شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حمله عربستان به قایق پناهندگان در یمن جنایت جنگی است

حوزه/ دیده بان حقوق بشر امروز در دومین سالگرد درگیری‌های مسلحانه در یمن اعلام کرد، حمله آشکار ائتلاف جنگی به یک قایق در سواحل یمن جنایت جنگی بوده و عربستان باید پاسخگوی این جنایت باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دیده بان حقوق بشر امروز در دومین سالگرد درگیری‌های مسلحانه در یمن اعلام کرد، حمله آشکار ائتلاف جنگی عربستان سعودی به یک قایق حامل غیرنظامیان سومالی در سواحل یمن جنایت جنگی محسوب شده و عربستان باید پاسخگوی این جنایت باشد.

به گزارش شاهدان در 16 مارس سال 2017، یک هلیکوپتر به روی قایق پناهجویان سومالیایی در ساحل یمن آتش گشوده که منجر به کشته شدن 32 تن از 145 پناهجو و مهاجر سومالیایی و یک یمنی شد. در این حمله 29 تن دیگر از جمله 6 کودک مجروح شده و بیش از 10 تن ناپدید شدند. تصاویری که روز پس از این حادثه از قایق گرفته شده‌ بودند بیانگر حمله هوایی بودند. گفته می‌شود درحالی که هیچ یک گروه‌های درگیر حاضر به پذیرش مسئولیت این جنایت وحشتناک نشدند، تنها ائتلاف عربستان سعودی دارای تجهیزات هوایی برای چنین حمله‌ای بوده است.

خدمه یمنی قایق به دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده اند: زمانی که قایق به 50 کیلومتری ساحل شهر بندری حدیده رسیده بود مورد حمله قرار گرفت. یک زن پناهنده 25 ساله که در این حمله مجروح شده نیز گفت: در ساعت 9 شب ناگهان یک هیلکوپتر را بالای سرمان دیدیم که به سوی ما آتش گشود. ما با زبان عربی فریاد زدیم ما سومالیایی هستیم!

بر اساس قوانین جنگی، حملات علیه غیرنظامیان که به صورت عمدی یا بی پروا  انجام شوند جزء جنایات جنگی محسوب می‌شوند.

سارا لی ویتسون مدیر دیده بان حقوق بشر در خاورمیانه در این گزارش نوشت: شلیک آشکار ائتلاف عربستان سعودی بر روی یک قایق پر از پناهندگان فراری آخرین جنایت جنگی واضح عربستان در جنگ دوساله یمن می‌باشد. و نشان می‌دهد که بی‌توجهی بی‌پروای آن‌ها به جان شهروندان و غیرنظامیان به سطح جدیدی از فساد رسیده است.

ویتسون در ادامه گفت: "با وجود کوهی از شواهد و مدارک نقض حقوق بشر توسط ائتلاف جنگی عربستان سعودی، به نظر می‌رسد کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه بیشتر به روی فروختن تجهیزات جنگی به عربستان سعودی متمرکز شده‌اند و گویی اهمیتی به همدستی احتمالی در جنایات جنگی آنان نمی‌دهند.

بی‌توجهی به جنایات عربستان، اهرم فشار غرب علیه عربستان

وی افزود: پس از گذشت دو سال از حملات غیرقانونی عربستان  به غیرنظامیان و سازه‌های غیر نظامی یمن، متحدان عربستان سعودی باید در تداوم پشتیبانی از ریاض و استفاده از این پیشتیبانی به عنوان اهرم فشاری در راستای منافع خودشان پایان دهند.

از 26 مارس 2015 تاکنون ائتلاف عربستان سعودی با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا، عملیات نظامی علیه نیروهای حوثی و نیروهای وفادار  علی عبدالله صالح رئیس جمهور این  کشور به راه انداختند. این ائتلاف تا کنون حملات متعدد زیادی به مراکز غیرنظامیان، خانه‌ها، بازارها، بیمارستان‌ها و مدارس انجام داده و منجر به شهادت و مجروح شدن بسیاری از مردم، زنان و کودکان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha