جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شعار سال ۱۳۹۶ اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال

حوزه/ سینما و تلویزیون باید همانند سایر نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به پیگیری کارهای خود در راستای شعار سال اقدام نموده و اهداف و تولیدات خود را در راستای تحقق آن به کار گیرند.

مهران رجبی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» درباره عملکرد سینما و تلویزیون در پراختن به شعار «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» گفت: وقتی درباره شعار سال حرف زده می‌شود، این تصور به وجود می‌آید که تنها  بخش‌های اقتصادی مورد خطاب هستند، درصورتی که سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی تمامی بخش‌ها را در بر می‌گیرد. سینما و تلویزیون نیز به طبع می‌بایست سیاست های خود را در راستای شعار سال برنامه‌نویسی کند. با این توضیح می‌خواهم به چند روشی که به واسطه آن می توان شعار سال را عملی کرد، اشاره کنم.

*صرف هزینه های زیاد و عدم کیفیت فیلم های تلویزیون

وی افزود: اولین نکته‌ای که می‌بایست در این زمینه مطرح کنم، به کیفیت کارهای سینمایی و تلویزیونی بر می گردد. این روزها با وجود مشکلات مالی در سینما و تلویزیون ، اما برای ساخت یک اثر سینمایی یا تلویزیونی، هزینه‌های زیادی صرف می شود، این در حالی است که کارهای تولید شده کیفیت لازم را ندارند. این معضل در شرایط فعلی کشور، به هیچ وجه با شعار اقتصاد مقاومتی همسو نیست.

*هدف اصلی در سینما و تلویزیون تولید باشد

این بازیگر ادامه داد: برای رفع این آسیب، دو راهکار وجود دارد. اول این‌که در انتخاب متن‌ها دقت شود، حتی اگر نیاز است، کمیته‌ای انتخاب کنیم تا به واسطه آن، به روی کیفیت سناریو‌ها، نظارت داشته باشند، البته این نظارت به هیچ وجه نباید به معنای آزاداندیشی باشد. مطلب دیگر به سازنده اثر مربوط می‌شود، چون متاسفانه در برخی موارد روابط بیشتر از ضوابط حاکم است. برای همین افرادی که دانش لازم را ندارند، دائما در حال کار کردن هستند.

*ساخت کارهای فاخر فقط با بودجه زیاد میسر نمی شود

بازیگر فیلم «زیر نور ماه» اضافه کرد: برای ساخت یک اثر فاخر حتماً نیازی نیست که هزینه‌هایی گزاف صرف تولید فیلم یا سریال شود، چون تجربه نشان داده با کمترین بودجه ها نیز می‌توان اثری درخورد توجه تولید کرد. برای مثال از دو فیلمی که خود در آن بازی داشته‌ام می بایست نام برم. «زیر نور ماه» و «پرده‌نشین» عنوان این دو کار هستند که در مقایسه با بسیاری از آثار، بودجه چندانی به خود اختصاص نداده بود، درصورتی که مخاطبان وسیعی را به خود اختصاص داد.

این بازیگر سینما و تلویزیون تاکید کرد: بحث دیگری که در این زمینه می‌توان مد نظر قرار داد، انتخاب سوژه هاست که خود گامی بلند در جهت پرداختن به شعار سال در سینما و تلویزیون می باشد. اگر ما موضوعات را به آن نحوی مد نظر قرار دهیم که کاربرد و ضرورت آن بیشتر در جامعه نمود پیدا کند، توانسته‌ایم به شعار سال بپردازیم، اما اگر با صرف هزینه به موضوعاتی غیر ضوروی توجه کنیم، نه تنها تاثیرات عینی آن را در جامعه شاهد نخواهیم بود، بلکه به نوعی جهت مخالف با آرمان‌های مورد نظرمان حرکت کرده‌ایم.

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، به دو نکته تاکید ویژه داشتند. ابتدا تولید سپس اشتغال. با این توضیح، سینما و تلویزیون باید تمرکز ویژه‌ای به روی تولید داشته باشد. این گفته نیز به این معناست که به جای خرید فیلم‌های خارجی یا پخش آثار هالیوودی، از فیلم‌های ایرانی بیشتر استفاده شود، تا هم سینما رونق پیدا کند و هم اینکه به وضعیت تولید سرو سامان داده شود.

وی افزود: بحث دیگر که همسو با تولید است، به نحوه ساخت بر می‌گردد. در تولید فیلم‌های ایرانی باید این امکان اندیشیده شود تا همه قادر به کار کردن باشند، چون متاسفانه در کشور ما عده‌ای فرصت کار کردن را همیشه دارا هستند، اما عده‌ای دیگر شاید سالی یک کار نیز نداشته باشند؛ این وضعیت بسیار خطرناک است و به آسیب‌هایی چون مهاجرت بازیگران به شبکه‌های ماهاره ای می‌انجامد. پس بیایم جدی‌تر به این حوزه بنگریم و منافع ملی را ارجح به منافع شخصی خودمان بدانیم.

*خودباوری بخش خصوصی و حذف سینمای دولتی

این بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیشتر توضیحات من به تلویزیون بر می‌گشت، چون هزینه‌هایی که صرف این سازمان می‌شود از سوی دولت تامین شده و به نوعی بیت‌المال مصرف می‌شود، درصورتی که سینما مجبور است برای حیات خود درآمدزایی داشته باشد، هرچند در این بخش هم کمک‌های دولتی فروان است. با این توضیح می‌خواهم مطلبی را بیان کنم، آن هم این‌که بیاییم شرایطی فراهم کنیم تا فیلم‌ها خود قادر به درآوردن هزینه‌هایشان باشند. این اتفاق نیز تا زمانی که سینما دولتی اداره شود، محقق نخواهد شد.

رجبی در پایان گفت: پرداختن به شعارهای سال در سینما و تلویزیون تنها منوط به سال جاری نیست، بلکه در سال‌های بعد نیز باید تمامی موضوعاتی که به صورت شعار سال مطرح شده را، مد نظر قرار داد. برای همین باید به بحث فیلمنامه بیش از دیگر بخش‌ها توجه شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha