جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محل احتمالی قوم لوط

حوزه/ کسانی که به دنبال تحقیق و جست و جوی تاریخ پیامبران و فرستادگان خدا هستند بی شک می توانند در پهنای جغرافیایی سرزمین اردن برای بسیاری از آن چهره های مقدس جایگاهی بیابند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» کتاب «موسوعة الرسول المصطفی(ص) » شامل مطالبی درباره ابعاد مختلف پیامبر گرامی اسلام در سال ۲۰۰۲ میلادی در بیروت به چاپ رسید.

دکتر مصطفی بن هاشم زين الدین نیز در این موسوعه به توصیف سرزمین اردن و مشاهد برخی پیامبران الهی پرداخته که توسط محقق فقید حجت الاسلام والمسلمین علی آل کاظمی ترجمه شده است.

سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» بخش دهم و پایانی ترجمه این استاد فقید را تقدیم خوانندگان ارجمند می کند.

 

مشاهد مشرفه پیامبر خدا حضرت صالح (علیه السلام)

همه مطالعات معتبر می رساند که محل سکونت قوم ثمود از "حجر" تا "بتراء" بین شمال حجاز و جنوب شام امتداد داشته است و تاریخ " بتراء " یکی از کهن ترین تاریخ های بشری است که تا بیش از پنج هزار سال قبل از میلاد امتداد دارد.

به ویژه در دو منطقه آن به نام های "بسطة " و "بیضاء" زیرا قبل از عرب های نبطی ، قوم ثمود و پیش از آنان قوم عاد آن دیار را برای خود مسکن و موطن قرار داده بودند .

کسی که به منطقه "بتراء" وارد می شود به آسانی می تواند در مخیله خود داستان معجزه آسای ناقه حضرت صالح (علیه السلام) را به یاد آورد که چگونه برای آشامیدن به چشمه می آمد و چگونه این شتر و بچه اش در خارج شهر به چرا می رفتند و چگونه آن قوم ستمگر او را ذبح کردند.

در منطقه "بترا" جایی به نام " فج الناقة" یعنی کشتار شتر تاکنون وجود دارد که تاریخ شناسان به وسیله این اسم به یاد ماندنی به این نتیجه رسیده اند که این گواهی است بر این که این مناطق جایگاه قوم ثمود وحضرت صالح پیامبر می باشد.

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) روایت شده است شقی ترین فرد از پیشینیان کشنده ناقه صالح است و شقی ترین فرد ازآخر الزمان قاتل علی بن ابی طالب است.

جالب این است که حضرت صالح (علیه السلام) در فرهنگ دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) جایگاه وسیعی دارد و از طرفی هم باستان شناسان در طول مناطق "حجر" تا منطقه "بتراء" در اردن ، کتیبه های ثمودی و آرامی بسیاری یافته اند و داستان حضرت صالح و معجزہ معروفش ( شتری که از پهنه کوه خارج شد) و همچنین جزئیات قوم او وجایگاه سکونت آنان در بسیاری از سوره های قرآن کریم آمده است.

مشاهده مشرفه پیامبر خدا حضرت لوط (علیه السلام)

به تازگی نقشه ای بسیار مهم از کاشی های معرق کاری در یکی از کلیساهای باستانی " مادبا  که تاریخ آن به سال ۵۶۰ میلادی می رسد و مساحت آن بیش از ۱۲۵ متر مربع است، کشف شده است که با دقت زیادی بسیاری از اماکن دینی مهمی که در بلاد شام و مصر بوده است در آن نقش بسته است.

از این نقشه باستانی باستان شناسان توانسته اند موقعیت جغرافیایی غار حضرت لوط (علیه السلام) را که پس از این که خداوند او و خاندانش به جز همسرش را از عذاب نجات داد به آن پناه بردند، تعیین کنند.

می دانیم که پیامبر خدا حضرت لوط (علیه السلام) پسر برادر پیامبر بزرگ حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) می باشد که با او از عراق به بلاد شام هجرت کرد و سپس به دستور او از او جدا شد تا در منطقه "سدوم" و روستاهای مجاور آن سکونت کند و مردم آن دیار را به سوی خدا بخواند .

وقتی خداوند به او امر کرد که از این منطقه شوم خارج شود، زیر اراده پروردگار بر آن شده است که بر این قومی که به کثیف ترین عادتهای جنسی ( همجنس بازی ) اصرار کرده اند عذاب نازل کند و هر چه حضرت لوط (علیه السلام) آنان را نصیحت کرد فایده نداشت ، آنگاه حضرت لوط به این غار پناه برد که پس از او و به احترام او این غار یکی از عبادتگاه های مؤمنین قرار گرفت .

در جلوی این غار باقیمانده هایی از یک کلیسای بزنطی به چشم می خورد که تاریخ آن به قرن پنجم میلادی می رسد و کف فرش آن ازموزائیک بسیار زیبایی مزین شده است.

داستان های حضرت لوط(ع) و قوم نادان او در بسیاری از سوره های قرآن و کتاب مقدس آمده است و امروز زائران با کمی زحمت می توانند به دیدار این غار بروند.

در یک جمله باید بگوییم کسانی که به دنبال تحقیق و جست و جوی تاریخ پیامبران و فرستادگان خدا هستند بی شک می توانند در پهنای جغرافیایی سرزمین اردن برای بسیاری از آن چهره های مقدس جایگاهی در کتب تاریخی و باستانی بیابند.

زیرا ما در این بررسی بسیار عجولانه شاید نتوانسته باشیم به تمام آنها دست یابیم، مانند: حضرت هود (علیه السلام)، حضرت ابراهیم (علیه السلام) ، حضرت داوود (عليه السلام) حضرت عزیر (علیه السلام) حضرت سلیمان (علیه السلام) حضرت ایوب (علیه السلام) و دیگران که امید است در فرصت مناسب تری به تحقیقی بیشتر بپردازیم.

نامه معروف حضرت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) به قیصر

پیش از این که این کتابچه مختصر را به پایان برسانیم ، مناسب است که درباره نامه ای که حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) به قیصر روم در سال هفتم هجری ارسال داشته و او را در این نامه به اسلام دعوت فرموده اند، اشاره کرده باشیم .

این نامه بسیار قیمتی اکنون در ممتلکات خاندان هاشمی اردن می باشد و امید می رود که زینت بخش موزه مسجد مؤسس دولت هاشمی اردن مرحوم عبدالله بن الحسین در منطقه عبدلی در وسط پایتخت(عمان) قرار گیرد.

متن نامه پیامبر(ص) و جواب آن

بسم الله الرحمن الرحیم

از محمد بن عبدالله پیامبر خدا به هرقل پادشاه روم

«سلام بر کسی که پیرو هدایت باشد اما بعد من شما را به دعوت اسلام می خوانم، اسلام بیاور تا در سلامت جدی قرار گیری ... خداوند به تو دوبار پاداش خواهد داد و اگر از هدایت روی گردانی پس بر تو باید گناه همه اریسین. و ای اهل کتاب بیایید با هم به کلمه ای یگانه پیناه ببریم که خدایی را برای عبادت جز پروردگار نپذیریم و هرگز برای او شریکی قرار ندهیم و هیچگاه برخی از ما برخی دیگر را در مقابل خدا معبود قرار ندهم، پس اگر روی گرداندند بگویید: شهادت دهید که ما مسلمانیم.»

دحیه کلبی از طرف پیامبر(ص) مامور گشت این نامه را با خود به سوی هرقل ببرد، پس آن که هرقل نامه را خواند این جواب را نوشت و به دحیه داد که خدمت حضرت بیاورد:

«به احمد رسول خدا کسی که عیسی بشارت به بعثت او داده است از قیصر پادشاه روم:

نامه شما توسط فرستاده ات به دستم رسید و من شهادت می دهم که تو پیامبر و فرستاده خدایی، ما تو را در انجیل می یابیم که عیسی بن مریم ما را بشارت داده است به بعثت و من اهل روم را دعوت کردم که به پیامبری تو ایمان آوردند و لیکن نپذیرفتند و إبا کردند و اگر مرا در این امر اطاعت می کردند برای آنان بهتر بود و من آرزو کردم ای کاش من نزد شما بودم تا خدمتکارت می بودم و دو پایت را می شستم.»

هنگامی که این جواب به پیامبر(ص) رسید حضرت فرمودند: تا هنگامی که نامه من نزد آنان بماند ملک و سلطنت آنان خواهند ماند.

پیام به تمام مومنین جهان و به تمام دوستداران میراث انسانی

خوانندگان گرامی

این پیام را به همه مؤمنانی که رغبت دارند سهمی جاودانه در بزرگداشت مقام پیامبران الهی داشته باشند از راه این کتابچه می فرستیم و به آنان می گوییم که :

سرزمین اردن با طبیعتی بسیار زیبا، دارای جایگاه تاریخی کهن در فرهنگ تمام ادیان الهی دارد، جایگاهی که ریشه هایش به اعماق تاریخ بشری می رسد.

قبل از این که انسان حساب زمان را بشناسد این سرزمین جایگاه معرفت های ایمانی بزرگی بوده است که بشریت را از تاریکی های جهل و شرکت به نور توحید خوانده است ...

سرزمین اردن سرزمین مبارکی است که پیامبران بزرگ الهی از این منطقه دست بشریت را به سوی فضیلت و خیر و صلح و ایمان گرفتند و او را به سوی معرفت گسیل داشتند.

* سرزمین اردن ، در رابطه با شاخص های ایمانی همه ادیان مقدس ناشناخته مانده است

متأسفانه سرزمین اردن ، در رابطه با شاخص های ایمانی همه ادیان مقدس غریب و ناشناخته مانده است و از این لحاظ بر همه مؤمنین جهان لازم است که در این جهت تجدید نظر کنند و به قداست این سرزمین توجه ویژه ای بنمایند تا جبران فراموش کاری های تاریخی گذشته بشود، قبل از آن که تمام این شاخص های بزرگ انسانی و الهی نابود گردد. لذا ما تمام مؤمنین را به زیارت این مشاهد متبرکه دعوت می کنیم تا بدین وسیله بتوانیم گامی در راه شناخت انبیاء بزرگ الهی برداشته باشیم و کوشش های بزرگ آن مردان الهی و شهداء و صالحین را دنبال کنیم که قرآن در سوره یوسف آیه ۱۱۱ می فرماید : "در داستان ها و حکایات آنان عبرتی برای صاحبان خرد می باشد" باشد تا از نعمت های الهی که ما برخورداریم در جهت احیای این اماکن مقدس بهره گیریم و این مشاهد بزرگ را زنده کنیم که قران در سوره بوسف آیه ۱۰۴ می فرماید "ما در مقابل رسالت اجر و پاداشی از آنان نمی خواهیم، زیرا که این رسالت برای جهانیان ذکر بیداری است"

 * لازم به ذکر است با توجه به نقل های متفاوت تاریخی ، خبرگزاری «حوزه» محتوای اینگونه مطالب را رد یا تایید نمی کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha