پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام برهان قلعه بالایی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کرمانشاه، با بیان این که باید عید را در چارچوب دین قرار داد، گفت: باید در خریدهای نوروزی صرفه جویی شده و تعداد مازاد آن را به خانواده های فقیر و نیازمند بدهیم.

حجت الاسلام برهان قلعه بالایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمانشاه، با اشاره به نگاه دین اسلام به عید نوروز و مناسبت های مشابه و با بیان این که اسلام کاملترین دین و پاسخگوی تمام نیازهای مادی و معنوی بشر است، اظهار داشت: بشر برای تعالی خود حتما باید خود را با برنامه انسان ساز و متعالی دین اسلام هماهنگ کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای بشری، ارضای صحیح و درست تفریحات و مطالب نشاط آور و به عبارتی دیگر ارضای صحیح و درست انبساط روح می باشد که در عرف به آن تعطیلات گفته می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کرمانشاه، افزود: شاید مهمترین تعطیلات ما ایرانی ها، تعطیلات ایام نوروز باشد، که در این خصوص باید به چند نکته توجه کنیم، که از جمله آن ها پاسخ به این دو سؤال است که تفاوت اعیاد اسلامی با عید باستانی چیست؟ و هم این که، آیا می شود نوروز باستانی را به شیوه اسلامی انجام داد؟!

وی گفت: در اسلام، عید به ایامی گفته می شود که در آن، انسان، محور نبوده و در آن معصیت خداوند انجام نشود؛ مثلا در عید سعید فطر، محور انفاق به فقرا و به دست آوردن دل آنها و همچنین از مال دنیا گذشتن است؛ همچنین در عید قربان، محور گذشتن از نفس و.. می باشد، اما متأسفانه در اعیاد غیر الهی، معیار انسان و نفس انسان است؛ شاهد آن هم این است که خریدهای هنگفت و صرف منابع زیاد، برای پرداختن به نفس و خواسته های نفسانی انسان می باشد.

حجت الاسلام قلعه بالایی با بیان این که باید عید را در چارچوب دین قرار داد، گفت: باید در خریدهای نوروزی صرفه جویی شده و تعداد مازاد آن را به خانواده های فقیر و نیازمند بدهیم.

وی با بیان این که می شود صله ارحام و دید و بازدیدها، بدون تجمل برگزار شود، گفت: اگر مبانی اصلی عید در اسلام تبین شده و گفته شود، عید روزی است که معصیت خدا در آن نباشد، از ریخت و پاش های بی مورد جلوگیری می شود، خریدهای غیراضطراری در آن انجام نشود و در آن به اعمال عبادی بیشتر توجه گردد، بسیار مطلوب تر خواهد بود؛ مثلا صله رحم، انفاق، دیدار از بزرگسالان بدون حمایت، سرزدن به خانوداه شهداء، حضور در امکان مذهبی، اگر مورد تأکید بیشتری قرار گیرد، در راستای نشر معارف بیشتر اهل بیت(ع) خواهد بود.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کرمانشاه با بیان این که می شود برای ایام عید نوروز، فرهنگ سازی دینی انجام داد، گفت: مثلا هزینه های خرید ترقه و سرو صدا را به کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت کرد و همچنین به جای عیدی های مادی، عیدی های معنوی داده شود؛ مثلا بسته فرهنگی اهداء شود و یا به جای پول، کتاب هدیه دهیم که البته کتابهای مفیدی باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کرمانشاه در پایان سخنان خود گفت: همچنین مسافرت ها حتما باید جهت دار باشند  و رنگ مذهبی و دینی داشته باشند و در آن به سفارشات دینی و روایی توجه کافی شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha