چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
پیامبران الهی

حوزه/ بعضی از مورخین معتقدند شهری که در ابتدای امر از طرف حضرت یوشع بن نون به محاصره کامل در امده است همان شهر "اریحا" بوده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» کتاب «موسوعة الرسول المصطفی(ص) » شامل مطالبی درباره ابعاد مختلف پیامبر گرامی اسلام در سال ۲۰۰۲ میلادی در بیروت به چاپ رسید.

دکتر مصطفی بن هاشم زين الدین نیز در این موسوعه به توصیف سرزمین اردن و مشاهد برخی پیامبران الهی پرداخته که توسط محقق فقید حجت الاسلام والمسلمین علی آل کاظمی ترجمه شده است.

سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» بخش هشتم ترجمه این استاد فقید را تقدیم خوانندگان ارجمند می کند. 

 

مشاهد پیامبر خدا حضرت شعیب (علیه السلام) ؛ پیامبر بسیار گریه کننده

حضرت شعیب از طرف خداوند برای ارشاد اصحاب ایکه و مدین مبعوت شد و کتاب مقدس آن شهر را مدیان و حضرت شعیب را "کاهن یثران "نام برده اند و روایت شده است که شعیب اولین کسی بوده است که ترازو و میزان را با دست خود ساخته است.

شعیب قوم خود و یاران " ایکه " را به عدل و انصاف و پرستش خدای یکتا و یگانه دعوت کرد و چون قومش نافرمانی کردند و از دستور او سرپیچی نمودند از آنان نامید گشت از آنان جدا شد لذا خداوند آنان را با زلزله و عذاب های گوناگون به هلاکت رسانید و تنها او و تعداد اندکی از امتش نجات یافتند که همراه او راهی شمال مدین شدند. در آن سرزمین آب و درخت بسیاری وجود داشت و باقیمانده زندگانیش آنجا ماند و در آنجا دفن شد.

آن سرزمین به نام حضرت شعیب نامیده شد و مرقد شریف آن حضرت در زمان های مختلفی از دوران حکومت فاطمی ها و در عهد حکومت هاشمی ها تجدید بنا شده است.

مشاهد مشرفه هارون برادر و وزیر موسی (علیه السلام)

هنگامی که پیامبر خدا موسی (علیه السلام) برادرش هارون را بر سر قله کوه " هور" دفن کرد، کوهی که در انتهای شهر پر گل " بتراء " قرار گرفته است بنی اسرائيل او را به قتل هارون متهم ساختند لکن خداوند او را از تهمت بنی اسرائیلی تبرئه کرد .

مطالعات تاریخی جدید ثابت کرده است که در همین مکان قبر حضرت هارون (علیه السلام) است که تجدید بنای آن در سال ۷۰۹ هجری انجام یافته است و بر این اساس حضرت موسی پیامبر خدا (علیه السلام) در دوران سرگردانی بنی اسرائیل وارد شهر " بتراء " شده است. این مقام هیچ راهی برای ورود به آن وجود ندارد جز از داخل شهر و دستیابی به آن هم کار آسانی نیست.

مشاهد مشرفه حضرت یوشع بن نون ؛ وصی حضرت موسی (علیه السلام)

حضرت موسی (علیه السلام) برای یوشع بن نون وصیت هایی کرد و دستور داد که وصایای او را پس از وفاتش مکتوم نماید و پس از وفات موسی (علیه السلام) یوشع بن نون (علیه السلام) بنی اسرائیلی را از نقاط مختلفی که بودند در یک منطقه به نام " صرفا " گرد آورد و آنان را از صرفا به طرف "غور" که نقطه گودی از "بحرالمیت " است و سپس به سرزمین موعود "اریحا" برد.

همان طور که حضرت سلیمان لشگریانش را در این مکان گرد آورد ودر این مکان باقیمانده مقام یوشع بن نون (علیه السلام) دیده می شود که درآنجا یک صخره بزرگ سیاه وجود دارد.

در این مکان مقامی دیده می شود که چندین بار در عهد دولت عثمانی تجدید بنا شده است و این مقام واقع است در خارج شهرصرفا و مربوط است به حضرت سلیمان (عليه السلام).

بعضی از مورخین را عقیده بر این است شهری که در ابتدای امر از طرف حضرت یوشع بن نون به محاصره کامل در امده است همان شهر "اریحا" بوده است و برخی را نظر چنان است که درابتدای امر شهری که به محاصره لشکریان ویوشع بن نون درآمده است قدس بوده است.

یوشع بن نون هیچ بهانه ای برای بنی اسرائیل باقی نگذاشت و برای جلب رضایت آنان هر کاری خواسته بودند انجام داد، ولی بنی اسرائیل پی در پی دنبال ایرادگیری و مکر و الحاد بودند تا آنجا که خداوند آنان را عذاب فرمود و مرض صعب العلاج طاعون را میان آنان منتشر ساخت.

به دنبال گرفتاری بنی اسرائیل به بیماری طاعون بود که حضرت یوشع بن نون از میان آنان خارج شده به بقاء رفت و همانجا هم وفات کرد و دفن شد و زمانی که اسلام در این منطقه گسترش یافت به جست و جوی قبر آن حضرت برآمده و بر مزار او قبه و بارگاهی بر پا سخاتند.

از آن پس مردم آن دیار مردگان خود را از اطراف بقعه متبرکه حضرت یوشع بن نون (ع) دفن می کردند. این قبه چندین بار تجدید بنا شده که آخرین مرتبه آن سال 2002 بود که در عهد دولت هاشمیون ضمن تعمیرات مقامات پیامبران و یاران آنان انجام گرفت.

مشاهده مشرفه مربوط به روح الله ؛ حضرت عیسی بن مریم (علیه السلام)

مطالعات و کاوش های باستان شناسی جدید ثابت کرد که پیامبر بزرگ الهی حضرت عیسی بن مریم(ع) در محلی که حضرت یحیی (علیه السلام) برای اتمام رسالت الیاس (علیه السلام) و آمادگی برای ظهور حضرت مسیح(ع) انتخاب کرده است "غسل تعمید" داده شده است.

و این محلی غسل تعمید به نام "مغطسی" در سرزمینی پر از آب و چشمه سارها که به وادی "خرار" نامیده می شود قرار گرفته است . این محل مقدار ۵ کیلومتر از شمالی بحرالمیت فاصله داشته و در حاشیه شرقی نهر اردن و در کنار تپه " خرار " که حضرت الیاس نبی از آنجا به آسمان صعود کرده است واقع شده است.

در انجیل آمده است که حضرت مسیح در حالی که ۳۰ سال از عمر شریفش گذشته بود از شهر ناصره آمد و هدفش دیدار حضرت یحیی (علیه السلام) بود تا در منطقه شرقی نهر اردن به دست او غسل تعمید داده شود و این منطقه در نقطه ای قرار گرفته است که نهر اردن به جاده ای می رسد که رومیان آن راه را برای عبور قافله هایی که به اورشلیم می روند و یا می خواهند به طرف جنوب رفته به جاده سلطنتی وصل شوند باز کرده بودند .

پس از آن که حضرت مسیح غسل تعمید داده شد در آن مکان برای گرفتن روزه و نماز خواندن به مدت چهل روز معتکف شد. این سرزمین امتداد داشته و شامل عمده اراضی شرق نهر اردن و بحر المیت تا جنوب "کرکی" می شود.

در این سرزمین بود که موسی پس از نزول از کوه هور و یحیی سخنگوی خداوند بود که برای موسی آمده بود تا مردم را به توبه دعوت کند و لذا این بیابان سرزمینی است که پیامبران الهی در آن معجزات خود را به اذن الهی انجام داده اند و روی همین حساب است که این سرزمین دارای برکت بوده، منطقه ای است پاکیزه و پر برکت .

 * لازم به ذکر است با توجه به نقل های متفاوت تاریخی ، خبرگزاری «حوزه» محتوای اینگونه مطالب را رد یا تایید نمی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha