پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام دلیر نقده‌ای

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، انس با قرآن و کلام اهل بیت(ع) را بهترین و موثرترین پادزهر برای مقابله با فشارهای روحی به خصوص معضل افسردگی در جامعه دانست.

حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر نقده ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که یکی از عوارض زندگی مدرن و ماشینی ، افزایش استرس و فشارهای روحی و روانی در دهه های اخیر بوده، اظهار کرد: بی شک از جمله عوامل بسیار مهم و اثربخش در کاهش و یا رفع اضطراب و افسردگی در جامعه، مأنوس بودن افراد با قرآن و کلام اهل بیت(ع) به عنوان ثقلین به یادگار مانده از نبی مکرم اسلام است.

وی همچنین با بیان این که پدیده اضطراب و افسردگی در بحث های روان شناسی مساله و پدیده ای تک عاملی و تک بُعدی نیست، افزود: در ایجاد اضطراب و به خصوص افسردگی در میان افراد که متاسفانه در سال های اخیر میزان آن افزایش داشته ، عوامل متعدد اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی دخیل هستند.

*عوامل تشدید افسردگی

کارشناس علوم دینی اضافه کرد: با این حال یکی از مسایلی که باعث تشدید افسردگی در فرد می شود ضعف یا نبود باور به مباحث معنوی از جمله مبدأ و معاد و رزاقیت و یاری رسانی پروردگار عالم است که نباید از این مساله غافل شد که به همان نسبت که باور به این مسایل کمرنگ شود، عوارض و آفاتی از قبیل دنیازدگی، افسردگی، حرص و جوش برای تکاثر در اموال دنیا و غیره پدید می آید.

وی گفت: اساساً افرادی که به خدای خویش باور داشته و باورهای عمیق اعتقادی داشته باشند، معمولاً در زندگی افراد صبوری بار می آیند که به جهت باور به معاد و روز قیامت ، به آینده نیز امیدوارانه نگاه می کنند؛ لذا کمتر دچار افسردگی می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین دلیر نقده ای با اشاره به این که بازگشت به قرآن و اهل بیت(ع) بهترین راهکار برای مقابله با این معضلات نوپدید دنیای مدرن است، گفت: در آموزه های دینی به طور جدی بر این مساله تاکید شده که اُنس با قرآن کریم و کلام حضرات معصومین(ع) مایه آرامش انسان است و از آن سو کسی که این ها را ندارد دچار مشکلات روانی و ناآرامی ها و افسردگی و اضطراب می شود.

وی افزود: البته در کنار بحث تقویت معنویت گرایی نباید از مباحث سیاسی و اجتماعی روز و اثرات نامطلوبی که بر روح و روان افراد می گذارد و گاه آن ها را دچار افسردگی می کند، غافل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha