پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مالزی و اندونزی به دنبال ایجاد گواهینامه حلال مشترک هستند

حوزه/ دولت مالزی به دنبال ایجاد یک گواهینامه حلال مشترک با اندونزی است تا قادر به ارتقاء صادرات محصولاتش به این کشور باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از thejakartapost، دولت مالزی امید زیادی به ایجاد یک گواهینامه حلال مشترک با اندونزی برای محصولات اسلامی دارد. کشور اندونزی بیشترین جمعیت مسلمان در جهان را به خود اختصاص داده و دولت مالزی در تلاش برای تقویت روابط تجاری حلال میان دو کشور است.

در حال حاضر اندونزی تنها به طور مستقیم گواهی حلال محصولات صنعتی مانند روغن نخل را از مالزی می‌پذیرد. به علاوه محصولات حلال مالزی بایستی پیش از عرضه در بازار اندونزی تحت آزمون‌های مختلفی در این کشور قرار بگیرند تا گواهی دیگر حلالی از شورای علمای اندونزی و آرم حلال از آژانس نظارت بر غذا و داروی در اندونزی دریافت کنند.

برای رسیدگی به موضوع، مقامات مالزی و اندونزی در حال بررسی گواهی نامه حلال خود برای جلوگیری از واردات و صادرات ناکارآمد در دراز مدت هستند.

محمد مصطفی وزیر تجارت و صنعت بین المللی مالزی در این باره به خبرنگاران گفت: ما همکاری بسیار نزدیکی با هم داشته‌ایم زیرا قصد داریم محصولات بیشتری به اندونزی بفروشیم و البته از دریافت محصولات مالزی نیز استقبال می‌کنیم.

وی افزود: هنوز برخی از چالش‌ها حل و فصل نشده‌اند. مقامات اندونزی گواهینامه حلال ما را به رسمیت می‌شمارند اما برخی آزمون‌های اضافی هست که تجار مالزیایی باید از آن‌ها بگذرند.

مدیر ارشد دسترسی به بازار و تقسیم همکاری بین المللی شرکت تجارت توسعه خارجی در مالزی نیز گفت: اندونزی بازار بزرگی دارد اما مسئله وجود بعضی مسائل فنی در رابطه با پذیرش حلال است. دو کشور یک سری تفاوت‌های ایدئولوژی را در ارتباط با استاندارد حلال دارند و تا زمانی که ما قادر به حل این اختلافات نباشیم نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

این در حالی است که داده‌های وزارت بازرگانی اندونزی نشان می‌دهد که حجم کل تجارت میان دو کشور مالزی و اندونزی با 14.31 میلیارد دلار در سال 2016 نسبت به 24 میلیارد دلار در سال 2013 کاهش قابل توجهی داشته است که عده‌ای دلیل این مسئله را بحران اقتصادی جهانی عنوان کرده‌اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha