پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
طب اسلامی

حوزه/متاسفانه امروز سبک زندگی جامعه ایرانی از سنت ها و اسلامی بودن فاصله گرفته است و لازم است علاوه بر احیای سبک زندگی اسلامی با حرکت به سمت طب اسلامی، راهی برای تداوم سلامت جامعه پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، از باب المعصومه(سلام الله علیها) که وارد مسجد می شوی غرفه‌هایی تعبیه شده که هر کدام طیف خاصی از مخاطبان را گرد خود جمع کرده است. غرفه‌ای مملو از کودکانی است که با لباس‌های رنگی و شاد خود بازی می‌کنند و عده‌ای در حال نقاشی هستند و در غرفه‌ای دیگر مادران و دختران گوش به صحبت‌های خطیبی سپرده‌اند که سبک زندگی و تربیت فرزند را بر اساس سیره اسلام برایشان توضیح می‌دهد.

کمی آنطرف تر وسط صحن صندلی‌هایی تعبیه شده که خانواده‌ها محو سخنرانی استادی در موضوع طب اسلامی شده‌اند. تعدادی روی پا ایستاده‌اند ولی موضوع صحبت برایشان آنقدری جذابیت دارد که چند دقیقه ایستادن روی پا را با وجود فرزندی در آغوش ترجیح می‌دهند.

استاد که روحانی معمم است درباره تغییر عادات غذایی غلط توضیح می‌دهد و از مضرات این آداب و عادات غلط می‌گوید. اینکه با این سبک زندگی بسیاری از بیماری‌ها و ناباروری‌ها ایجاد شده که گاهی هیچ راه درمانی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند.

اعظم سادات حسینی حدود ۴۵ سال اهل شیراز می‌گوید: این حرف‌ها برایم جدید بود، اگرچه قبلاً درباره این موضوعات بارها جسته و گریخته شنیده بودم ولی نمی‌دانستم همین نمک معمولی چه تاثیری بر سلامت خودم و خانواده‌ام دارد و سال‌ها بی تفاوت به مضرات آن مصرف کرده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: اگرچه این جلسه کوتاه بود و سؤالات زیادی برایم ایجاد شد اما حداقل جرقه‌ای در ذهنم ایجاد شد که درباره این مسئله بیشتر مطالعه کنم.

محسن خان محمدی در حالی که فرزند خردسالش را در آغوش گرفته است، از استاد درباره بیماری فرزندش سوالاتی می‌پرسد، استاد تعدادی مشاور و اساتید طب اسلامی را به وی معرفی می‌کند.

وی می‌گوید: بارها برای درمان فرزندم به پزشکان مختلفی مراجعه کرده‌ام، اما هیچ راهی برای آن پیدا نکرده‌اند؛ می‌خواهم این بار این روش درمان را انتخاب کنم شاید خدا خواست و به نتیجه رسیدم.

مهدیه محقق دیگر میهمان نوروزی مسجد مقدس جمکران است، او می‌گوید: من تجربه درمان با طب اسلامی را دارم، سال‌ها بود که از مشکل پوستی رنج می‌بردم با مراجعه به یک متخصص مجرب طب اسلامی مشکلی که با هزینه هنگفت نتوانسته بودم درمان کنم، رفع شد.

وی ادامه می‌دهد: حالا دو سالی است که هیچ خبری از بیماری‌ام نیست، تنها با اصلاح عادت غذایی و بدون استفاده از هیچ داروی شیمیایی این مشکل رفع شد و حالا احساس می‌کنم اعتماد به نفسم چند برابر شده است.

راحله شاکری یکی دیگر از شرکت کنندگان در این کلاس ها معتقد است: طب اسلامی برای من که مادر خانواده هستم راهنمایی برای اصلاح عادات غذایی خانواده ام است که با مواد غذایی سالم و ارگانیک غذاهای سالم و مقوی تهیه کنم تا علاوه بر تقویت قوای جسمی؛ روحیه آن ها را نیز تقویت کند.

به گفته وی، علاوه بر سلامت جسم به سلامت روح آن ها هم اهمیت بدهم. البته مدت زمان کارگاه ها کم بود اما برگزاری مدام این کلاس ها برای خانواده ها می تواند سبک زندگی خانواده ها را تغییر دهد و منطبق بر آداب و دستورات اسلام باشد.

حجت الاسلام روح الله دشتی مسئول کارگاه های طب اسلامی در مسجد مقدس جمکران از دانش آموختگان این حوزه با بیان اینکه در طب جدید علوم اسلامی و سفارشات دین اسلام مغفول مانده است می گوید: این درحالی است که امروزه منابع یهود و صهیونیسم مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

وی می افزاید: هدف از برگزاری این کارگاه ها بیداری و آگاهی بخشی به مردم نسبت به دستورات اسلام در تمام ابعاد زندگی است.

دشتی تصریح می کند: این غرفه ها تا حدی با استقبال مردم مواجه شده که از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به صورت یکسره فعال هستند، و می توان گفت روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر به این غرفه ها مراجعه می کنند.

رئیس اداره آموزش مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه زائران و مسافران در ایام نوروز می توانند با مراجعه به غرفه طب اسلامی جنب درب یک از این کلاس ها بهره مند شوند می گوید: اساتید حوزه طب اسلامی در این ایام اقدام به مشاوره می کنند.

سیدعباس مظهری موسوی با بیان اینکه این غرفه در دو نوبت صبح از ساعت ۱۰ تا اذان ظهر و عصر ها از ساعت ۱۶ تا ۲۲ آماده حضور زائران و مسافران است ادامه می دهد: هدف از برگزاری این برنامه درمان مشکلات و بیماری ها با طب اسلامی است

به گفته وی، هر دوره مشاوره ای ۲۰ دقیقه است، همچنین در پایان هر دوره بسته فرهنگی و بروشور مرتبط با محتوای مطرح شده به شرکت کنندگان ارائه می شود.

 مظهری معتقد است: یکی از راهکارهای دشمنان ترویج کاهش جمعیت است که در این راستا نیز کارگاه جنگ جمعیتی با محوریت طب اسلامی در این ایام برگزار می شود.

استقبال از این کارگاه های کوتاه مدت آموزشی نشان داد که می توان در مراکز و اماکن معنوی و مقدس علاوه بر پرورش ابعاد معنوی و روحی افراد، برای برنامه ریزی بر روی سلامت و نشاط جسمی زائران نیز اقدام کرد.

انتهای پیام    313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha