جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/حضرت آیت الله مکارم گفتند: امروزه خوشبختانه با وجود این همه عوامل فساد و گناه هنوز مشتری های اعتکاف جوانان هستند و شرکت در اینگونه مراسمات باعث می شود که آنان بتوانند راحت تر در مقابل عوامل فساد ایستادگی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با تبریک میلاد پر خیر و برکت و مبارک مولای متقیان علی (ع)،به تشریح بخشی از فضائل بی پایان امیر مومنان حضرت علی(ع) پرداختند و با اشاره به آیه ۴ سوره تحریم گفتند: خداوند در این آیه«آیه صالح المؤمنین» دونفر از همسران پیامبر را که برخلاف رضایت پیامبر(ص) برنامه اجرا کرده بودند، مخاطب قرارداده، می فرماید:(ان تتوبا الی الله فقد صغت قلوبکما و ان تظاهرا علیه فان الله هو مولاه و جبریل و صالح المؤمنین و الملائکة بعد ذلک ظهیر)؛ «اگر از کار خود توبه کنید (به نفع شما است) زیرا دلهایتان از حق منحرف گشته و اگر بر ضد او دست به دست هم دهید (کاری از پیش نخواهید برد) زیرا خداوند یاور او است، و همچنین جبرئیل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنها پشتیبان او هستند»،گفتند:مرادحضرت علی(ع) می باشد.

ایشان افزودند: در ذیل این آیه، حاکم حسکانی از علمای اهل سنت و حنفی مذهب، ۱۸ روایت نقل می کند که منظور از «صالح مومنین» علی (ع) است.البته  ما معتقدیم حضرت امیرالمومنین(ع) بالاتر از این ها هم می باشند.

*حضرت علی(ع) در قله همه فضایل و نیکی ها

ایشان افزودند: آنچه در قرآن کریم در راس همه مصادیق نیکی و فضیلت می باشد وجود مقدس حضرت علی(ع) می باشند با این حال چرا بعضی افراد به گونه دیگری فکر می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان ساختند: امیدواریم همه ما بتوانیم وظیفه شیعه گری  خود را در قبال آن حضرت  انجام دهیم و در زندگی خویش در مسیر آن بزرگوار گام برداریم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه وظیفه یک شیعه تبعیت از حضرت علی(ع) در همه عرصه هاست گفتند: باید در همه عرصه ها از جمله اخلاق، اعمال، افکار، جامعه، مسائل کسب و کار، مسائل اقتصادی و سیاسی و در مجموع همه جنبه ها و شئون زندگی ما رنگ و بوی حضرت علی(ع) و مرام آن امام همام وجود  داشته باشد.

*اعتکاف موجب بیداری از خواب غفلت می شود

معظم له در قسمت دیگری از بیانات خویش با اشاره به اهمیت اعتکاف در اسلام گفتند: دنیا به تعبیر قرآن کریم لهو و لعب و زینت است و موجب رقابت های مادی و تفاخر می شود؛ طبیعت دنیا عافل کننده است، لذا باید در این دنیا عواملی باشد که انسان را بیدار کند تا در غفلت نماند و اعتکاف یکی از آن موهبت های الهی برای بیدار شدن از خواب غفلت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان ساختند: اگر انسان در غفلت بماند و خوابش ببرد کشنده است، لذا خداوند متعال عواملی را برای بیدار کردن انسان از خواب غفلت قرار داده است مانند نمازهای پنچ گانه، روزه ماه مبارک رمضان، زیارت خانه خدا و یکی دیگر هم اعتکاف.

* لزوم اصلاح فضای مجازی از عوامل فساد

ایشان با اشاره به گسترش فساد در جامعه گفتند: در هیچ زمانی مانند این زمان اینقدر عوامل فساد زیاد نشده بود و از همه اینها بدتر فضای مجازی می باشد که هنوز اصلاح نشده است و باید هرچه سریعتر نسبت به اصلاح امور فاسد در این فضا اقدامات لازم صورت گیرد.

حضرت آیت الله مکارم گفتند: امروزه خوشبختانه با وجود این همه عوامل فساد و گناه هنوز مشتری های اعتکاف جوانان هستند و شرکت در این مراسمات باعث می شود که آنان بتوانند راحت تر در مقابل عوامل فساد ایستادگی کنند.

ایشان با بیان اینکه بسیاری از امور معنوی  قبل از انقلاب به دست فراموشی سپرده شده بود خاطر نشان ساختند: در رژیم  سابق بسیاری از ارزش ها کم رنگ شده بود مانند نماز جمعه، تلاوت قرآن، زیارت خانه خدا و یکی هم اعتکاف؛ اما امروز به برکت جمهوری اسلامی این ارزش ها زنده شده و مورد استقبال مردم به خصوص جوانان قرار گرفته است.

*مساجد ما جوابگوی مشتاقان اعتکاف نیست

معظم له در پایان با انتقاد از کمبود فضای کافی برای حضور مردم و جوانان در اعتکاف گفتند: متاسفانه مساجد ما به اندازه متقاضیان حضور در اعتکاف جا ندارند لذا ما گفتیم که در مساجد دانشگاه ها و روستاها و هرمسجدی که درآن نماز یومیه و جماعت خوانده می شود اعتکاف صحیح است، ولی با این وجود هنوز ظرفیت بسیار کم است و خیلی از جوانان به خاطر کمبود فضا از این فیض معنوی محروم شدند و این استقبال پرشور جوانان در اعتکاف موجب خشم و ناراحتی دشمنان شده است.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha