شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمد فیاضی

حوزه / معاون پژوهش حوزه علمیه یزد با اشاره به این که متاسفانه هر ساله بحث کاهش تعطیلات مطرح می شود، اما به جایی نمی رسد، بر ضرورت استفاده از فرصت ها تاکید کرد.

حجت الاسلام محمد فیاضی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد با اشاره به این که متاسفانه هر ساله بحث کاهش تعطیلات مطرح می شود، اما به جایی نمی رسد، گفت: با توجه به حیات بشر در زندگی مادی و در این دنیای فانی و محدودیت زمان برای انسان ها، تعطیلی یکی از مباحثی که متاسفانه مطرح می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه یزد ادامه داد: درحالی که می بینیم جنبه های مادی بشر هیچ تعطیلی ندارد و نیازهای جسمی انسان ایام تعطیل نمی شناسد، اما متأسفانه نسبت به بُعد روحانی و تعالی خود تعطیلاتی را قائل هستیم و این تعطیلات خدشه جبران ناپذیری را به بشر خواهد زد.

وی خاطرنشان کرد: صحیح است که انسان باید اوقاتی را برای بهره گیری از فضای مادی عالم خاکی بگذارد، اما نباید این فرصت ها و محدودیت هایی که خودمان ترسیم می کنیم انسان را از تعالی باز بدارد.

حجت الاسلام فیاضی با بیان این که بسیاری از مواقع این عبرت ها می توانیم را از کتب تاریخی، علمی و آثار مکتوبی که در اختیارمان است بگیریم و نیاز به سفر و هجرت نباشد، افزود: باید از فرصت تعطیلات، برای تحول در نگرش خود استفاده کنیم و بتوانیم و لحظاتمان را به تدبر در آیات الهی، تحقیق در کتب خصوصا کتبی که با فطرت ما سازگارتر است بگذرانیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه یزد به یکی از سخنان حضرت علی(ع)در خصوص گذر عمر اشاره کرد و گفت: امیرالمومنین(ع)می فرماید: لحظات مانند ابر می گذرد و دیری نخواهد پایید که پرونده زندگی و حیات مادی ما در این دنیا بسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به تغییر آئین نامه آموزشی و عدم توجیه آن، خللی در راستای آموزش اتفاق افتاد، ابراز داشت: با جلساتی که از ابتدای سال تحصیلی داشتیم و در حضور مدیران، اساتید و طلاب این مسئله را برطرف کردیم تا ان شاءالله بتوانیم ثمرات آن را در پایان سال تحصیلی ببینیم.

حجت الاسلام فیاضی خاطر نشان کرد: عملا هر درسی که طلاب چه در پایه اول و چه در پایه دهم می آموزند درکنار آن به نگارش، تحقیق و پژوهش بپردازند و اساتید نیز با راهنمایی در زمینه موضوع یابی و منبع یابی، به آنها کمک کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه یزد با بیان اینکه در روایات آمده انسان با نگارش، علمش را جاودانه و پایدار می کند، اظهار داشت: زمانی که به زندگی نامه علمای بزرگ بنگریم در می یابیم که کارهای تحقیقی و پژوهشی خود را به عنوان کتاب و اثر مکتوب به جهان ارائه کردند که امروزه ثمرات بسیاری دارد.

وی با تاکید بر این که سخنان شفاهی به مرور زمان تحولی در آن ایجاد می شود و یا به ضد خود تبدیل می شوند، گفت: چون قائل و متکلم برای دفاع از سخن، وجود خارجی ندارد پس نگارش است که می تواند انسان را به درجاتی برساند.

انتهای پیام/313/23

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha