جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نوروز

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امام خمینی(ره) شهرستان خوی با انتقاد از تجمل‌گرایی در عید نوروز گفت: مراسم عید باید بدون هرگونه چشم و هم چشمی برگزار شود چرا که این خصلت بد، زندگی ها را به انحراف و تباهی می کشاند.

حجت‌الاسلام عباس اختیاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، ضمن تبریک سال نو، در خصوص آسیب شناسی مناسبت هایی همچون نوروز از منظر اسلام، اظهار داشت: اعیاد حقیقی شیعیان، اعیادی همچون غدیر و فطر است و طبق روایات و احادیث، وظیفه ما تکریم و بزرگداشت آن‌ها است.

وی افزود: در مورد عید نوروز که عیدی ایرانی است و مختص ایران بوده، احادیثی در این ارتباط از امام صادق(ع) وجود دارد که مبتنی بر ویژگی‌ها و شعائر دینی است همانند دید و بازدید و صله‌ارحام است.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امام خمینی(ره) خوی خاطرنشان کرد: البته عید نوروز یک‌سری آسیب‌هایی همچون آتش بازی چهارشنبه سوری، تجمل گرایی و تخریب طبیعت در سیزده بدر و ... دارد که باید بر طرف شود؛ لذا ورود و فرهنگ سازی روحانیون و مسئولان فرهنگی در این زمینه لازم و ضروری است.

وی با بیان این که برخی هزینه‌های نابجا که به خانواده تحمیل می‌شود و یا چشم و هم‌چشمی‌ها که باعث افزایش هزینه‌های خانواد می‌شود، از جمله آسیب های دیگر عید نوروز است، به تشریح معنی عید از دیدگاه ائمه اطهار(ع) پرداخت و گفت: طبق فرمایش امام علی(ع)، هر روزی که در آن گناه و معصیت نباشد، آن روز عید است.

حجت الاسلام اختیاری با دعوت از مردم برای دستگیری مستمندان در ایام شادی و عید، گفت: وقتی که در عید برای فرزند خود لباس نو می‌خریم، باید به یاد کسانی هم باشیم که نمی‌توانند لباس بخرند؛ بدانیم که همه افراد جامعه در یک سطح نیستند و عده ای از پس این مخارج برنمی‌آیند و شرمنده خانواده خود می شوند.

وی با بیان این که اگر اقدام ما در کمک به نیازمندان خالص باشد، قطعا توشه آخرت و همان فرموده شرع مقدس است که موجب رشد معنوی و کمال خود انسان می شود، خاطرنشان کرد: در آداب و رسوم عید باید حدود شرعی رعایت شود چرا که در اثر عدم رعایت حدود دینی و قبح زدایی، به تدریج از حدود شرع دور می‌شویم.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امام خمینی (ره) خوی، در پایان سخنان خود با بیان این که اسلام نه تنها مخالف دید و بازدید نیست، بلکه به آن تشویق هم می‌کند، گفت: دین اسلام تأکید دارد که آسیب‌های  تجمل گرایی و ...، از بین برود و الا با اصل شادی مخالفتی ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha