شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام علیجان دلدار - بیرجند

حوزه/ باید هر فردی علاوه بر خانه تکانی ظاهری، خانه دل را نیز تطهیر و طاهر سازد، چرا که دوری از کینه و غیب و دو رویی و دروغ و گناه باعث دگرگونی در انسان برای سعادت می شود.

حجت السلام و المسلمین علیجان دلدار در گفت و گوی با خبرنگار «حوزه» با اشاره به نگاه اسلام به عید و جایگاه نوروز در معارف دینی، اظهار داشت: ایام عید، ایام شادی مردم است و در این راستا روایاتی در بحث شادی و نشاط مردم وجود دارد.

وی افزود: همچنین در تقسیم روایات در زندگی انسان بخشی تفریح های شاد و بخشی شادی است و این شادی در متن دین است برخلاف تصور برخی از مومنان که شادی را در گناه می دانند.

مدیر مدرسه علمیه رضوی بیرجند بیان کرد: ۴ عید قربان، غدیر، جمعه و عید فطر در روایات معرفی شدند، همچنین در روایات اسلام نسبت به اعیاد ملی مانند نوروز نگاهی ویژه داشته و اعمالی را بیان کرده است.

 حجت الاسلام دلدار مراسم عید باستان ایران را از نگاه اسلام مبارک دانست و تصریح کرد:  نوروز با اقداماتی که مردم انجام می دهند، همان دستورات دین است و رهبری نیز می فرمایند « اسلام با اینگونه اعیاد مخالف نیست،خانه تکانی و نظافت در اسلام نیز تأکید شده، که خود تغییر و تحول در زندگی است.

مدیر مدرسه علمیه رضوی بیرجند با بیان اینکه نگاه اسلام به این گونه اعیاد نگاه مثبت و تأییدی و تشویق به سمت و سوی این اعیاد است، یادآور شد: در این ایام باید از برخی محرمات مانند اختلاط محرم و نامحرم جلوگیری شود.

 حجت الاسلام و المسلمین دلدار با اشاره به بحث صله ارحام اظهار داشت: ریشه عربی رحم با رحمان و رحیم یکی است و اگر گفته می شود صله رحم، به این دلیل است که خدای متعال که مهربان است، از صد جز مهربانی او  یک جز در دنیا جلوه دارد و همه مهربانی هایی که انسان ها نسبت به یکدیگر دارند، اعم از محبت پدر و مادر نسبت به فرزند از یک جز مهربانی خدا است.

وی افزود: انسانی که صله رحم انجام می دهد خود را در معرض رحمت خدا قرار می دهد و رحمت خدا شامل او و زندگی او می شود اما کسی که صله رحم را انجام نمی دهد، رحمت خدا را قطع کرده و برکت از زندگی او می رود.

  انتهای پیام//

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha