پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علی نعمت الهی- مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین

حوزه/ یک کارشناس مذهبی با تأکید بر پرهیز مردم از شادی های نامتعارف در روز ۱۳فروردین که روز طبیعت نامگذاری شده است، گفت: اگرچه اسلام به امر شادی و شادزیستن تأکید دارد، اما شاد زیستن به معنای لودگی و هجو نیست.

حجت الاسلام نعمت الهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین، به فرارسیدن روز 13 فروردین روز طبیعت و شادی برخی از مردم در مکان های تفریحی در این روز از سال، و همچنین نگاه اسلام به مقوله شادی اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت امام رضا(ع) می فرمایند: تلاش نمایید که اوقات شبانه روز شما چهار بخش باشد؛ ساعتی برای عبادت و مناجات با خدا؛ ساعتی برای تأمین معاش؛ ساعتی برای معاشرت با  برادران مورد اعتماد و کسانی که شما را به عیب هایتان آگاه سازند و در باطن به شما خلوص دارند و ساعتی را هم به تفریحات و لذت ها اختصاص دهید و البته با این بخش از زندگی، قادر خواهید بود آن سه بخش دیگر را به خوبی انجام دهید.

وی با بیان این که اگر انسان با چهره گشاده و نیت نیک، غم و ناراحتی را از بندگان خدا دور کند، عبادت خدا را به جا آورده و خود نیز از این شادمانی، خرسند خواهد بود، گفت: یکی ازنیازهای بشر امروز، نیاز به شادی ونشاط سالم است، که انسان ها را از کسالت، تنبلی و افسردگی نجات می دهد؛ البته این مهم میسر نیست مگر با استفاده از دستورات دین اسلام که تأکیدات فراوانی به آن شده است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: با فرارسیدن عید نوروز، جشن و سرور ایرانیان آغاز می شود و همه به نحوی سعی می کنند این روزها را درشادی و نشاط بگذرانند؛ لذا هر چند شاد کردن مؤمنین از آموزه های دینی به شمار می آید، ولی نباید فراموش کرد که این مطلب هیچ گاه به معنای جواز ورود در مناطق ممنوعه شادی نیست؛ از این رو شادی های ممنوع همچون مسخره کردن دیگران، لودگی و هجو، در سبک زندگی اسلامی- ایرانی جایگاهی نداشته و به شدت از آن نهی گردیده است.

حجت الاسلام نعمت الهی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه های دینی، شادی و نشاط دارای حد و مرزی مشخص است و محتوی و قالب شادی و نشاط، نباید با روح توحیدی و فرهنگ اسلامی در تضاد باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان قزوین در پایان گفت:  شاد بودن، یکی از نیازهای اساسی و تأثیرگذار در زندگی آدمی است که  پیشوایان دین عنایت ویژه ای به آن داشتند که البته شاد زیستن به معنای  لودگی و هجو، نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha