پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جلسه درس اخلاق آیت الله سید مصطفی  موسوی اصفهانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان همدان با بیان این که یکی از مهمترین راه های تهذیب نفس و رسیدن به کمالات، تضعیف میل خودخواهی است، گفت: از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، انتظار می رود تا با دغدغه مندی نسبت به مسائل کشور و مردم، به فکر رشد و ترقی جامعه و دین الهی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی، در جمع اقشار مختلف مردم همدان در محل مسجد میرزا تقی این شهر، گفت: انسان موجودی زیاده طلب است و در شهوات دنیوی به دنبال استفاده حداکثری است، ولی باید مراقب این مسئله باشد.

وی افزود: عده ای بدون اینکه مردم و مسئولیتی که در قبال آنها را دارند را ببینند، فقط و فقط به دنبال خود و راحت طلبی خود هستند و هیچ دغدغه ای نسبت به جامعه و دین خدا ندارند و دنبال ریاست و سیاست خود هستند.

مدیر حوزه علمیه استان همدان با بیان این که اگر جلوی نفس و شهوات گرفته نشود، انسان حتی جلوی خداوند متعال نیز در این دنیا می ایستد و به جنگ با انبیا الهی و اهل بیت(ع) بصورت آشکار و یا بصورت نهان می رود، گفت: وقتی تهذیب نفس نباشد، کار به جایی می رسد که بین دو برادر هابیل و قابیل، به سبب حسادت و دنیا طلبی اختلاف و درگیری صورت می گیرد.

وی افزود: دنیا طلبی و زیاده خواهی، استعدادی است که در درون نفس همه انسان ها وجود دارد؛ از این رو هرکس جلوی این صفت نفسانی بد، ایستادگی کند، سعادت مند می شود و هر کس که به دنیال این مسئله برود به عذاب و گرفتاری مبتلا می شود.

آیت الله موسوی اصفهانی با اشاره به استعدادهای کمالی انسان خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، انسان دارای استعدادهای کمالی همچون ایثار، انفاق، شجاعت، از خود گذشتگی و دیگر کمالات نفسانی است که اگر این ها را تقویت کند به کمال الهی خواهد رسید.

مدیر حوزه علمیه همدان با بیان این که انبیاء الهی مبعوث شده اند تا آن استعداد های کمالی انسان را برانگیخته کنند و جلوی رذایل اخلاقی بایستند و متذکر شوند که راه کمال ما چه راهی است و این شهوات موجب تضعیف نفس ما می شود، یادآور شد: در آیات قرآن کریم و در روایات اهل بیت(ع)، کلمه تقوا و رعایت آن در زندگی به فراوانی آمده است؛ همچنین از اول نهج البلاغه تا آخر امیر مومنان علی(ع) مردم را دعوت به تقوا می کند؛ تقوا یعنی ترمز و خود نگه داری و کنترل نفس؛ همه انبیاء، اولیاء و علما آمده اند که این تقوا را در وجود انسانها نهادینه کنند.

 

 

  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha