پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سیدمجتبی بدری

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران با اشاره به اهمیت صله ارحام از دیدگاه اسلام، گفت: در سال های اخیر گسترش شبکه‌های مجازی تا حدودی این سنت حسنه را تحت تأثیر قرار داده است و بی تو‌جهی به این مسئله خطر تضعیف بینان خانواده‌ها را به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی بدری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به تعطیلات نوروزی به بیان اهم وظایف طلاب در این ایام پرداخت و اظهار داشت: ما در مدرسه امام القائم(عج) با برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی نحوه بهرمندی از ایام تعطیلات خصوصاً تعطیلات نوروز را به طلاب تبیین می‌کنیم.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران ادامه داد: مهمترین برنامه‌ای که از طرف مدرسه برای طلاب تعیین شده است، تحقیق و پژوهش علمی است. به این صورت که هر کدام از طلاب با انتخاب موضوعی که به تایید معاونت پژوهش مدرسه رسیده است، در ایام تعطیلات که فرصت مناسبی در اختیار دارند، به مطالعه و پژوهش علمی اشتغال خواهند داشت و این برترین رسالت طلاب در انجام وظایف طلبگی‌ آنان است.

وی با بیان این که تبلیغ دین و کار فرهنگی از دیگر رسالت‌های مهم طلاب در ایام نوروز است، گفت: در این ایام ممکن است برخی طلاب به شهرهای خود مراجعه کنند و یا برخی برای تبلیغ به منطقه جنوب و راهیان نور، و یا روستاها و مناطق محروم بروند، از این رو به این عزیزان توصیه می‌کنم در هر جایی که حضور دارند نسبت به انجام کارهای فرهنگی و فعالیت‌های دینی اهتمام جدی داشته باشند و نماز اول وقت را در حسینیه‌ها، مساجد، مراکز تفریحی و زیارتی اقامه کنند و پاسخگوی نیازهای فکری و دینی مردم باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بدری با بیان این که نوروز  مورد قبول اسلام واقع شده است، اظهار داشت: ائمه اطهار(علیهم‌السلام) از جمله امام صادق(علیه‌السلام) در روایات مختلفی اعمال عبادی را برای این روز ذکر کرده‌اند. و این نشان از مقبولیت نوروز در نزد اهل بیت(ع) است ولی آنچه باید بدان توجه داشت این است که عید به چه معنا است؟

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران با اشاره به این که تفریح سالم و شاد که انسان را از یاد خدا غافل نسازد، همواره مورد سفارش اسلام و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌باشد، ادامه داد: برخی خیال می‌کنند عید مجوزی برای شادی‌های گناه آلود و سرگرمی‌های ناشایست است، در حالی که اصل عید به این است که انسان در آن همواره به یاد خدا بوده و از هر گونه معصیت و گناهی خودداری کند. و در این صورت است که می‌تواند محیطی سالم و بانشاط را برای فرزندان و خانواده خود فراهم سازد.

وی در ادامه افزود: پاکیزگی ظاهری افراد همواره مورد سفارس اهل‌بیت(ع) بود، و آن‌ها را به پوشیدن لباس تمییز و معطر تشویق می‌کردند و روایت پیامبر (ص) که می‌فرماید «النظافه من الایمان» بیانگر اهمیت نظافت، طهارت و پاکیزگی است، و معناى حدیث آن است که ایمان، منشأ پاکیزگى است و یا پاکیزگى، بخشى از ایمان را تشکیل مى‏دهد، و لذا شخص مؤمن، توجه خاصى به پاکیزگى دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بدری افزود: اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در کنار توصیه به پاکیزگی و نظافت ظاهری، سفارش اکیدی نسبت به طهارت دل و روح کرده‌اند. و در ایام بهار که زمین زنده می‌شود و درختان جان دوباره می‌گیرند و معاد را به انسان یادآور می‌‌شود، زمینه اصلاح نفس و اهتمام جدی به طهارت دل و روح فراهم است.

مدیر مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران در پایان صله ارحام را یکی از بهترین سنت‌های حسنه ایام نوروز دانست و گفت: از ثمرات صله رحم زوده شدن کینه‌ها و حسادت‌هاست، البته در سال های اخیر گسترش شبکه‌های مجازی تا حدودی این سنت حسنه را تحت تأثیر قرار داده است و بی تو‌جهی به این مسئله خطر تضعیف بینان خانواده‌ها را به دنبال دارد، از این رو ایام نوروز فرصت بسیار خوبی برای فرهنگ سازی در مدیریت استفاده از این شبکه‌ها است.

42/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha