شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
روستای کرک اردن- محل ساختن کشتی نوح

حوزه/ محلی که آب از آن خارج شد تا اطراف کشتی نوح را فراگیرد در جنوب شهر کرک قرار گرفته و همان طور که در قرآن ذکر شده است «و فار التنور» هم اکنون به نام تنور خوانده می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» کتاب «موسوعة الرسول المصطفی(ص) » شامل مطالبی درباره ابعاد مختلف پیامبر گرامی اسلام در سال ۲۰۰۲ میلادی در بیروت به چاپ رسید.

دکتر مصطفی بن هاشم زين الدین نیز در این موسوعه به توصیف سرزمین اردن و مشاهد برخی پیامبران الهی پرداخته که توسط محقق فقید حجت الاسلام والمسلمین علی آل کاظمی ترجمه شده است.

سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» بخش نهم ترجمه این استاد فقید را تقدیم خوانندگان ارجمند می کند.

 

مشاهد مشرفه پیامبر خدا حضرت یحیی (علیه السلام)

پیامبر خدا حضرت یحیی (علیه السلام) مبلغ شریعت حضرت موسی(ع) بود و برای مومنان به حضرت موسی به عنوان یک مرجع مهم شناخته می شد. او در برابر پادشاه سرکش " هیرودوس که می خواست با دختر برادر خود به نام "سالومی " - که شرعاً بر او حرام بود - ازدواج کند، ایستادگی کرد و لذا این حاکم طاغی و سرکشی حضرت یحیی (علیه السلام) را در قلعه محکمی که به نام "مکاور" معروف بود و آن را جایگاهی برای خوشگذرانی و عیاشی خود قرار داده بود زندانی ساخت .

در یکی از مجالس خوشگذرانی پادشاه ، سالومی دختر برادرش در برابر او رقصید، هیرودوسی از رقصی او بسیار لذت ببرد و در برابر حضار جلسه مقرر نمود که سالومی از او هر چه بخواهد به او بدهد .

مادر سالومی به این دختر آموخت که از پادشاه هیرودوسی سر پیامبر خدا یحیی (علیه السلام) را بخواهد که مانع شرعی سر راه ازدواج او با سلطان ایجاد کرده بود، هیرودوسی خواسته او را استجابت کرد و سر یحیی (عليه السلام) را به او تقدیم نمود، همانگونه که این داستان در کتاب مقدس نیز بیان شده است.

اینجا است که انسان به یاد مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) می افتد که او نیز در این جهت شریک حضرت یحیی در این مصیبت شده است و بعضی ها معتقدند که سر حضرت یحیی در محلی داخل مسجد جامع اموی در دمشقی دفن شده است .

قرآن مجید اشاره می کند که خداوند بزرگ به زکریا که پیرمردی مسن بود بشارت فرزند پسری را به نام یحیی داد که قبلا کسی هم نام او نشده است ، در حالی که او تصدیق کننده کلمه ای از خداوند بزرگ خواهد شد و اقایی بزرگوار و پیامبری از پیامبران صالح خواهد شد.

این قلعه با دیوارها و برج و باروها و قنواتش به این مصیبت بزرگی که در آن اتفاق افتاده است شهادت می دهد، در کند و کاوهایی که در این قلعه انجام گرفته است به قطعه ای کاشی کاری بسیار قدیمی دست یافته اند لکن هنوز در این محل به موضع دفن جسد شریف حضرت یحیی دست نیافته اند.

راه ورود به این قلعه از روستای "مکاور" می گذرد که این روستا روزگاری مرکز اصلی برای ریسندگی بافندگی و آثار باستانی اردن محسوب می شد .

مشاهد مشرفه حضرت الیاس (علیه السلام)

هنگامی که حضرت یوشع بن نون (علیه السلام) فتح سرزمین های شام را تمام کرد و آن را میان اسباط بنی اسرائیل تقسیم کرد، بعلبک سهم حضرت الیاس (علیه السلام) شد که در این سرزمین پادشاهی ظالم با زنش که بدکاره و بت پرست بود حکومت داشت و اینان نسبت به پرستش بتی به نام "بعل" بسیار علاقمند بودند.

خداوند پیامبرش حضرت الیاس (علیه السلام) را به سوی آنان فرستاد تا آنان را دعوت کند به ترک پرستش آن بت ، خداوند در قرآن مجید در این مورد می فرماید : (وإن إلياس لمن المرسلين إذ قال لقومه ألا تتقون أتدعون بعلا وتذرون أحسن الخالقين الله ربكم ورب آبائكم الأولين) يعنى: "الياس از پیامبران مرسلی بود، هنگامی که به قوم خود فرمود آیا از خدا نمی ترسید ؟ آیا شما بعلی را می پرستید و خداوند بهترین آفریدگار را رها می سازید. ، خداوند پروردگار شما و پروردگار پدران پیشین شما است."

مردم الیاس را تکذیب کردند و خواستند که او را بکشند که الیاس از چنگ آنان گریخت و خود را به کوههای "عجلون" رسانید و در آن کوهها هفت سال تمام اقامت نمود و از گیاهان ارتزاق می کرد .

تا این که خداوند بر قامت او لباس نو پوشاند و او را از بالای یک تپه که به " تل مار الیاس " نامیده می شود به نزد خود صعود داد که هم اکنون موقعیت این تل همه ساله در جشن های سالیانه که به یاد حضرت الیاس بر پا می شود با جلال و شکوه است .

سرزمین اردن مشاهد مشرفه دیگری برای پیامبران و رسولان الهی دارد که از آن جمله حضرت نوح (ع) است.

محل ساختن کشتی حضرت نوح ، شیخ المرسلین (علیه السلام)

در خارج دیوارهای قلعه شهر تاریخی "کرک" که عمر آن بیش از ۷۷۵ سال است و در یک مقبره قدیمی که تاریخ آن به ما قبل حکومت فاطمیون بر می گردد، مقام پیامبر خدا حضرت نوح (علیه السلام) قرار گرفته است ، و مورخین را عقیده بر این است که وقتی خداوند به حضرت نوح دستور ساختن کشتی را داد آن حضرت کشتی خود را در این موضع ساخته است.

حضرت نوح از درخت های بسیار فراوان جنگل هایی که این منطقه را در بر گرفته است چوب ساختن کشتی را فراهم آورد تا در آن کشتی از هر جفتی از حیوانات دو عدد را بر کشتی خود سوار کند.

محلی که آب از آن خارج شده تا همه سرزمین را فراگیرد در نقطه جنوب شهر "کرک" در فاصله ۴۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته است که آن محل همان طور که در قرآن هم ذکر شده است "و فار التنور" هم اکنون به نام " نور" خوانده می شود.

تنور عبارت است از یک شکاف و از هم گسیختگی بزرگ در زمین که در مجاورت تپه ای است که رنگ خاک آن به تمام معنی با اطراف آن تفاوت دارد ، همان طور که این تپه از نظر معادن و فلزات که خاک تپه از آن ترکیب شده است ، کاملاً متفاوت است .

در بالای این تپه بقایای سکونت انسان هایی که به خاطر یک هدف مذهبی در آنجا ماوی گرفته اند دیده شده است که از قداست این مکان حکایت دارد که این بقایا به زمان های جدید بر می گردد .

از اتفاقات غریبه ای که آنجا دیده شده است آن است که یک صخره در برابر مقام حضرت نوح پیامبر خدا (علیه السلام) قرار دارد که در حد بسیار بزرگ شباهت به کشتی نوح دارد و ابعاد این صخره نیز همان طور که در روایات راجع به کشتی حضرت نوح آمده است نزدیک به همان کشتی است و این مقام در دوران حکومت عثمانی ها تجدید بنا شده است.

 

* محل احتمالی ساختن کشتی نوح(ع)

* مقام حضرت نوح در روستای کرک اردن

 

 * لازم به ذکر است با توجه به نقل های متفاوت تاریخی ، خبرگزاری «حوزه» محتوای اینگونه مطالب را رد یا تایید نمی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • UA ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    0 0
    سلام کشتی نوح ترکیب از حضرت موسی نوح ابراهیم خو استاد باید باشی... ۱۷ رکت نماز بخوان ..