سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام موسوی معاون مرکز اسلامی هامبورگ

حوزه/ حجت‌الاسلام موسوی در خطبه‌های نماز جمعه هامبورگ گفت: کشتن مردم بی‌گناه در لندن، پاریس، یمن، بحرین و عراق نتیجه خود را بنده خدا ندانستن است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته هامبورگ به امامت حجت الاسلام سید سلیمان موسوی معاون مرکز اسلامی هامبورگ اقامه شد.

حجت الاسلام موسوی در خطبه های نماز جمعه به ادامه مباحث جلسه قبل پیرامون تقوا پرداخت.

متن خطبه های نماز جمعه این هفته هامبورگبه این شرح است:

ضمن تبریک ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها وتبریک سال نوی شمسی از خداوند متعال مسالت میکنم که شروع سال و پایان ان همراه با تقوا باشد، امیدواریم که شاهد سالی همراه با صلح وعدالت و امنیت باشیم.

حقیقت تقوا تنها انجام تکالیف ظاهری نیست

همانطوریکه قبلا عرض شد حقیقت تقوا تنها انجام تکالیف ظاهری نیست چون اصلاح باطن از اوجب واجبات است و تا قلب سلیم تحقق نیابد تکالیف ظاهری ارزشی واقعی ندارند هرچند در چشم دیگران بزرگ شمرده شود.

تقوا باید در سه زمینه اعتقاد ، اخلاق و عمل رعایت شود

در این زمینه باید عرض کنم که تقوا در سه زمینه باید رعایت شود: در اعتقاد و در اخلاق و در عمل ، و مجموع این سه امر حقیقت تقوا را تحقق می بخشد .

ابتدا در جنبه اعتقادی باید باورهای دینی سالم باشد مانند ایمان به توحید وصفات خدواند متعال و رسالت انبیا و کتابهای اسمانی و روز قیامت و سایر عقاید دینی.

یکی از مسایل اعتقادی که باید دنبال شود عبودیت و بندگی است یعنی در مقابل اوامر الهی تسلیم محض باشیم و هیچ گونه اعتراض قلبی نسبت به ان نداشته باشیم چون بعضی ها قایل به تبعیض هستند یعنی بعضی از احکام وعقاید دین را منطقی و بعضی دیگر را غیر منطقی میدانند. این با توحید وبندگی منافات واضح دارد. البته تحقیق وسوال درباره دلایل احکام دینی اشکال ندارد چون اعتقاد داریم که دستورات دینی بر اساس مصالح و مفاسد ولی اعتراض به حکم قطعی خدا ونپذیرفتن ان یعنی دوری از توحید و بندگی است.

اعتراض به کارشناسان دینی منافاتی با بندگی ندارد

البته اعتراض به کارشناسان دینی فرق میکند، بدین معنا که بعضی ها نظر فلان مجتهد را قبول ندارند ومیگویند نظرش اشتباه است ومطابق با کتاب وسنت نیست. این امر منافات با توحید و بندگی ندارد و خللی در باورهای دینی ایجاد نمی کند هرچند اعتراض باید در چارچوب شرایط علمی ومستند باشد نه از روی هوا وهوس.

گناه اعتقادی از همه گناهان بدتر است

به هرحال باید توجه داشته باشیم که گناه اعتقادی از همه گناهان بدتر است وکسی که نماز را از روی اعتراض به حکم نماز نمی خواند گناهش از کسی که از روی تنبلی و بی خیالی نمی خواند خیلی بیشتر است و موضوع روزه یا حج یا حجاب همینطور است.

هم در قرآن هم در روایات بطور روشن به این مساله اشاره شده بلکه هدف از خلقت انسان را رسیدن به مقام عبودیت معرفی کردند وشرط اول موفقیت پیامبران رسیدن به مقام بندگی است وهمچنین در ایه 65 سوره نساء تسلیم در مقابل نظر پیغمبر را شرط تحقق ایمان میداند. همچنین امیر المومنین علیه السلام میفرماید الاسلام هو التسلیم.

کشتن مردم بی‌گناه در لندن، پاریس، یمن و بحرین نتیجه خود را بنده خدا ندانستن است

از نشانه های دیگر عبودیت فقیر بودن است یعنی هیچ چیزی ندارم هرچه دارم از آن خدا است و این گناه بزرگی است که فکر کنیم که مملوک کامل احدیت نیستیم. به همین خاطر خیلی ها وقتی چیزی را از دست میدهند پریشان میشوند یا اینکه صاحب مال ومنالی یا پستی میشود مغرور میشود وخود را از دیگران بالاتر میبیند. همه اینها برمیگردد به گناه اعتقادی یعنی هنوز خودم را بنده خدا نمیدانم. نتیجه آن میشود کشتن مردم بی گناه در لندن پاریس برلین فلسطین یمن بحرین وعراق.

در پایان از خداوند متعال مسالت مینمایم که حقیقت تقوا وبندگی را به همه ما عطا بفرماید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha