شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی

حوزه/ همزمان با آغاز سال جدید، معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی علوم انسانی، گزارشی از دستاوردهای علمی و پژوهشی این موسسه در سال گذشته را ارائه نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی علوم انسانی که زمینه ساز تحقق عملی هدف اسلامی سازی علوم انسانی بوده و شاهد به ثمر نشستن زحمات و تلاش های عالمان در اسلامی سازی علوم است، از سه اداره «امور پژوهشی»، «خدمات پژوهشی» و «کتابخانه و بانک های اطلاعاتی» و واحد «برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی»، تشکیل شده است.

ماموریت اصلی اداره خدمات پژوهشی این موسسه، مدیریت فعالیت های جمعی پژوهشی بوده و در این راستا اقدام به شناسایی و جذب دانش پژوهان مستعد و خلاق در قالب انجمن های علمی به منظور مشارکت و بهره گیری از توانمندی و خلاقیت آنان در فعالیت های علمی گروهی می نماید.

معاونت پژوهش موسسه علوم انسانی، سال گذشته با برگزاری 35 نشست علمی در دو سطح عمومی و تخصصی، نقش موثری در افزایش اطلاعات طلاب در موضوعات مختلف علمی ایفا نمود و ضمن شناسایی موضوعات مورد نیاز و درخواستی گروه های علمی، طلاب و انجمن های علمی و با بهره گیری از اساتید مجرب، اقدام به برگزاری آنها نموده است.

همچنین در راستای حمایت از فعالیت های پژوهشی طلاب، این معاونت اقدام به برگزاری مسابقات علمی با همکاری انجمن های علمی و با محوریت تحول در علوم انسانی می نماید که در سال گذشته نیز مجری برگزاری شش مسابقه با موضوعات «نظر هستی شناسانه به حقوق»، «مباحثی در مرزهای دانش اقتصادی»، «مدیریت نوین دولتی»، «تحلیل مبانی حقوق جزا» و نیز مسابقات جدول و پیامکی بوده است.

انجمن های علمی، جایگاهی برای فعالیت های خودانگیخته طلاب در عرصه های مختلف پژوهشی است. این انجمن ها، بر اساس رشته های علمی موجود در مؤسسه تأسیس شده و حضور فعالی در حوزه کاوش های علمی دارند و از این جهت، به طور جدی مورد حمایت های برنامه ای معاونت پژوهش قرار گرفته اند.

 هم اکنون در این موسسه 8 انجمن علمی با عناوین «معارف اسلامی و مدیریت»، «معارف اسلامی و اقتصاد»، «معارف اسلامی و تبلیغ و ارتباطات»، «معارف اسلامی و حقوق خصوصی»، «معارف اسلامی و حقوق جزاء»، «معارف اسلامی و جامعه شناسی»، «معارف اسلامی و علوم تربیتی» و «معارف اسلامی و علوم سیاسی»، در حال فعالیت هستند.

یکی دیگر از محورهای اصلی فعالیت معاونت پژوهش، برگزاری همایش علمی پس از تصویب در شورای علمی و سازمان مرکزی می باشد.

در سال 95، علاوه بر برگزاری 6 پیش همایش، نخستین همایش موسسه آموزش عالی علوم انسانی به همت گروه اقتصاد، انجمن اقتصاد و معاونت پژوهش، با عنوان «بخش پولی و مالی؛ چالش ها و راه کارها از منظر اسلام» را برگزار گردید.

یکی از وظایف معاونت پژوهش، حمایت از حضور علمی طلاب محقق موسسه در همایش های معتبر است. بر این اساس، سال گذشته معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی علوم انسانی، در 6 همایش مشارکت داشته است.

ماموریت اصلی اداره امور پژوهشی، شناسایی و جذب دانش پژوهان محقق مستعد و توانمند و ایجاد بستر مناسب برای پرورش و تقویت بنیه پژوهشی طلاب است.

همچنین ثبت فعالیت های پژوهشی طلاب و معرفی آثار علمی آنان یکی دیگر از مأموریت های مهم این اداره به شمار می آید.یکی از مهم ترین وظایف معاونت پژوهش، ثبت فعالیت های پژوهشی طلاب در قالب پرونده های پژوهشی و به روز رسانی آن ها در سامانه محققین جامعه المصطفی)ص( می باشد. پیگیری جهت تأیید و ارزیابی علمی فعالیت های پژوهشی دانش پژوهان نیز از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است؛ با توجه به همین نوع اطلاعات است که رتبه های محققین بر پایه رتبه بندی الف، ب، ج و د تنظیم شده و از حمایت های مالی و معنوی جامعه المصطفی )ص(، بهره مند خواهند شد.پایان نامه مقطع ارشد و رساله دکتری به عنوان محصول علمی دانش پژوهان از اهمیت به سزایی برخوردار است. معاونت پژوهش موسسه در سال گذشته، جهت آشنایی طلاب با فنون نگارش پایان نامه مقاطع ارشد و دکتری اقدام به برگزاری 5 کارگاه در این زمینه نموده است.

گفتنی است، برگزاری 33 مورد کارگاه دانش افزایی، حمایت از طرح های مصوب پژوهشی، تالیف و ترجمه، چاپ کتاب و پایان نامه ها، پاسخ به سولات عقیدتی و شبهات، چاپ نشریات و برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و...، بخش دیگری از دستاوردهای معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی علوم انسانی در سال 1395 به شمار می آید.

ماموریت اصلی واحد برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی، ارایه برنامه های لازم جهت بهبود کیفیت و کمیت فعالیت های پژوهشی و نظارت بر حسن اجرای قوانین و آئین نامه های ابلاغی می باشد. در این راستا، معاونت پژوهش این موسسه، ضمن ایجاد واحد برنامه ریزی و ارزیابی پژوهشی اقدام به تهیه طرح ها و ایده های نو در حوزه پژوهش نموده است.

گفتنی است: در سال 1395، معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی علوم انسانی، برگزار کننده 16جلسه شورای علمی و 134 جلسه در این معاونت بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha