شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام نوائی

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ویژگی کرامت و اخلاق رسول خدا(ص)، ابراز کرد: فضیلت را نمی توان در میزان و معیار مادی قرار داد و این امر ارزش دیگر فضیلت در کنار کرامت محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نوائی، صبح امروز در نخستین جلسه اخلاق اداری کارکنان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در سال جديد با بیان اینکه فلسفه اخلاق، فضیلت و جستجوی سعادت است، ابراز کرد: فضیلت به معنای رجحان، برتری و مزیت است که بیشترین مراد و منظور، آن چیزی است که در میان انسان ها وجود دارد.

وی افزود: عدالت، عفت، صداقت، ایثار و... ویژگی هائی است که نشان دهنده رجحان یک فرد بر سایر افراد می باشد و عالمان اخلاق نیز همین امر را فضیلت نام نهاده اند که در نهایت منشا کرامت می شود.

مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به ویژگی کرامت و اخلاق رسول خدا(ص)، ابراز کرد: فضیلت را نمی توان در میزان و معیار مادی قرار داد و این امر ارزش دیگر فضیلت در کنار کرامت محسوب می شود.

وی ملاک دیگر درباره فضیلت را نورانیت آن دانست و گفت: از آنجا که خدا منشا فضیلت است، انسان می بایست برای قرب الی الله، صفت های نشان دهنده فضیلت و نورانیت را دریافت کرده و در خود پرورش دهد.

حجت الاسلام و المسلمین نوائی با اشاره به اینکه آراسته شدن به اخلاق فاضله اراده می خواهد، یادآور شد: اگر بشر با همه صفت های معارف رجحان و فضیلت آشنا شود، در جایگاه نورانیت قرار می گیرد و انسان کامل می شود؛ بنابراین، فضیلت انسان را به کمال می رساند.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه بشر در قرآن و روایات به سوی فضیلت دعوت می شود، اظهار کرد: به طور مثال، امام علی(ع) در خطبه متقین، افراد متقی را کسانی می دانند که دارای فضیلت هستند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha