چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ آیت الله ابن الرضا، مرد علم و عمل، مجسمه تقوا و کرامت، عاشق بی‌قرار اهل‌بیت به ویژه حضرت سیدالشهداء(ع)، برپا دارنده مجالس دانش و فضیلت بر حول محور قرآن و خاندان طهارت(ع) بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاریان شامگاه سه شنبه در مراسم بزرگداشت هفتمین شب ارتحال آیت الله ابن الرضا خوانساری در مسجد اعظم قم با بیان اینکه  این مرحوم بنیان‌گذار حوزه علمیه کم‌نظیر حضرت ولی‌عصر در خوانسار، مربی نزدیک به هزار روحانی مفید برای جامعه اسلامی بوده است، اظهارداشت: او فردی به ظاهر آرام و ساکتی بود، ولی در درون خود غوغایی داشت که همین غوغا موجب شد دست رد بر سینه دنیا و ظواهر دنیوی زده و عشق به عبادت را برگزیند.

وی با بیان اینکه 124 هزار پیامبر مبعوث شدند که ابتدا شناخت خدا و سپس معرفت الله را به بشر بیاموزند، افزود: اگر بدون معرفت‌ الله نتوانیم‌ عبادت درستی داشته باشیم، باید به سوی کسب آن رفت؛ پیش از هر عبادتی معرفت حقیقی قرار گرفته است.

سخنران مراسم ادامه داد: شناخت باری تعالی از طریق مطالعه قرآن و تدبر در آیاتش و فهم روایات توحیدی، دقت و اندیشه در آثار او که در تمام جهان هستى تجلى دارد و هرکدام از آثار آئینه ‏اى براى نشان دادن صفات جمال و کمال او و افعال زیبا و حکیمانه‌ اش می‌باشد میسّر و ممکن است.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان بیان داشت: آنان که از برکت معرفت، آگاهى، دانش، علم و بینش معشوق حقیقى و معبود واقعى را می‌ یابند و می‌ پذیرند و باورش می‌ کنند، در سایه معرفت و اتصال قلبى به آن معشوق ازلى و ابدى و به کمک قرآن و معارف حقه روشى را در پیش می‌ گیرند که رشد و ترقى باطنى و در نتیجه آن ظهور اعمال مثبت جوارحى و نهایتاً تحقق عشق و محبتشان را به معشوقشان حضرت حق و صفات جمال و کمال او تأمین می‌ کنند.

وی با بیان اینکه مرحوم ابن الرضا عاشق خدا و تعظیم به خداوند اخلاقش بود، گفت: انبیاء الهی از طرف خداوند مبعوث شدند تا انسان تربیت شود و به درجه عبدالله برسد، امروز  کسانی عالم بالله هستند، اما نه به مومن بالله رسیده اند و نه عبدالله شده اند.

استاد انصاریان ادامه داد: انبیاء الهی آمدند تا مردم عالم به خدا بشوند و سپس زمینه تعظیم به خدا را فراهم کردند تا بشوند عبدالله ، چطور می شود انسانی عاشق به عبادت شود و معرفت الهی را پیدا نکند؟

وی بیان داشت: کسانیکه خدا را بشناسند، عاشق او می شوند و نه دلشان و نه دیدگانشان چیزی جزء خداوند را نمی بیند و اگر این را یک تجارت محاسبه کنیم بدون شک تجارت با خدا سود کامل است.

استاد انصاریان با بیان این که آیات الهی محکم، استوار و متین است، اظهارداشت: آیات قرآن بر اساس این باورما به اجرا در می آیند، بنابراین باید باور خود را نسبت به دنیا اصلاح کنیم.

سخنران مراسم در بخش دیگری از سخنانش درخصوص نظر قرآن نسبت به دنیا گفت: در هیچ جای قرآن نمی توان یافت که به «دنیا» حمله شده باشد و آن را مذمت کرده باشد، زیرا دنیا مجموعه ای از نعمت ها است و بنابراین حمله کردن به نعمت ها از سوی پروردگارو خالق آن امری ناصواب است.

وی، مذمت دنیا در قرآن را به دلیل خیانت انسان به آن بیان کرد و گفت: انسان تصویر غلطی از دنیا برای خودش می سازد و به آن افتخار می کند که نتیجه اش فرعون، معاویه و یزید خواهد شد.

استاد انصاریان ادامه داد: دنیا محل تجارت است، شخصی که بداند چگونه با دنیا تجارت کند، سود برده و آن کسی که نداند ضرر کرده است، در روایات آمده که اضافه ثروت را با خدا معامله و انفاق کنید، زیرا ثروت انباشته ای که در دنیا با بخل صاحب آن می ماند، در روز قیامت گردنبندی آتشین برای  صاحب آن خواهد شد.

خطیب حوزوی، باور به آیات خداوند را مهم دانست و تصریح کرد: آیات الهی محکم، استوار و متین است و آیات قرآن بر اساس این باور ما  به اجرا در می آیند، بنابراین باور خود را نسبت به دنیا باید اصلاح کنیم و آنچه باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد آن است که خداوند هزار بار خودش را در قرآن مطرح کرده است و حضرت علی (ع) در دعای کمیل، امام حسین(ع) در دعای عرفه و حضرت زین العابدین (ع) در دعای ابوحمزه ثمالی بشر را نسبت به شناخت خدا ترغیب داشته اند تا ابتدا خدا را بشناسند و سپس عاشق خدا باشند، ویژگی که در اخلاق و منش مرحوم ابن الرضا خوانساری (ره) بود.

وی تاکید کرد: مرحوم ابن الرضا خدا راشناخت و فهمید که باید بندگی چه کسی را انجام دهد و این بندگی و توسل را از درخانه اهل بیت(ع) به ویژه حضرت سیدالشهداء(ع) انجام داد تا امروز در جوار حرم مطهر و نورانی امیرالمومنین(ع) و در مقام حضرت صاحب الزمان(عج) در وادی السلام به خاک سپرده شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha