چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شادی

حوزه/ یک پژوهشگر دینی با تأکید بر این که اسلام دین غم و اندوه نیست، به آیات قرآنی و روایات اهل بیت(ع) که تأکید بر زندگی شاد دارند، اشاره کرد.

حجت الاسلام محمدحسین توانایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به ایام عید نوروز و برنامه های خاص خانواده ها در این ایام برای شادی بیشتر، اظهار داشت: در دین اسلامی به شادی و شاد زیستن بسیار تاکید شده، اما نگرشی که غالب افراد نسبت به شادی دارند، نیاز به تصحیح دارد ومطابق فرامین اسلام نیست.

وی با بیان این که انسان فطرتا میل به شادی دارد اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که انسان ها در روز هایی که شادتر هستند، اندیشه های بهتری دارند و مشکلات شان را راحت تر حل می کنند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: علاوه بر فطرت انسانی و ادله عقلی، برخی از آیات و روایات نیز وجود دارد که بر شاد بودن و شاد زیستن اشاره دارند و حتی برخی روایات طریقه شاد زیستن و رهایی از غم و اندوه را نیز بیان می کنند.

حجت الاسلام توانایی ضمن اشاره به آیه ۵۸ سوره یونس (قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُوا هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ) بیان کرد: از این آیه شریف چند نکته قابل استخراج است: ۱. اصل شاد زیستن ۲. راه شاد زیستن که در این آیه یادآوری نعمت های الهی را به عنوان عامل شادی معرفی می کند. ۳. شادی حاصل از یاد آوری نعمت های الهی پایدارتر از سایر شادی ها است.

وی افزود: در روایات نیز بیان شده است که توجه به زندگی دیگران وحسرت خوردن عامل ایجاد غم وغصه است؛ از این روایات نیز می توان دو نکته برداشت کرد: ۱. شاد بودن به عنوان یک شیوه مطلوب زندگی معرفی شده است. ۲. یکی دیگر از راهکار های شاد زیستن چشم ندوختن به اموال دنیا وحسرت در اموال دیگران است.

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: با توجه به آنچه گفته شد و سایر روایات، می توان نتیجه گرفت که شادی و رها شدن از غم وغصه ها، همواره مورد تاکید اسلام و اهل بیت(ع) است و دین اسلام نیز برخلاف نگرش اشتباه برخی از افراد، دین غم واندوه نیست.

حجت الاسلام توانایی ضمن اشاره به  فرارسیدن ایام نوروز که به عنوان ایام شاد شناخته می شود، ابراز کرد: در این ایام بهانه های مختلفی برای شادی مشروع و مورد تأیید شرع وجود دارد که می توان آن ها را جایگزین برخی رفتارهای غیر شرعی نمود.

وی ضمن تأکید بر اهتمام مردم به صله رحم ، گفت: یکی از رفتار های شادی ساز که علم روانشناسی هم آن را ثابت کرده است، دید وبازدید و گفت وگو با دوستان و آشنایان است که در ایام نوروز، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام توانایی افزود: از دیگر رفتار های شادی ساز در ایام نوروز، استفاده از فضای طبیعت و مسافرت کردن است؛ زیرا باعث یادآوری بهتر نعمت های الهی می شود؛ همچنین انس با کلام الهی و ذکر و یاد او، همواره موجب سرور و شادی قلوب مؤمنین است.

انتهای پیام/ ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha