پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اعتکاف

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه شهر بشرویه استان خراسان جنوبی با بیان این که اعتکاف، یکی از برنامه های سازنده الهی برای تعالی انسان است، گفت: تبیین جایگاه اعتکاف از ضروریات است.

حجت الاسلام علی اصغر نیساری در گفت و گو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند، ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب، اظهار داشت: ماه رجب، ماه باعظمتی است که احادیث و روایات فراوانی درباره اهمیت وعظمت آن از معصومین(ع) به ما رسیده است.

وی افزود: در روایتی از حضرت رسول(ص) آمده که رجب، شهرالله الأصمّ است و بدان سبب آن را اصمّ ناميدند و هيچ ماهى به پايه عظمت آن نمى رسد.

مدیر مدرسه علمیه ملاعبدالله شهر بشرویه با بیان این که مردم زمان جاهليت نیز به ماه رجب حرمت مى نهادند و آن گاه كه اسلام درخشيدن گرفت، بر حرمت آن افزوده شد، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) فروده اند"بدانيد رجب، ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان؛ ماه امت من است".

حجت الاسلام نیساری افزود: همچنین امام كاظم(ع) نیز فرموده اند "رجب، نام نهرى در بهشت است كه از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر است، بنابراين هركس يك روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند".

مدیر مدرسه علمیه ملاعبدالله بشرویه گفت: اعتکاف، مجموعه ای از بهترین عبادت ها را در بر دارد و این عبادت ها، نیازهای معنوی  انسان را به بهترین شکل تأمین می کند و زنگار را از قلب انسان پاک می کند؛ زنگارهایی که ممکن است، با ترک واجب و اعمال ناشایست درقلب یک شخص ایجاد شود.

وی ضمن اشاره به آیه شریفه "وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود" مبنی بر این که وقتی که خداوند به دو پیغمبرش امر می کند که خانه خدارا برای معتکفین تطهیر کند، اذعان  داشت: آیه مذکور رساننده این مطلب است که معتکفین در پیشگاه خداوند متعال از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار هستند.

حجت الاسلام نیساری اضافه کرد: این یک درس برای مسئولین و دست اندرکاران اعتکاف است، که باید به بهترین شکل از معتکفین پذیرایی کنند، به گونه ای که آنان بتوانند در آرامش کامل به عبادت بپردازند .

مدیر مدرسه علمیه ملاعبدالله بشرویه تأکید کرد: اعتکاف، فرصتی است که هر مؤمنی به خودش بپردازد و در اعمال گذشته خود فکر کرده و اگر دچار نقصانی بوده به فکر جبران آن باشد.

حجت الاسلام نیساری ابراز کرد: اعتکاف به افراد می آموزد، که از سرگرمی های بی ارزش دنیوی که باعث می شود انسان با خدا بیگانه شوند، فاصله گرفته و در اعتکاف تمرین کنند و در طول زندگی هم این سنت حسنه را انجام دهد.

وی با اشاره به آثار اجتماعی اعتکاف، اذعان داشت: اعتکاف، از بهترین فرصت ها برای ایجاد اتحاد و همدلی در بین بهترین بندگان خداست؛ یک حضور دسته جمعی و گروهی برای دعوت به خدا پرستی و دین مداری که اثر خودش را در جامعه می گذارد و اصولاً وقتی دین در جامعه اجرا شد، مقابله با تهدیدات دشمن هم راحت تر می شود.

مدیر مدرسه علمیه بشرویه با تأکید بر حضور طلاب و مبلغین درمراسم معنوی اعتکاف، اظهار داشت: روحانیون با حضور در مراسم اعتکاف، جایگاه این سنت حسنه را برای معتکفین بیان کنند و به عنوان یک مشاور امین در کنار جوانان حضور داشته و این ارتباط را در طول سال نیز ادامه دهند.

انتهای پیام 101

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha