پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید حسن موسوی موینی امام جمعه محمدیه قزوین

حوزه / استاد حوزه علمیه قزوین گفت: اسلام و قرآن بر حفاظت محیط زیست و حقوق حیوانات توجه ویژه‌ای دارند و این سوغات اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن موسوی موینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، با اشاره به ضرورت حفظ طبیعت، اظهار داشت: باید نگاه ویژه ای به حفظ طبیعت در جامعه داشته باشیم واین موضوع را می توانیم به فرزندان خود به خوبی آموزش دهیم.

امام جمعه شهرستان محمدیه استان قزوین خاطرنشان کرد: مکتب حیات بخش اسلام، دین جامع و کاملی است و تمام نیازهای مختلف زندگی انسان در آن لحاظ شده و برای تمام مسائل مورد نیاز زندگی فردی و اجتماعی وی مقررات و قوانینی دارد.

وی افزود: از جمله مسائلی که مورد توجه اسلام بوده، نحوۀ زندگی اجتماعی و محیط زیست او است و از آن جا که  آب و هوا از عوامل بسیار مهم و فوق العاده حیاتی اند، و استفاده از آب و هوای پاک و سالم یکی از نیازهای ضروری انسان شمرده شده است، طبق دستورات اسلام آلوده کردن آنها حرام و از گناهان بزرگ تلقی می شود.

 استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: از دیدگاه اسلام کاری که باعث آسایش مردم و در جهت حفظ سلامت آنان باشد، خدمتی است در جهت رضای خدا و عبادت و بندگی پروردگار، محسوب می گردد وهدف خلقت انسان جز عبادت چیز دیگری نیست.

وی ادامه داد: مسئلۀ ضرورت حفظ بهداشت محیط یکی از موضوعات جدی امروزی در جوامع انسانی است، اگر الزام به حفاظت از محیط زیست انسانی، فراگیر نباشد و از طرف آحاد شهروندان، جدی تلقی نشود و کسانی بخواهند محیط زندگی را آلوده سازند و یا زباله ها از راه های صحیح و بهداشتی جمع آوری نشود، زباله ها کانونی برای آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت مردم خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی موینی عنوان داشت: در سیره و روش زندگی پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) فراوان مشاهده می شود که بر پاکیزگی و نظافت اصرار داشتند و پیروان خود را به آن سفارش می کردند.

وی اظهار کرد: در شرع مقدس اسلام، انسان مجاز نیست، با اعمال و رفتار خود محیط زندگی خود و دیگران را آلوده کرده و در برابر ضروری ترین مسائل بهداشتی بی تفاوت باشد و با سهل انگاری های خود محیط اجتماع را از زندگی سالم محروم کند.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: انسان باید حق پروردگار خویش را به شایستگی به جا آورد و با استفاده درست از آفریده ها در جهت تکامل مادی و معنوی خود و دیگران گام بردارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha