جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، بهمن ۷۷ با هدف آموزش عمیق معارف ديني، تحقق عملي پيوند حوزه و دانشگاه و تربيت و پرورش دانشجويان مهذب، متعهد و متخصص اقدام به تأسيس حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان کرد.

خبرگزاری «حوزه»/ يکي از آرمان هاي نظام مقدس اسلامي، تحقق عملي دانشگاه اسلامی و اسلامی شدن ارکان، عناصر و خروجی های دانشگاه هاست و مسلماً يکي از راهکارهاي تحقق اين مهم، آموزش عميق معارف اسلامي به دانشجويان و فرهيختگان است..

بر اين اساس، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، بهمن ماه 1377 به منظور آموزش عمیق معارف ديني در سطح دانشگاه ها، تحقق عملي پيوند حوزه و دانشگاه و تربيت و پرورش دانشجويان مهذب، متعهد و متخصص اقدام به تأسيس حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان کرد.

*آغاز فعالیت

در بهمن  1377 حوزه دانشجويي شهيد آيت الله دكتر بهشتي (ره) تأسيس شد. در سال 1389 با توجه به گسترش مخاطبين حوزه و تشابه اسمي با برخي مراکز علمي و حوزوي، به حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان تغيير نام يافت. در حال حاضر حوزه با 42 مرکز فعال در سطح کشور فعاليت می کند.

*ادوار حوزه

در يک نگاه مراحل فعاليت و تکامل حوزه دانشجويي را مي توان به سه دوره تقسيم کرد:

1-دوره تأسيس و تثبيت

آغاز به کار حوزه در سال 1377 با پايه‌گذاري آن توسط حجت الاسلام والمسلمین کلانتري مي‌باشد که با دو مرکز خواهران و برادران در ساختمان کوچه اسکو آغاز به کار کرد. حجج اسلام معصومي، سادات کيايي و حيدرزاده تا سال 1388 مسئوليت اداره حوزه را بر عهده داشته‌اند. تا سال 1388 تعداد 18 مرکز در سطح کشور فعال بوده و 55 واحد درسي براي دانشجويان ارائه مي‌شد. مراکز حالت نيمه مستقل داشته و در برنامه‌ريزي و اجرا با صلاحديد مسئول دفتر نهاد در هر دانشگاه عمل مي‌کردند.

2- دوره توسعه و انسجام

از ابتداي سال 1389 با استقرار مديريت جديد حوزه جناب آقاي جعفري دوره جديدي در جهت توسعه و انسجام بخشي حوزه آغاز گرديد. سياست گذاري واحد از سوي ستاد و توليد اسناد بالادستي و همچنين درج نام حوزه در دو بخش از بخش‌هاي سند دانشگاه اسلامي از اقدامات مهم اين دوره است. تعداد مراکز در اين سال‌ها به 38 مرکز توسعه پيدا کرد و جايگاه حوزه در دانشگاه‌ها و در نهاد تثبيت گرديد.

 3- دوره تعالي و مأموريت‌گرايي

در واقع ايده تعالي حوزه و ترويج فرهنگ مأموريت‌گرايي در ميان دانشجويان از سال‌هاي اوليه تأسيس حوزه مطرح بوده ولي تحقق اين امر با ايجاد زير ساخت‌هاي لازم از اوايل سال 1393 با رویکرد نوین نسبت یابی معرفت جویان با رسالت دانشجوی تراز انقلاب و نقش آفرینی برای تحقق دانشگاه اسلامی و با تکمیل و ارتقاي نقش از مدیریت صرف به نقش های تربیتی(مربی دبیران و معرفت جویان)، شاگردپروري (استاد) و مدیریت (مدیر مرکز) به انجام پذيرفت.

هیئت امناء

هیئت امناء حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکب از حجج اسلام والمسلمین محمد محمدیان، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به عنوان «رئیس هیئت امناء»، روح الله حریزاوی به عنوان «دبیر هیئت امناء»، علیرضا مستشاری، علیرضا پناهیان، خسرو پناه، رنجبران، قریشی، مسعودی، عابدینی، واعظی، فلاح، محمدی و آقایان دکتر طریقی و جعفری می باشند که مسئولیت سیاستگذاری و راهبری این مرکز را بر عهده دارند.

مدیریت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نیز هم اکنون بر عهده حجت الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی می باشد.

*ماموریت

تعلیم و تربیت دانشگاهیان مشتاق و مومن به اسلام و انقلاب، بر پایه نظام اندیشه و علوم اسلامی، برای اثرگذاری در عرصه های جهاد علمی فرهنگی جهت تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی، ماموریت اصلی و رهبردی این مرکز می باشد.

*چشم انداز

حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان با اتکا به خداي متعال و در ظل عنايات و توجهات حضرت ولي عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تحت فرامين و منويات رهبر فرزانه انقلاب، در افق سال 1400 هجري شمسي چشم انداز ذيل را محقق خواهد کرد.

- تشکيل شبکه علمي فرهنگي نخبگان جهادي جبهه دانشگاهیان انقلاب اسلامي

- ارتقاء نقش حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان به قطب نظري و عملي تحقق دانشگاه اسلامي

- تبديل حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان به قطب سازماندهي دانش آموختگان انقلابي

- نقش آفريني جدي در عرصه ی پرورش متخصصین جهاد علمی به منظور توليد علم ديني

- ترویج گفتمان انقلاب با محوریت گفتمان دانشگاه اسلامی

- محور شدن در تربيت ديني دانشگاهيان مومن و انقلابي کشور

- نهادينه سازي وحدت عملي حوزه و دانشگاه

- طراحي نظام تربيتي آموزش عالي کشور

*اهداف

1- تبيين و توصيف ماهيت، مراحل و اهداف انقلاب اسلامي

2- ارتقاء شخصيت اخلاقي و معنوي دانشجو با توجه به اهداف تمدن اسلامي

3- ارتقاء و عمق بخشي معرفت و اعتقادات ديني با توجه به اهداف تمدن اسلامي

4- ارتقاء سطح تحليل و معمل سياسي متناسب با اهداف تمدن اسلامي

5- شناخت ماهيت دانشگاه اسلامي و تلاش در جهت تحول علمي و ساختاري دانشگاه

6- ارتقاء تحليل و فعاليت فرهنگي دانشجويان با توجه به اهداف تمدن اسلامي

7- نخبه یابی، نخبه پروری فرهنگی و تشکیل شبکه نخبگان فرهنگی در راستای ایجاد تمدن اسلامی

*دوره آموزشی

کل دوره آموزشی در 6 ترم(3 سال) برگزار می شود که طی آن دين پ‍‍ژوهان واحدهای درسی را می گذرانند.  همچنین كلاس ها عمدتاً پنج شنبه ها و گاهی اوقات چهارشنبه ها در نوبت عصر تشكيل مي شود.

برنامه ریزی، زمان بندی و حجم کلاس های حوزه دانشجویی به گونه اي است که دانشجویان بتوانند در کنار دروس دانشگاهی و با صرف کمترین زمان، به چکیده با ارزشی از معارف اهل بیت(ع)و دروس حوزوی دست یابند تا از این طریق بخشی از نیازهای معرفتی خود و اطرافیانشان را برآورده سازند.

*محتوا و سرفصل ها

با توجه به این که حضور دانشجویان در حوزه دانشجویی محدود به روزهای پنج شنبه می باشد، سعی گردیده است که محتوا و سرفصل ها نیز گزیده شده، روان، قابل فهم و مختصر باشد و از ارائه مباحث و دروس سنگین حوزوی که مستلزم صرف زمان و انرژی فراوان است،خودداری شده است.

همچنین در کنار دروس حوزوی بعضی از سرفصل ها که با فضای دانشجویی و دانشگاهی تناسب بیشتری دارند مانند جریان شناسی سیاسی، جریان شناسی فرهنگی، نظام سیاسی در اسلام(ولایت فقیه و...)، تاریخ اسلام، ادیان و... نیز ارائه می گردد تا دانشجویان، توانمندی فکری لازم جهت فعالیت های فرهنگی،تبلیغاتی و ترویجی را کسب نمایند.

در کنار این سرفصل ها، دروس دیگری مانند، تفسیر قرآن کریم، فقه و احکام، کلام و اصول اعتقادات، نهج البلاغه، اصول کافی و... نیز در طول دوره ارائه می گردد.

در صورتي كه دين پژوهي به هر دليلي نتواند مستمراً ترم هاي آموزشي را بگذراند مي تواند 2 ترم متوالي و 3 ترم غير متوالي از مرخصي ترمي استفاده كند.

*مراحل جذب

1- پیش ثبت نام در سامانه و تکمیل پرسشنامه

2-شرکت در آزمون ورودی

3- موفقیت در مصاحبه حضوری

4- گذراندن دوره پیش ترم

كل روند ثبت نام و انتخاب واحد و مشاهده كارنامه و ارسال نامه ها  و درخواست هاي اداري و... از طريق سايت حوزه  به نشانی اینترنتی http://hodat.ir  و به صورت مجازي انجام مي شود تا كمترين اتلاف زمان را براي دانشجويان به وجود بياورد.

*رئوس فعاليت ها

الف- برنامه های تربیتی

اقدامات صورت گرفته و برنامه های پیش رو در جهت تعالي حوزه و ترويج فرهنگ مأموريت گرايي

1-سياستگذاري و نظارت بر فرايند جذب و ساماندهي معرفت جويان مراکز: از طريق تدوين و اجراي طرح شناسایی فعالانه و جذب هدفمند به منظور اصلاح درگاه ورودي حوزه متناسب با خروجي (دانشجوي تراز انقلاب)

2-برنامه ريزي به منظور توانمندسازي معرفت ­جويان در راستاي خدمت جهادي از طريق برگزاري نشست هاي سالانه مربيان و دبيران گروهاي جهاد علمي فرهنگي

3-تشکيل دبيرخانه گروه هاي جهادي (سازماندهي معرفت جويان مراکز در قالب گروه هاي جهادي و تعيين عرصه خدمت جهادي)

4- شبکه سازي و صف آرايي فرهنگي و ایجاد شبکه نخبگان (گام سوم نخبه پروری)

5- ارتقاي نقش آفريني تربيتي اساتيد حوزه

6- تمرکز بر مأموريت تبليغي دانشجويان از طريق تدوين و اجراي کارگاه رسالت الهي در دو مرحله:

الف: رسالت الهي1 با محوريت انجام مأموريت و خدمت جهادي خويش در عرصه دانشگاه

ب: رسالت الهي 2 با محوريت دانشگاه اسلامي

7- ایجاد ظرفیت ملی برای جذب و تعالی نخبگان در سطح دانشگاه­ها و هدایت تخصصی و الگوسازی در عرصه های جهاد علمی، فکری و فرهنگی

 8- ظرفیت سازی، طراحی سازوکار به منظور ایجاد چرخه نیرو، سازماندهی و بهره مندی از توان و قابلیتهای دانش­ آموختگان مراکز حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان

ب- آموزش و عناوین کلی دروس

در حال حاضر دروس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در طي 6 ترم و عناوین درسی به شرح ذيل برگزار مي شود.

تفسير قرآن کريم (12 واحد)

کلام اسلامي به همراه نقد کلام جديد (12 واحد)

اخلاق اسلامي (6 واحد)

فقه و احکام (6 واحد)

تاريخ اسلامي (6 واحد)

جريان شناسي فکري و فرهنگي (4 واحد)

نظام سياسي اسلام (2 واحد)

انسان شناسي (2 واحد)

حديث شناسي (2 واحد)

آشنايي با متون حديث: صحيفه سجاديه، نهج البلاغه و اصول کافي (6 واحد)

آشنايي با فرق و اديان (2 واحد)

رسالت الهي (4 واحد)

 توضيح:

درس «رسالت الهي» از سال 1393 به منظور مأموريت شناسي، دشمن شناسي، مسأله شناسي، عرصه شناسي جهاد فرهنگي، منبع شناسي، آينده نگري، مخاطب شناسي، آموزش فنون و اخلاق کار گروهي، مهارت هاي تبليغ و ارتباط مؤثر، گفتمان سازي و جريان سازي و آشنايي با مطالبات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در خصوص دانشجوي تراز انقلاب اسلامي طراحي شده و هم اکنون در حال اجرا مي باشد.

*راه اندازی حوزه علمیه مجازی

در دانشگاه ها به دليل استقبال روز افزون دانشجويان علاقمند به فراگيري علوم و معارف اسلامي از اين حوزه و به دليل محدوديت در امكانات، فضاي آموزشي و نياز به گسترش حوزه در سراسر كشور از سال 1390 اقدام به راه اندازي بخش مجازي حوزه دانشگاهیان به نشانی http://el.hodat.ir  کرد، که تمامی دروس حوزه را به صورت مجازی در فضای سایبری ارائه می‌نماید. علاوه بر این در حوزه مجازی بسته های آموزشی در عناوین مختلف جهت علاقمندان ارائه می‌شود.

*امتيازات

ره آورد چندین سال تجربه فعالیت های آموزشی و تربیتی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در سراسر کشور، برگزاری دوره های آموزشی با امتیازات و ویژگی ها زیر بوده است.

1- عدم مدرک گرايي

2- تاکيد بر رويکرد تربيتي و معنوي

3- امکان تحصيل معارف ديني به طور همزمان با تحصيلات دانشگاهي

۴- بهره مندي از اساتيد مجرب

۵- دروس اخلاق هفتگي و مراسم معنوي

۶- آشنايي با معارف جامع ديني

۷- ارائه مباحث مورد نياز دانشجويان

۸- امکان برخورداري از محيط با نشاط معنوي و حلقه دوستان ايماني

۹- بهره گیری از اساتید مجرب آشنا با فضای دانشگاه همچون حجج اسلام والمسلمین صدیقی، جاودان، پناهیان، خسروپناه، قاسمیان و آقایان رحیم پور ازغدی، برازش و خانم ها نیلچی زاده، اثنی عشری، و...

۱- و ...

*فعالیت در 42 دانشگاه و مرکز آموزش عالی بزرگ

در حال حاضر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در 42 دانشگاه بزرگ و مرکز آموزش عالی کشور شامل دانشگاه تهران، دانشگاه شهید رجائی، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، زابل، اساتید و دانشجویان دکتری تهران، رفسنجان، زاهدان، زنجان، سبزوار، سمنان، یاسوج، بجنورد، رشت، شاهرود، شیراز، قزوین، قم، کاشان، کرج، کرمان، گرگان، خرم آباد، مشهد، همدان، یزد، شهرکرد، اردبیل، اصفهان، بابل، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، اراک، تبریز، دانشگاه الزهرا(س) تهران، مرکز هنر و رسانه تهران، مرکز کانون اندیشه اسلامی تهران و مرکز فاطمی خواهران تهران دارای مرکز فعال می‌باشد، البته در اين ميان، مركز دانشگاه تهران به عنوان يكي از محوري ترين و پر مخاطب ترين مراكز در خط مقدم حركت علمي ـ ارزشي كشور قرار دارد.

*اهم فعاليت هاي فرهنگي

حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان علاوه بر برنامه های آموزشی، فعالیت های فرهنگی را در محورهایی چون "ارائه نظام تربیتی در راستای رشد معنوی اخلاقی دانشجویان"، "ایجاد بسترهای لازم جهت شکل گیری شبکه اجتماعی معرفت جویان"، "رشد، ارتقاء و توانمند سازی معرفت جویان در قالب تشکیل گروه های جهادی علمی - فرهنگی"، "برگزاری همایش ها و نشست های تخصص علمی فرهنگی"، "برگزاری کارگاه های علمی پژوهشی" و ... را در دستور کار قرار داده است.

*راه های ارتباطی

دانشجویان و اساتید دانشگاه ها می توانند برای ارتباط با حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه http://www.hodat.ir و یا آدرس تهران، خیابان فاطمی غربی، نبش جمالزاده، پلاک 268 مراجعه نمایند.

*سخن پایانی

تأكيدات و توصيه هاي مكرر مقام معظم رهبري به مراكز آموزشي و تربيتي مبني بر پرورش نيروهاي متخصصِ متعهد، اين وظيفه را سنگين تر كرده است. لذا تلاش حوزه دانشجویی بر این است که فضایی معنوی و دینی توأم با نشاط علمی را برای تحصیل علوم دینی دانشجویان فراهم آورد.

انتهای پیام 3/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha