جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
موسوعة الرسول المصطفی

حوزه/ سرزمین اردن در گذر تاریخ دینی دیرینه خود شاهد حوادث و اتفاقاتی بوده است که هیچگاه بهره کافی از بحث و مطالعه دریافت ننموده است. وقوع بسیاری از داستان‌های قرآن و کتب مقدس و جنگ موته از این دسته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» کتاب «موسوعة الرسول المصطفی(ص) » شامل مطالبی درباره ابعاد مختلف پیامبر گرامی اسلام در سال ۲۰۰۲ میلادی در بیروت به چاپ رسید.

دکتر مصطفی بن هاشم زين الدین نیز در این موسوعه به توصیف سرزمین اردن، جنگ موته و شخصیت جناب جعفرطیار پرداخته که توسط محقق فقید حجت الاسلام والمسلمین علی آل کاظمی ترجمه شده است.

سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ترجمه این استاد فقید را در چند بخش تقدیم خوانندگان ارجمند می کند.

 

* اردن سرزمینی مقدس و دارای سابقه دینی

سرزمین اردن در گذر تاریخ دینی دیرینه خود شاهد حوادث و اتفاقاتی بوده است که هیچگاه بهره کافی و شایسته خود را از بحث و مطالعه دریافت ننموده است، به طوری که انسان در برابر آنچه می بیند و احساس می کند با نوعی تلخی و مشکلات برخورد می کند.

این سرزمین بنابر آنچه که از صریح آیات قرآن و مضامین و لابلای آن بر می آید، یک سرزمین مقدس است. علاوه بر احادیث شریفه ای که در این باره وارد شده است، این سرزمین دارای قداست است، زیرا که بـین دو بقعه پربرکت که مقدس ترین بقعه های زمین است، قدس شریف و بیت الله الحرام و مدینه طیبه رسول اکرم (صلى الله عليه وآله وسلم) قرار گرفته است .

آری ، این سرزمین ، مقدس است به خاطر آن که پیامبران بزرگ الهی و رسولان بزرگواری قدم بر آن نهاده اند، که برخی از آنان در این خاک زندگی کرده و در آن زندگی را به درود گفته و در آنجا به خاک سپرده شده اند و پیامبرانی هم از این سرزمین عبور کرده و آثار شریف خود را در آن به جای گذارده اند.

و این سرزمین ، مقدس است به خاطر آن که بسیاری از داستان های قرآن و کتاب مقدس در آن اتفاق افتاده است.

و این سرزمین ، مقدس است به خاطر آن که در  آن موضع عالی ترین میدان نبرد حق و باطل و مهمترین عملیات شهادت طلبانه که در نوع خود در زندگانی پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) بی نظیر بوده است و به خاطر آن که شهدای این سرزمین از آن رادمرادان بزرگی هستند که از نظر خویشاوندی و وابستگی به پیامبر گرامی اسلام نزدیکترین افراد بوده اند و خون های پاک شان با خاک این دیار در آمیخته است .

* سه صحابه مهم رسول الله که در اردن شهید شدند

این شهید "جعفر طیار " است که پسر ابوطالب عموی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) می باشد و شهیدی دیگر " زید بن حارثه " یار رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) است و دیگر شهید " عبدالله بن رواحة " ندیم و شاعر بزرگ حضرت و از یاوران او است که خداوند همه آنها را مشمول رحمت و رضوان خود قرار دهد، که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آنان را  به عنوان قربانیان این امت تقدیم پیشگاه الهی فرمود .

و سرزمین اردن ، اجساد پاک این شهیدان گرامی را در خود جای داده است و میدان جنگ «مؤته» در طبیعت و از نظر بسیاری از امتیازات منحصر به فرد، به میدان نبرد شهادت طلبانه کربلا و واقعه طف شباهت دارد.

* حضور پیامبر گرامی اسلام و حضرت عیسی در این سرزمین

و نیز سرزمین اردن شاهد حوادثی است که اثر بزرگی در فکر دینی همه ادیان آسمانی داشته است. از همین سرزمین رسول گرامی اسلام قبل از بعثت عبور کرده است و زیر سایه درختی آرمیده است که این درخت همچنان تا این زمان به عنوان یک شاهد زنده پا برجاست و به حضور پر برکت رسول گرامی اسلام در این سرزمین گواهی می دهد و بعدها این سرزمین رهگذری برای معراج حضرتش قرار گرفت.

و در این سرزمین یوحنای حواری و حضرت یحی(ع) و حضرت مسیح(ع) را تعمید نموده و در این دیار بود که سر یحیی پیامبر را بریدند و به ستمکار عصرش هدیه داده شد. و همینجا بود که پیامبر خدا حضرت موسی (ع) از درگاه پروردگار درخواست دیدار و ملاقات حضرتش را نموده و گفت:«رب انی انظر الیک» یعنی خداوندا خود را به من نشان بده تا به تو نظاره کنم.

که خداوند در پاسخ درخواست او فرمود« قال لن ترانی و لکن انظر الی الجبل» یعنی : تو هیچگاه مرا نخواهی دید و لکن به ان کوه نظاره کن.

آری، اینجا سرزمین پیامبران الهی است که دورد خداوند بر آنان باد.

این سرزمین از نظر تمام رموز ایمانی خود بکر است و دارای جایگاههای مقدسی و اماکن متبرکه ای است که به ادیان آسمانی ارتباط دارد. این رموز ایمانی به یک پرداخت و بازسازی مجدد و اظهار آن بر اساس واقعیت و قداستش دارد، تا آن معنای بلندی که برای دوستداران آن اهمیت دارد ، روشن شود.

و با کمال تأسف بیشتر این مواد تاریخی با ارزش دستخوش حوادت طبیعی و سهل انگاری یا نادانی های نابخشودنی قرار گرفته ، به طوری که برخی از این موارد با ارزش مندرس شده و برخی به دست فراموشی سپرده شده و آثار آن از بین رفته است. "

* این کتابچه بخشی از موسوعة الرسول المصطفی است

و بر همین اساس با برادر بزرگوار، فاضل مجاهد آقای "حاج سید محسن احمد خاتمی " که سرپرستی تدوین و نشر " موسوعة الرسول المصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم ) " را به عهده دارند قرار بر این شد که وضعیت مشاهد مشرفه اردن که در رأس این مشاهد و مهمتر از همه آثار جنگ شهادت طلبانه مؤته و مراقد مطهره شهدای آن از جمله " جعفر بن ابی طالب "معروف به " طیار " و یاران بزرگوارش می باشد ، توضیح داده شود تا دوستداران اهل بیت و سایر افراد با ایمان از وضع این مشاهد مشرفه آگاهی یافته و این مشاهد جایگاه لازم خود را در جهان اسلام پیدا کند. مسلمانان از تاریخ و اهمیت این مراکز دینی اطلاع پیدا کنند و بتوانند از پیامبران و شهداء و صالحین پیروی نمایند و داستان حاملان رسالت توحید را بشنوند .

همان طور که قرآن مجید فرموده است : ( لَقَدْ کانَ فی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبابِ ) و بتوانند این مشاهد پر برکت را آن گونه که شایسته آن می باشد. از غربت و تاریکی نجات دهند .

والله الموفق والصلاة و السلام على سيد المرسلين وآله الطيبين الأخيار

دکتر مصطفی بن هاشم زين الدین

 * لازم به ذکر است با توجه به نقل های متفاوت تاریخی ، خبرگزاری «حوزه» محتوای اینگونه مطالب را رد یا تایید نمی کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha