولیای دین نسبت به آن این همه توصیه و سفارش کرده اند.

*تعادل در شادی یک ضرورت است

وی اضافه کرد: در رویه و سیره حضرات معصومین (ع) هم که بنگریم به خوبی متوجه می شویم که شادی به نحو تعریف شده و متعادلی مورد توجه بوده و خود این بزرگواران هم به آن اهتمام داشته اند.

حجت الاسلام پیروزمند بیان داشت: اتفاقاً یکی از ایراداتی که مخالفان به امیرالمومنین(ع) بعد از قضیه نصب ولایت می گرفتند و از نگاه آن ها به عنوان نقطه ضعف حضرت در این جایگاه مطرح می شد، این بود که حضرت شخصی بذله گو و شوخ طبع بودند.

وی افزود: این در حالی است که در مناسبات میان رسول الله (ص) و امام علی(ع) نیز ما گاه مزاح ها و شوخی هایی می بینیم که شاید معروف ترین آن ها ماجرای خوردن خرما باشد؛ البته این مزاح ها در عین حال توام با حفظ و رعایت حدود بوده؛ به طوری که برای همه ما در شاد بودن و مزاح کردن بهترین و کامل ترین الگوهاست.

وی گفت: در احوالات نبی مکرم اسلام نیز که دقیق شویم ، به این مساله برمی خوریم که حضرت ابراز شادی و خرسندی شان به حالت قهقهه نبوده بلکه همیشه تبسم نمکین بر لب داشته اند و در عین حال بزرگان، ما را از شادی و شعف آن هم به قیمت توهین ،  تهمت و غیبت و گناه به شدت بر حذر داشته اند.

وی یادآور شد: از منظر آموزه های دینی همچنین نباید شادی ما به بهای تحقیر و تمسخر مومنین باشد و حتی اگر کسی نقطه ضعفی ندارد نباید بیان آن باعث شرمساری او در جمع شود.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی تاکید کرد: مساله مهم دیگر این که ما در این گونه مقولات نباید دچار افراط و تفریط شویم یعنی نه همواره عبوس و تلخ و محزون باشیم و نه این که در شادی ها خدای ناکرده رعایت حدود شرعی و اخلاقی را نداشته باشیم.

وی گفت: همچنین برای دستيابي به شعف و نشاط حقیقی مراقب باشیم که در دام لهب و لهو و سرگرمي‌هاي زودگذر دنیوی نیفتیم چه آن که این ها به خصوص وقتی با گناه و معصیت همراه باشد بیش از آن که مایه نشاط و شادابی گردد ، به افسردگی و غم و غصه می انجامد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha