پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام ابوالقاسم آبسالان

حوزه/ یک محقق و پژوهشگر حوزوی، گفت: روحانیت باید با استفاده از ظرفیت هایی همچون منبر که در اختیار دارد، مردم را با آسیب های تجمل گرایی آشنا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم آبسالان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گناباد، با تبریک فرارسیدن سال 96، از رواج تجمل گرایی در برخی خانواده ها به بهانه عید نوروز انتقاد کرد و اظهار داشت: در شرایطی که برخی از هموطنان ما نمی توانند مایحتاج زندگی خود را تهیه نمایند، عده ای مسابقه تجمل گرایی به راه انداخته اند.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک مسلمان باید از همسایه خود خبر داشته باشیم که او در چه وضعیتی است، ولی متأسفانه امروز گروهی جدای از این که توجهی به همنوعان خود ندارند، حتی اسراف زیادی می کنند که اصلا پسندیده نیست.

این کارشناس مذهبی با بیان این که اگر جلوی اسراف ها و تجمل گرایی ها در کشورمان گرفته شود، بسیاری از فقرا از وضعیت بد اقتصادی خارج خواهند شد، گفت: مال‌پرستی، یکی از جلوه‌های برجسته دنیاپرستی است و تجمل گرایی نماد بارز مال‌دوستی است.

وی بیان داشت: تجمل گرایی آسیب های فراوانی دارد که در کوتاه مدت و بلند مدت خود را به نمایش می گذارد، به طور مثال، جامعه تجمل گرا یک جامعه مصرفی می شود و دیگر در این جامعه، تولیدی صورت نخواهد گرفت، که این خود باعث پیامد آسیب های دیگری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آبسالان با برشمردن برخی دیگر از آسیب های تجمل گرایی، گفت: تجمل گرایی زمینه ساز گناهانی مانند غرور، حسد، طمع، شهوت پرستی و کینه‌توزی می شود و جامعه اسلامی را به گمراهی می کشاند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که روحانیت تأثیرگذارترین گروه در اجتماع هستند که می توانند در زمینه کاهش تجمل گرایی مؤثر باشند و البته باید در توصیه به مردم ابتدا خودشان عمل کنند و بعد به مردم آگاهی دهند، گفت: قشر روحانیت و علمای دین که باید الگو و اسوه برای مردم بوده و رفتار و کردار آنها شبیه رفتار پیامبران و اولیای دینی که ساده زیست بودند، باشد؛ پیامبرانی که بی غرور و بی تکلف، با مردم نشست و برخاست می کردند و در زندگی شخصی خود و در بین جامعه به اقل تمتعات مادی، اکتفاء می کردند.

این کارشناس مذهبی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: روحانیت با توجه به ظرفیت عظیم منبرها که در اختیار آنها هست، باید مردم را با آسیب های مختلف تجمل گرایی آشنا کرده و در رفع این معضل اجتماعی تلاش ویژه ای کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha