جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمدجواد نظافت - حوزه مشهد

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین نظافت، بصیرت و آگاهی سیاسی را پیش نیاز حوزه انقلابی دانست و گفت: اگر کسی اهل نماز شب یا اعلم مردم باشد، ولی بصیرت سیاسی نداشته باشد، ناخواسته ابزار دست دشمنان می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد نظافت در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد به مناسبت تاسیس شعبه چهارم مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد با رویکرد سفیران هدایت، گفت: توفیق پیدا کردیم در راستای ترویج فرهنگ اسلامی که بهترین راهش تربیت طلاب بصیر و آگاه و باتقواست، گام دیگری برداریم و با موافقت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، مجوز سفیران هدایت دریافت گردید و نسبت به پذیرش طلاب اقدام می شود.

وی با بیان اینکه حوزه های «سفیران هدایت» فرصتی برای نیازهای عاجل و فوری جامعه و نیازهای کوتاه مدت نظام اسلامی است و می تواند قوی‌تر و مؤثر‌تر از این که هست، ظاهر شود، گفت: امیدواریم، مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) با تجربیات فراوانی که در این سال‌ها کسب و با توفیقاتی که خداوند متعال عنایت کرده است، با ورود به این عرصه گام‌های مؤثرتری بردارد و با پیش بردن قوی تر راهی را که تاکنون طی شده، تجربیاتش را مطابق با اقتضائات این عرصه به اجرا بگذارد.

ویژگی بارز سفیران هدایت

مسئول مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد با بیان اینکه معتقدیم، سفیران هدایت پیشانی حوزه هستند، چرا دانش آموختگان آن به عنوان مبلغ در بین مردم شهرها و روستاها حضور دارند، اظهار کرد: این نظام تحصیلی نسبت به طرح بلند مدت هم می‌تواند مؤثر ترباشد و پذیرش حوزه را متحول کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر طلاب نظام تحصیلی سفیران هدایت به خوبی تربیت شوند، به معنای واقعی کلمه سفیر هستند و می‌توانند زینت حوزه علمیه باشند، گفت: این افراد می‌توانند دیگران را به حوزه علمیه جذب کنند و پشتوانه طرح بلند مدت باشند.

عضو شورای علمی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان افزود: هدف ما این است که طلابی را تربیت کنیم که دارای جامعیت بوده و در کنار علمیت و معنویت از کارآمدی، تعامل، نگاه جامع و مقبولیت بالایی برخوردار باشند.

مبلِّغ نباید حرف‌های سست بزند

وی، «علمیت» را اولین ضرورت و عرصه پیش روی طلاب سفیران دانست و تاکید کرد: مبلِّغ نباید حرف‌های سست بزند، بلکه باید سخنانش محکم، استدلالی و همراه با برهان بوده و قدرت اقناع داشته باشد و با عقول و افکار ارتباط برقرار کند.

حجت الاسلام و المسلمین نظافت یادآور شد: البته در کنار علم، به معرفت هم اهمیت می‌دهیم. ابتدا باید اعتقادات و پاسخگویی به شبهات توسط یک مبلِّغ قوی باشد و به راه خود اعتقاد راسخ و ایمان داشته باشد و به طور کلی در زمینه معارف کلیدی شامل انسان شناسی، خداشناسی، امام شناسی و معاد شناسی و ... هیچ شک و شبهه‌ای نداشته باشد.

وی اضافه کرد: ما بر این معارف کلیدی تأکید می‌کنیم و راهش را هم انس با قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه قرار می‌دهیم، زیرا بایستی دست مبلِّغان خالی نباشد و از سرچشمه آموزه های دینی بهره‌مند شوند و در ضمن آشنایی مبلِّغ با آثار بزرگانی مانند شهید مطهری که از قرآن و نهج‌البلاغه استفاده کرده‌اند، راه بهره‌برداری و فیض به صورت مستقیم از قرآن و نهج‌البلاغه را برایش فراهم می کنیم.

اخلاق؛ لازمه محبوبیت و مقبولیت حوزویان

مسئول مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد، عرصه دوم تربیت طلاب سفیران هدایت را «اخلاق و آداب» دانست و خاطر نشان کرد: طلبه محبوب، جذاب و با تخلق به اخلاق و آداب اسلامی مقبولیت و محبوبیت پیدا می‌کند تا مصداق آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» باشد.

وی با بیان اینکه به مکانیزم‌های اجرایی شدن این آیه یعنی «قرار گرفتن محبت طلبه در دل ها» توجه می‌کنیم، اظهار کرد: طلبه باید فضائل و رذائل را بشناسد و با تخلق به فضائل از رذائل دور شود.

حجت الاسلام و المسلمین نظافت ادامه داد: طلاب علوم دینی به‌ ویژه محصلان سفیران هدایت باید از حیث اخلاق و آداب حرف اول را بزنند.

تاکید بر ضرورت معنویت افزایی

وی، سومین عرصه را «معنویت» عنوان کرد و با بیان اینکه طلبه‌ها و مبلِّغان باید حظ ویژه‌ای از نماز، قرآن، ارتباط با اهل‌بیت(ع) داشته باشند، گفت: طلبه‌ای که خودش معنویت را نچشیده باشد، نمی‌تواند آن را به دیگران منتقل کند.

عضو شورای علمی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: برای این عرصه اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم و به این منظور در مسیر اجرایی شدن این راهبرد طرح‌های فراوانی داریم.

روحانی انقلابی، بصیر و دشمن شناس است

وی، عرصه چهارم را «بصیرت» عنوان کرد و آن را به معنای زمان شناسی، جریان شناسی و دشمن شناسی برای یک طلبه  بسیار مهم دانست و اظهار کرد: طلبه و روحانی انقلابی باید با شناختی که از وضعیت موجود کسب کرده، فریب نخورد و اقدام به هنگامی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نظافت با بیان اینکه طلبه و مبلِّغ باید بتواند جامعه را با نگاه سیاسی تربیت کند و بصیرت سیاسی به آنان بدهد، تصریح کرد: این امر از یک طلبه و روحانی انقلابی پذیرفته نیست که بخواهد انقلاب را تنها با شعار ترویج کند، بلکه باید بتواند با قدرت اقناع بالای خود بدون هیجان و عصبانیت و با متانت از انقلاب اسلامی دفاع کند.

وی افزود: طلبه علوم دینی باید با ایمان به حقانیت انقلاب که حقانیت اسلام است، روش ترویج و دفاع از انقلاب را یاد داشته باشد.

آگاهی سیاسی؛ لازمه زمان شناسی

مسئول مداس علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد تاکید کرد: اگر کسی اهل نماز شب یا اعلم مردم باشد، ولی بصیرت سیاسی نداشته باشد، مواقعی ضربه خواهد خورد و ناخواسته ابزار دست دشمنان می‌شود.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که منظور از سیاست، گروه بازی و سیاست زدگی نیست، بلکه تأکید بر محکمات انقلاب اسلامی است.

ضرورت کسب مهارت های تبلیغی و پژوهشی

حجت الاسلام و المسلمین نظافت عرصه پنجم برای طلاب سفیران هدایت را «کسب مهارت» دانست و درباره ویژگی های این عرصه، گفت: طلاب علوم دینی و مبلِّغان باید دارای قلمی زیبا، زبانی گویا، آهنگین و پرجذبه، برخوردار از اعتماد به نفس بوده و فقر واژگانی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه طلاب و مبلِّغان باید از مهارت ارتباط مؤثر با دیگران برخوردار باشند و بدانند با افراد مختلف چگونه رفتار کنند، اظهار کرد: مهارت های تبلیغی، گویندگی، نویسندگی، تسلط بر فضای مجازی و استفاده از ظرفیت تکنولوژی جدید در راستای آموزش و تبلیغ از دیگر مهارت هایی است که بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha