پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید مرتضی کشمیری

حوزه/ نماینده حضرت آیت الله سیستانی گفت: یکی از جلوه های عظمت و بزرگی نهضت حسینی در مجالس و منبر حسینی نهفته است و منبری ها زبان گویای نهضت حسینی بوده و هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» شهرهای نجف اشرف و کربلا در روزهای 26 و 27 اسفند 95 شاهد برگزاری کنفرانس نوآوری در منبر حسینی با مشارکت علما و خطبای بود. این کنگره توسط آستان مقدس حضرت عباس(ع) و مؤسسه علمی و خیریه بحرالعلوم با هدف بررسی و ارائه روش های نوین در منبر دینی و مرثیه سرایی و آشنایی با انحرافات موجود در این عرصه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی کشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در اروپا و رئیس مرکز امام علی(ع) در لندن با ارسال پیامی به این کنفرانس گفت: یکی از ویژگی های خوب آستان مقدس حضرت عباس(ع) احیاء آثار اهل بیت(ع) و زنده کردن راه آنها است و این چیزی است که ما همواره از این آستان انتظار داشته ایم و اکنون این آرزو برآورده شده و آستان مقدس عباسی به انتشار و چاپ کتب تاریخی و اعتقادی و آثار دیگر مربوط به اهل بیت(ع) می پردازد و این اقدام مبارکی است که تاریخ آن را ثبت می کند.

ایشان افزود: در کنار نشر آثار دینی، برنامه های آستان مقدس عباسی برای شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) و حمایت از مؤلفان و مورخان و محققان و سخنرانان نیز اقدامی ستودنی و نشانه ای بر اهتمام آستان مقدس حسینی و عباسی به زنده کردن خط اهل بیت(ع) و شیعیان آنها است و اقدام اخیر این دو آستان برای زنده کردن و پیشرفت منبر حسینی و برپایی این کنفرانس و تکریم سخنرانان نیز نشانه ای دیگر بر اهتمام این دو آستان مقدس به شخصیت های ممتاز شیعه است.

سید کشمیری در ادامه نامه خود به این کنفرانس افزود: راز بقای تشیع در دو چیز است: نهضت امام حسین علیه السلام و مرجعیت شیعه.

نقش مرجعیت در بقای تشیع

وی در مورد نقش مرجعیت شیعه در بقای تشیع گفت: مرجعیت همواره ضامن امنیت و حفظ اعتقادات حق شیعه از زمان غیبت صغری تا کنون بوده و بهترین دلیل بر این مدعا واقعیتی است که ما امروز شاهد آن هستیم و همه شاهد تحرک خطرناک تروریست ها برای از بین بردن تشیع و بزرگان و مقدسات شیعه بودیم تا اینکه فتوای مرجعیت همچون صاعقه ای ظاهر شد و تمام فتنه ها و نیرنگ ها را نابود کرد و با این فتوا هیبت و صلابت اسلام نمایان شد و اگر موضع گیری های مرجعیت در گذشته و حال نبود، اثری از تشیع باقی نمی ماند و از این رو همه باید قدردان این نعمت و عنایت الهی باشیم.

تاثیر نهضت حسینی در بقای تشیع

حجت الاسلام کشمیری در مورد تاثیر نهضت حسینی در بقای تشیع گفت: قیام امام حسین(ع) همواره مرز میان حق و باطل بوده و موضع امام حسین(ع) نیز تفاوتی با موضع پیامبر و امام علی و برادرش امام حسن علیهم السلام نداشته و همان گونه که ضربه امام علی(ع) در روز جنگ خندق با عبادت جن و انس برابری کرد و مرز میان کفر و ایمان شد، موضع امام حسین(ع) در روز عاشورا نیز حد فاصل میان کفر و ایمان بود و سیدالشهدا(ع) با قیام و ایستادگی و شهادت خود رونق و شکوه را به اسلام بازگرداند و توطئه های دشمنان اسلام را بر باد داد و از این رو امام حسین(ع) همواره به عنوان نماد مبارزه و و الگوی مجاهدان در تاریخ باقی مانده و می ماند.

ایشان ادامه داد: خداوند متعال این گونه خواسته که این نهضت مبارک به عنوان نماد اسلام محمدی در تمام دوران ها باقی بماند و سران کفر و باطل هرچقدر که برای محو آثار این نهضت تلاش کنند، باز هم این نهضت سربلندتر و برافراشته تر از همیشه باقی خواهد ماند و دشمنان آن نیز خوارتر و ذلیل تر خواهند شد.

منبر از جلوه های عظمت نهضت حسینی است

نماینده حضرت آیت الله سیستانی گفت: برخی از جلوه های عظمت و بزرگی نهضت حسینی در مجالس حسینی و زیارت های ایشان مانند زیارت اربعین متجلی می شود و زبان حال این نهضت امروز و دیروز همین سخنرانان و خطبا و منبری ها بوده و هستند که همواره با زبان های مختلف مردم را از علوم و معارف و نصیحت های الهی خود بهره مند ساخته اند و همین که ماه محرم فرا می رسد، همه برای رساندن صدا و رسالت امام حسین(ع) به سوی مردم سرازیر می شوند.

چهار توصیه به اهل منبر

حجت الاسلام کشمیری در ادامه نامه خود توصیه هایی را خطاب به خطبا و اهل منبر بیان کرد و گفت: من به عنوان یکی از خادمان منبر حسینی خود و برادرانم را به امور زیر توصیه می کنم:

1. خطیب خود باید اهل فضیلت و کمال باشد و از جمله باید با زبان های مختلف آشنا باشد به ویژه سخنرانانی که برای تبلیغ به کشورهای اروپایی سفر می کنند باید زباندان باشند، زیرا دانستن زبان های محلی به آنها این امکان را می دهد که اندیشه امام حسین(ع) و اهداف نهضت حسینی را به مردم آن سامان برسانند.

2. خطیب باید نسبت به افکار و دیدگاه ها و شبهات گمراه کننده موجود در جامعه و نظریاتی که منحرفان در میان شبکه های اجتماعی منتشر می کنند آگاه باشد و بدین ترتیب یک سخنران خوب باید سومین مراقب جوانان پس از والدین آنها باشد تا بتواند افکار انحرافی را از جوانان دور کند و با استفاده از دانش و فکر و اعتقادات حق خود به آنها پاسخ بدهد، زیرا وظیفه خطیب مانند طبیب است که باید بیماری را تشخیص داده و درمان کند.

3. سخنرانان باید بدانند حاملان پیام 124 هزار پیامبر برای مردم هستند که اولین آنها حضرت آدم(ع) وآخرین آنها حضرت محمد(ص) است و خلاصه رسالت و پیام تمام این پیامبران تعلیم و تزکیه و بالا بردن سطح اخلاق و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر است که همان شعار امام حسین(ع) است.

4. سخنرانان باید به مخاطبان خود به ویژه جوانان فرصت گفتگو و پرسش بدهند تا آنها نیز بتوانند در مورد دغدغه ها و پرسش های خود در مورد موضوع سخنرانی حرف بزنند و شبهاتی را که در ذهن آنها وجود دارد مطرح کنند و سخنران نیز باید به آنها پاسخ دهد و مطالب را برای آنها توضیح دهد تا جوانان گمراه و منحرف نگردند.

همچنین دوست داریم پس از هر سخنرانی امکان گفتگوی مستقیم و آزاد با سخنران فراهم شود چراکه به نظر ما این برنامه تاثیر زیادی بر مخاطبان دارد و در پایان از همه سخنرانان می خواهم به توصیه های مرجعیت شیعه به مبلغان مراجعه کنند و از آن بهره ببرند.

لازم به ذکر است این پیام امروز توسط پایگاه عربی آستان مقدس حضرت عباس منتشر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha