پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون

حوزه/ حتما نباید برای پاسداشت یا شهدا برنامه‌های درام تولید کرد، بلکه می‌توان با نشان دادن لحظه‌های شاد و خوش زندگی بزرگان این سرزمین به نوعی با فضای موجود جامعه نیز همراه بود.

عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه، نوروزی فرصتی برای اشاعه سبک زندگی ایرانی – اسلامی است، اظهار کرد: در ایام نوروز، مردم بیشتر فرصت تماشا کردن تلویزیون را دارند، برای همین در این ایام، سیما سریال‌هایی متنوع و متعددی تولید می‌کند تا به نوعی اوقات فراغت مردم را پر کند. برنامه‌های تولیدی در این ایام به واسطه فضایی که بر جامعه حاکم است، تمی شاد دارد، اما این ویژگی هیچ منافاتی با این امر ندارد که ما در این دوران نتوانیم مفاهیم ارزشی را در جامعه اشاعه دهیم.

وی افزود: درباره چگونگی انجام چنین کاری می‌توان به برخی بایدها و نبایدها اشاره کرد. برای مثال پرهیز از تجمل‌گرایی خصیصه‌ای است که می‌توان به واسطه تبلیغ آن به نوعی سبک زندگی ایرانی – اسلامی را در جامعه تبلیغ کرد، زیرا متاسفانه به دلیل برخی رویکردهای غلط، اینگونه باب شده، نوروز فرصتی است که به یکدیگر داشته‌های مادیمان را نشان دهیم، درصورتیکه این ایام باید فرصتی باشد تا مهرورزی کنیم.

این بازیگر ادامه داد: برای نشان دادن ارزش‌ها، حتماً نیازی نیست اهداف مد نظر خود را در قالب کلام در فیلم‌ها و سریال‌های تبلیغ کنیم، بلکه شکل روایی داستان هم می‌تواند پیام مورد نظر را تبلیغ کند، مسئله دیگری که در این میان وجود دارد دست یافتن به ارزش‌هایی است که در سنت‌های اسلامی بارها به روی آن تاکید شده است. برای مثال به صله رحم و مهربانی به والدین اشاره می کنم که بارها در آموزه‌های اسلامی مد نظر قرار گرفته و این روزها تا حدودی کم رنگ شده‌اند. به همین دلیل وقتی بتوانیم در تولیدات سینمایی نشان دهیم ما از پشتوانه فرهنگی سود می‌بریم مطمئناً مخاطب آنها را خواهیم پذیرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع دیگری که می‌بایست به آن اشاره کنم این است که ما باید در برنامه نمایشی خود به نوعی از کسانی یاد کنیم که این روزها در کنار خانواده‌های خود نیستند این عدم حضور نیز به این دلیل نیست که مشغله کاری داشته‌اند، بلکه آنها برای حفظ ارزش‌های اسلام و تمامیت ارضی کشورشان یا جان خود را فدای آرمان‌های خود کرده‌اند یا اینکه هم اکنون در سوریه مشغول دفاع از حرم هستند، البته در قالب برنامه‌های اجتماعی به این موضوعات توجه می‌شود، اما آنچه که اهمیت دارد این است که این اقدام با زبان هنر و نمایش صورت گیرد.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عزیزانی که برای حفظ آرامش خود جان خود را فدا کردند، آتش‌نشانان بودند که هنوز فداکاری‌هایی آنها در ذهن مردم باقی مانده و تا سالها نیز باقی خواهد ماند، برای همین اگر بتوان فیلم و سریالی با این محوریت ساخت مطمئناً بازخوردهای خوبی دریافت خواهد شد، البته ممکن است عده‌ای بگویند در نوروز برنامه‌های شاد از تلویزیون پخش می‌شود برای همین ساخت کارهای اینچنینی به نوعی مردم را غصه دار می‌کند! جواب این مطلب بسیار روشن است آنهم این‌که حتما نباید برای پاسداشت یا شهدا برنامه‌های درام تولید کرد، بلکه می‌توان با نشان دادن لحظه‌های شاد و خوش زندگی بزرگان این سرزمین به نوعی با فضای موجود جامعه نیز همراه بود.

وی در پاسخ به این سوال که در سینما وضعیت به چه منوال می‌بایست باشد؟ تصریح کرد: در سینما وضعیت کمی متفاوت‌تر است، چون در آنجا بحث بازگشت سرمایه مطرح است. برای همین کمی دست مسئولان در این حوزه بسته است، چون سینماداران در این ایام می‌خواهند درآمد‌زایی کنند تا در ایام دیگر سال که شاید مخاطب کمتری به سینما می‌رود جبران مافات کنند، اما باور دارم در همین ایام هم می‌توان در کنار کارهای پرفروش آثاری را به نمایش درآورد که در آن به نوعی ارزش‌های کشورمان تبلیغ شود. برای مثال اکران فیلم‌هایی نظیر «ماجرای نیمروز» از این دست تولیدات هستند که هم قادر به جذب تماشاگر هستند هم اینکه در آنها ارزش‌های والای دینی و انقلابی تبلیغ می‌شود.

بازیگر فیلم سینمایی «پناهنده» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نگاه به سبک زندگی ایرانی اسلامی تنها به این نکاتی که من به آنها اشاره کردم محدود نمی‌شود، بلکه موضوعات مختلفی وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت. تنها کافیست که موضوعات مورد نظر به شکل کارشناسانه‌ای در آثار مد نظر قرار گیرد، چون کافیست در این حوزه کاری ضعیف تولید شود تا علاوه بر اینکه هیچ تبلیغ مثبتی صورت نگیرد، بلکه نتیجه منفی نیز در پی داشته باشد.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: این روزها می‌بینیم که شبکه‌های ماهواره‌ای از هر فرصتی برای جذب تماشاگر بهره می‌برند، حتی آنها درباره مناسبت‌ها و اعیاد ما برنامه‌سازی می‌کنند تا به نوعی مردم را جذب خود کنند، برای همین اگر در این زمینه کم کاری کنیم به نوعی به آنها اجازه داده‌ایم با برنامه‌های خود به نوعی ذهن و سلیقه مردم را به سمت خود جذب کنند، اتفاقی که به هیچ وجه پسندیده نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha