شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امیریان

حوزه/ حجت الاسلام امیریان گفت: در آیات نورانی قرآن و روایات اهلبیت علیهم السلام در مورد ربیع (بهار) مباحث جالبی وجود دارد که هر کدام حاوی درس ها و پیام های مهمی می باشد که پنج نوع آن قابل ذکر است

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی امیریان، صبح امروز  درجمع خادمین افتخاری آستان مقدس امامزاده ابوالعباس محمد علیه السلام خوراسگان، به تبیین ربیع(بهار) از منظر آیات و روایات الهی پرداخت .

 استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در آیات نورانی قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام در مورد ربیع(بهار) مباحث جالبی وجود دارد که هر کدام حاوی درس ها و پیام های مهمی می باشد.

وی اضافه کرد: اولین بهاری که می شود از آن نام برد، بهار طبیعت است که همزمان با حلول آن، زمین به اذن الهی  از خواب زمستانی بیدارمی شود تا همه جا زیبا شود و این پدیده به ما یادآور می شود زمین مرده دوباره زنده می شود چطور قلب های غافل نمی تواند احیاء گردند؟ پس بهار مایه معرفت و عرفان است.

استاد حوزه علمیه اصفهان درباره دومین بهار، گفت: حضرت امیرالمومنین علیه السلام در جمله ای نورانی فرمودند «تعلّموا کتاب الله فانه ربیع القلوب»، براین اساس حضرت قرآن را بهار قلب ها برمی شمرند، لذا افراد زیادی در طول تاریخ از زمان پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم تاکنون با شنیدن کلام وحی متحول شده اند، همچون فضیل بن عیّاض که وقتی آیه16سوره مبارکه حدید «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ» را شنید، توبه کرد.

وی، سومین بهار را بهار شباب(جوانی) برشمرد و افزود: رسولَ الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمود «لا تَزولُ قَدَما عَبدٍ يَومَ القيامَةِ حَتّى يُساَلَ عَن اَربَعٍ عَن عُمُرِهِ فيما اَفناهُ وَ عَن شَبابِهِ فيما اَبلاهُ وَ عَن مالِهِ مِن اَينَ َ اكْتَسَبَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ/ انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى ‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏ شود : از عمرش كه چگونه گذرانده است، از جوانى‏ اش كه چگونه سپرى كرده، از ثروتش كه از كجا به دست آورده و چگونه خرج كرده است و از دوستى ما اهل بيت [پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم]».

 حجت الاسلام امیریان، چهارمین بهار را بهار قیامت می داند و خاطرنشان کرد: بهار، فصل نمايان شدن زحمت هاي گذشته است، شکوفه هاي زيبا که روييد تازه معلوم مي شود که هر کشاورزي چقدر زحمت کشيده است؟ حجم شکوفه ها و گياهان سر از خاک افراشته نشان خواهد داد که چقدر کاشته بوده ايم و چقدر برداشت خواهيم کرد، اگرچه بهار، فصل برداشت نيست،اما فصل نمايان شدن حجم برداشت است.

این فعال فرهنگی، با اشاره به این فراز از زیارت نامه امام زمان(عج) «السلام علیک یا ربیع الأنام و نضره الأیام/ سلام بر تو ای بهار خلایق و خرمی روزگار »، گفت: پنجمین بهار، بهار ظهور منجی و تبلور انسانیت است که ان شاء الله همه ما در سال جدید شاهد ظهور بهار انسانیت باشیم که البته وظایفی همچون انتظار، ورع ، محاسن اخلاقی، تهجد، شهادت طلبی، صدقه، رفع شبهه، امیدوارنمودن مردم به امر ظهورو....از مواردی است که باید تلاش کنیم در خود و دیگان ایجاد کنیم تا امر ظهور مهیا گردد.

وی در پایان با اشاره به آیین و رسوم خوبی همچون صله رحم در ایام نوروز، گفت: قطع رحم مانع استجابت دعاست و به میزان توان بایستی در این ایام صله ارحام انجام داد .

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha