شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام هاشم ابو خمسین روحانی مجاهد عراقی

اختصاصی حوزه / روحانی مجاهد عراقی گفت: حشد الشعبی به فتوای مرجعیت تشکیل شده و دستور کسی در منحل کردن آن تاثیر ندارد . آمریکایی ها تاکنون چند بار تکرار کرده اند که سعی می کنند مرکزی بین موصل و عراق و سوریه در الرقه تاسیس کنند که از اسراییل حمایت کرده و مانع نفوذ ایران از عراق تا لبنان و سوریه شوند.

 حجت الاسلام هاشم ابو خمسین روحانی مجاهد عراقی با اشاره به تحولات اخیر عراق و پیروزی های گسترده حشد الشعبی در موصل به بیان تاثیر فتوای مرجعیت در پاکسازی عراق و توطئه های دشمنان ملت عراق برای آینده این کشور با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به گفت و گو پرداخت.

در حال حاضر نیروهای مقاومت و بسیج مردمی عراق در عملیات موصل در چه مرحله ای هستند و چند درصد از خاک عراق پاکسازی شده است؟

از نظر استراتژیک و نظامی در مرحله آخر هستیم .حشد الشعبی  بیشتر از 25 هزار کیلومتر مربع  از موصل را آزاد کرده و نظامیان با وجود سختی ها یی که برای حفظ جان و مال غیر نظامیان از جمله زنان و کودکان که در نزدیک داعش  هستند پیشرفت مقبولی به دست آوردند و از جهت راست موصل بیش از 70 درصد آزاد شده و آنچه در دست داعشی ها مانده از 25 درصد هم کمتر است.

فاصله نیروهای عراقی تا مسجدی که ابوبکر البغدادی در آن سخنرانی می کرد و نقطه مرکزی و پایتخت مفصلی و مهم داعش بود کمتر از 150  متر هست و این منطقه به نام مسجد مناره یا مسجد نوری محاصره هست . و تنها مشکل نیروهای نظامی مردم غیر نظامی اند که در آن منطقه گروگان گرفته شدند داعش در حال حاضر محاصره شده و عده ای در حال  فرار کشته می شوند .

 

حشد الشعبی

چه مشکلاتی پس از آزاد سازی موصل بر سر راه ملت و دولت عراق وجود دارد؟

مهمترین مشکل بعد از پیروزی موصل مشکلات سیاسی و استقرار و ثبات  سیاسی و انتخابات و سازمان دهی سیاسی موسسات کشور در پارلمان هست. درست است که داعش ،اسلحه از دست داده اما به شکل های دیگری مانند انتحار و انفجار ماشین ها  به دنبال تخریب عراقند و به دنبال کشتار مردم هستند همچنین از جهت روش فکری چنانچه که دکتر عبادی نخست وزیر هم اعلام کرد؛ جنگ بعدی ما با داعش ادامه دارد منتها از جهت فکری. آنها با تفکری وارد عراق شده و سبب کشتار شدند ما باید با آن فکر جنگ کنیم و تصحیح کنیم و فرهنگ سازی برای زندگی مسالمت آمیز و تحقق اسلام ناب محمدی به جای دین اموی و سفیانی که داعشی ها به دنبال آن بودند، انجام دهیم.

 چالش های بعدی با کشورهایی است که سیاست داعش را حمایت کردند و مسلما با سیاست ما موافق نخواهند شد. مثل ترکیه، قطر، امارات و عربستان که با آنها مشکل خواهیم داشت به خاطر همین زمانی باید داشته باشیم و قدرتی به دست آوریم تا تاثیر گذار باشیم احتمالا سیاست عراق تا حدی ضعیف است و باید  استقرار و ثبات پیدا کنیم.

به تازگی خبرهایی از تلاش مجدد حزب بعث برای ورود به پارلمان عراق منتشر شده در این زمینه چه نظری دارید؟

حزب بعث از سه سال پیش سعی می کردند با معرفی شخصیت های مختلف و ادعای رای های میلیونی ملت عراق را  تهدید می کردند که وارد پارلمان عراق می شویم. علی رغم اینکه ستادی برای جلوگیری از ورود بعثی ها تشکیل شده متاسفانه کسانی در پارلمان هستند که از آنها حمایت می کنند. البته به این آسانی ها هم نیست و تحقق یک درصد و تصاحب 15  کرسی در پارلمان نیز بسیار دور است. آنها  تلاش ضعیفی دارند و مردم  عراق تا کنون ضد بعثی ها هستند و جنبش های سیاسی قوی مثل ائتلاف کردها  و شیعیان ضد بعث اند و تلاش می کنند که ورود آنها به صفر برسد از سوی دیگر مقاومت بزرگی در جریان هست  و بعثی ها زیر نظر هستند و پرونده ها و لیست ها و اسامی به همراه مشخصات بعثی های شرور وجود دارد واسم هرکس در این لیست باشد نمی تواند در انتخابات پارلمانی و در موسسات کشوری شرکت کند.

بازگشت مجدد نیروهای آمریکایی به عراق تحت عناوین مختلف در شرایط کنونی عراق با چه اهدافی صورت می گیرد؟

بر اساس گزارش های سیاسیون جبهه مقاومت تاکنون بیش از 10 هزار سرباز آمریکایی  به عناوین مختلف همچون حفاظت، مربیگری نظامی، سیاسی  وناظر در مناطق مختلف عراق به اسم جنگیدن با داعش عملیات های نامحسوسی انجام می دهند و در درگیری های مختلف حضور دارند. رییس جمهور آمریکا و مسئولان دیگر آمریکایی بارها گفتند که ترک عراق اشتباه بوده و باید به عراق برگردیم و نفت و قدرت را از شیعیان و حکومت عراق بگیریم و نگذاریم جمهوری اسلامی ایران در عراق نفوذ پیدا کند .

از این رو آمریکا به عملیات تخریبی و ارسال هواپیما به عنوان جنگ با داعش ادامه می دهد و  ائتلاف بین المللی چندین بار خانواده های غیر نظامی را در موصل کشتند. در آخرین جنایتشان دو هفته پیش بیش از 70 نفر از غیر نظامیان کشته و زخمی شدند و خودشان اقرار کردند که اشتباه کردند و خانه های مردم را هدف قرار دادند.

آمریکا هیچ گاه از منافعش در عراق غافل نبوده  تنها گاهی مصالح سیاسی حزب های آمریکا مثل جمهوری خواهان درآمریکا نامه هایی را امضا کردند برای منفعتشان در انتخابات آمریکا و بوش آن را امضا کرد و نیروهای آمریکایی  از عراق آن هم زیر آتش مقاومت اسلامی جوانان مومن عراقی خارج شدند.

اما تاکنون چند بار تکرار کردند که سعی می کنند مرکزی بین موصل و عراق و سوریه در الرقه تاسیس کنند که از اسراییل حمایت کرده و مانع نفوذ  ایران از عراق تا لبنان و سوریه شوند. این نقشه هایی است ،  سیاسی و عملی بین ترکیه و آنها  که در سوریه و عراق در حال پایه گذاری است.و به شکل تدریجی می خواهند به داخل عراق بر گردند آن هم به طور نامحسوس و به اسم های مختلف. از خداوند می خواهیم اسلام را پیروز کند و توطئه های آمریکا و اسراییل را نابود کند. هر زمانی که شیعیان با بصیرت و بیداری و متحد زیر پرچم لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله، علی ولی الله هستند ان شاءالله  پیروزند ، هرکس خدا را یاری کند خدا او را یاری می کند وهرکس با خدا باشد خدا با اوست.

حشد الشعبی

 

نظر شما در خصوص اتهاماتی که به نیروهای حشد الشعبی وارد شده و گروهی خواستار حذف آنها از صحنه سیاسی و نظامی عراق هستند چیست؟

از وقتی که حشد الشعبی تشکیل شد این نیروها ضرورت دینی وملی و امنیتی برای عراق بودند آن زمان هم صداهای مطالبه کننده ای بودند که می خواستند حشد الشعبی حذف شود. هر وقت حشد پیروزی هایی به دست می آورد محورهای بعثی علیه حشد حملاتی  انجام می دادند و تهمت می زدند که نیروهای حشد خرابکارند و اثاثیه مردم را می دزدند و در رسانه هایشان منتشر می کردند. در حالی که حشد الشعبی موسسه رسمی و دولتی زیر نظر نخست وزیر طبق اوامر و نواهی ستاد مشترک و نخست وزیر برنامه ها را اجرا می کنند. این حرف ها که در کنفرانس های اخیر از طرف سیاسیون بعثی زده شده بی تاثیر است و حشد از هر زمان دیگری قوی تر و منظم تر شده و نفوذ سیاسی و رسانه ای و اقتصادی بیشتری پیدا کرده است. در واقع حشد زیر نظر مرجعیت هست و از خدا می خواهیم که نیروهای بسیج مردمی  را پیروز گرداند .

حشد الشعبی به فتوای مرجعیت تشکیل شده و دستور کسی در منحل کردن آن تاثیر ندارد . حشد کار مقدس و جهادی بوده که صاحب و موسسش در مرحله نخست مرجعیت و در مرحله دوم مجاهدین و در مرحله آخر مورد حمایت سیاسیون قرار گرفت بنابراین هر گونه تصمیمی بعد از جنگ در باره حشد الشعبی با این اولویت بندی اتخاذ می شود.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha