جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
افسردگی

حوزه/ عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم، اصلاح در بحث نگاه به زندگی دنیوی را شاه کلید مقابله با افسردگی دانست.

دکتر زهرا تاجیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با ابراز نگرانی نسبت به افزایش آمار میزان ابتلای برخی افراد جامعه به افسردگی ابراز داشت: بخش مهمی از چرایی و ریشه های این مساله به ناکامی هایی باز می گردد که ممکن است در زندگی هر فردی رد و نشانه ای از آن وجود داشته باشد.

وی افزود: از سویی از آن جا که متاسفانه افکار و رویکردهای بخش قابل توجهی از جامعه در سال های اخیر بیشتر به سمت امور مادی و محاسبه گری های دنیوی رفته، لذا مُدام فراز و نشیب در این بخش باعث درگیر شدن روح و روان افراد می شود، ضمن آن که افزایش رقابت های مالی و مقایسه کردن ها، همچنین وجود چشم و هم چشمی ها میان خانواده ها و به تبع آن تنش هایی که در این رابطه رخ می دهد، در ایجاد اضطراب و ناآرامی و نیز افسردگی تاثیرگذار بوده است.

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین تب مدرک گرایی در جامعه و رقابت های ناسالم و غیرمنطقی در حوزه علمی نیز در این ماجرا موثر بوده است به این معنا که افراد مُدام در حال قیاس خود با دیگران هستند و اگر به هر دلیلی در رسیدن به مدارج علمی بالا ناکام بمانند، این ناکامی باعث افزایش افسردگی و نگرانی در آن ها می شود.

وی اضافه کرد: همه این ها در حالی است که حقیقتاً اگر بشر به هدف خلقت و بحث کمال گرایی توجه جدی کند ، بسیاری از این مشکلات رخ نمی دهد و برعکس جنبه های معنوی زندگی تقویت می شود.

تاجیک خاطرنشان کرد: اساساً بشر بر پایه ذات و فطرتی که دارد یک موجود سیری ناپذیر است و وقتی در رسیدن به همه اهداف و خواسته های خود گاه ناموفق می شود، این جا بحث افسردگی و منفی گرایی و بدبینی به سراغش می آید و حال آن که اگر ما حقیقتاً نگاهمان به زندگی و دنیا بر اساس همان هدف خلقت باشد و این دنیا را نه قرارگاه اصلی بلکه محل عبور به سمت منزلگاه ابدی بدانیم ، بر بسیاری از مشکلات از جمله همین افسردگی ها غلبه می کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha