جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: مهم ترین معیار در حکومت عدل علوی، تلاش برای جذب رضای الهی است و در این بین خوشامد فلان فرد و گروه و این جناح و آن جناح مطرح نیست.

حجت الاسلام سید قاسم رزاقی موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تبریک سیزدهم رجب، سالروز ولادت باسعادت امیرالمومنین(ع) اظهار داشت: امام علی(ع) چه در عرصه عبادت فردی و چه به خصوص عبادت اجتماعی خاصه از منظر مدیریت و حکومت بر جامعه ، کسب رضایت پروردگار را همواره مدنظر قرار داده و در این مسیر حقیقتاً بندگی خالصانه خدای متعال را محور و اساس همه چیز می دانستند.

وی افزود: ایشان لحظه ای در زندگانی خویش برای معنابخشیدن به عبادت، کوتاهی نمی کردند، تا آنجا که در جنگ های زمان حضرت و دوران حکومت ظاهری نیز باز توجه به خدا و عبادت خالصانه موج می زند.

این محقق حوزوی اضافه کرد: امیرالمومنین(ع) حتی در جنگ ها نیز همه یاران خود را به حفظ حقوق انسانی و دینی سفارش اکید کرده و بیان می داشتند که مراقب باشید حتی در جنگ نیز بر اثر غفلت و کارهای نادرست ، لحظه ای از توجه به خدا دور نشوید.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که حضرت امیر(ع) نه فقط در این دنیا بلکه در آخرت نیز ملاک و میزان حق است، گفت: عبادت جامع امام علی (ع) در عرصه های فردی و اجتماعی است که ایشان را معیار حق قرار می دهد و پیامبر اکرم (ص) در وصفشان می فرماید:"علی مع الحق و الحق مع علی".

وی یادآور شد: چنانچه ما عبادت و بندگی خدا را به عنوان مهم ترین شاخصه در زندگی امیرالمومنین (ع) در نظر بگیریم، این مساله هم در جلوه های فردی تجلی می یابد که حضرت در اوج این مساله قرار دارد و هم در عرصه های اجتماعی.

این محقق حوزوی بیان داشت: عبادت مولی الموحدین(ع) تنها منحصر در همین عبادات فردی همچون نماز و روزه نبوده چه آن که ایشان در عرصه های اجتماعی نیز دائم مشغول به عبادت بوده اند و لحظه لحظه زندگی ایشان در همین راستا سپری شده است؛ مردم داری حضرت ،خدمت به محرومان  و رسیدگی به حال و روز ایتام و نیازمندان از جمله مصادیق همین عبادت اجتماعی است که سفارشات بسیاری از سوی ایشان درباره انجام آن ها به خصوص در مورد ایتام وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رزاقی خاطرنشان کرد: تلاش مجاهدانه حضرت امیر(ع) در راه آبادانی نخلستان ها و حفر چاه های متعدد که همه آن ها را برای خدمت به مردم و به خصوص نیازمندان وقف می کرد ، همه نشان می دهد که ایشان تا چه حد به انجام عبادت در حوزه اجتماعی اهمیت قائل می شدند و خود پیشتاز در این امر بودند و لذا عبادت را منحصر در نماز و روزه و این قبیل امور عبادی نمی دانستند.

وی  همچنین افزود: از همه این ها بالاتر جهاد امیرالمومنین(ع) است که در مسیر عبادت خالصانه پروردگار به جهاد در عرصه های گوناگون اهتمام می ورزید، از جمله این که در همه جنگ های صدر اسلام به جز جنگ تبوک حضور دارند که این مساله و نیز کیفیت دلاوری حضرت به هیچ وجه قابل قیاس با دیگر صحابه پیامبر(ص) نیست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha