پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نیلی پور

حوزه/ حجت الاسلام مهدی نیلی پور با بیان این که اعتکاف اعجاز تربیتی و تمرین بندگی است، گفت: مهندسی تربیتی اعتکاف تحول آفرین است

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی پور پیش از ظهر امروز در جمع دست اندرکاران و رابطان مساجد برگزار کننده اعتکاف شهر اصفهان، نکاتی در خصوص برگزار اعتکاف موفق بیان کرد و گفت: اعتکاف تمرین بندگی و یک اعجاز تربیتی است.

وی با بیان اینکه نگاه به برنامه های فرهنگی و مذهبی باید تربیت محور باشد، افزود: در مکتب دینی ما مهندسی آئین معنوی اعتکاف به گونه‌ای تنظیم شده است تا در افراد تحوّل ایجاد کند.

عضو شورای راهبردی اعتکاف استان اصفهان، تحقق این امر را مستلزم توجه به مثلث تربیتی ذکر، فکر و علم بیان کرد و اظهار داشت: مجریان و دست اندرکاران مراسم اعتکاف باید آموزش نماز شب، ایجاد تفکر در افراد، تلاوت های جمعی قرآن، انس با دعا و مفاتیح الجنان و تشکیل حلقه های معرفتی را مدّ نظر قرار دهند.

حجت الاسلام نیلی پور به استقبال پرشور مردم به ویژه جوانان برای حضور در اعتکاف اشاره کرد و افزود: اعتکاف یک امر ترکیبی فردی-جمعی است، و لذا دو نکته در این خصوص قابل اهمیت است و آن این که نباید برنامه های جمعی آنقدر زیاد باشد که فرد از خلوت با معبود دور بماند و نه آن قدر رها باشد که اعتکاف به یک اردو تبدیل شود.

وی ضمن تاکید بر برنامه ریزی دقیق برای برگزاری مراسم اعتکاف، توجه به نظم در اجرا، نظافت مسجد، عدم دسترسی به تلفن همراه را نیز ضروری دانست.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به تقابل دو فرهنگ غرب و فرهنگ اسلام اشاره کرد و گفت: این تقابل در خصوص معاوضه بین زندگی و بندگی شکل می گیرد و امروزه مکاتب بهره مندی تمام هدفشان حرکت دادن انسان به سوی زندگی رفاهی و عیاشی است؛ از طرف دیگر مکتب اسلام محمدی انسان را دعوت به بندگی می کند و این درحالی است که در بندگی، زندگی هم وجود دارد .

وی افزود: فرهنگ انسان گرایی در غرب، امروزه افراد را به سمت انسان پرستی می کشاند و انسان را جایگزین خدا معرفی می‌کند، در حالی که انسان جانشین خداوند است.

انتهای پیام/۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha