شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی در جمع مسئولان مجله حوزه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: امروز حوزه تولیدات فاخر بسیاری داشته؛ اما صرفا در قالب زبان و ادب فارسی محبوس شده که باید با تلاش و کوشش به بیرون از ایران عرضه گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی در نشستی با مسئولان مجله حوزه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک حلول سال جدید، ماه رجب و اعیاد این ماه، اظهارداشت: در ابتدا از تمام عزیزانی که در بنیانگذاری دفتر تبلیغات اسلامی از امام عزیز، رهبری معظم و بزرگان بسیاری که در مدیریت ها، شوراها و بخش های گوناگون، کارگزار این دستگاه عظیم بوده اند، تقدیر و تشکر داریم.

وی ابراز داشت: حوزه را باید به معنای عام در نظر گرفت و تفاوت های ساختاری ضمن اینکه محترم و محفوظ است، نباید مانعی برای همکاری و همبستگی کلان نهادهای حوزوی باشد،امروز نیازها گسترده بوده و آفاق وسیعی رویاروی ما قرار دارد که نیازمند به همکاری ها و تعاملات گسترده میان دستگاه ها و نهادهای حوزوی می باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: ما در کلان حوزه به وحدت در کثرت و کثرت در وحدت معتقد بوده و ضرورتی است که باید به آن توجه داشت؛شکل گیری شورای هماهنگی نهادهای حوزوی از ضرورت هایی بوده که پس از مدیریت جدید حوزه راه اندازی شده که در این راستا، دبیرخانه ای تشکیل و کارگروه هایی راه اندازی شده است.

*تمام نهادهای حوزوی در شورای هماهنگی نقشی برابر دارند

آیت الله اعرافی اظهار داشت:  نقش برابر، دوستانه و همراه، سیاست و راهبرد این شورا بوده که می تواند به پیشبرد اهداف کلان حوزه های علمیه کمک شایانی نماید، مجله حوزه می تواند سیاست وحدت در کثرت و کثرت در وحدت و همچنین هم افزایی راهبردی و کلان دستگاه های حوزوی را علیرغم تنوع ها و تکثرها را دنبال کرده و به سرانجام برساند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: حوزه از ظرفیت بالایی برخوردار است که می تواند بسیاری از تنوع ها را در خود جای داده و در عین حال به انسجام آن نیز لطمه وارد نشود، امروز کاستی هایی در این زمینه وجود دارد که اگر مرتفع شود، به دستاوردهای مناسبی خواهیم رسید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به نظریه تحول در حوزه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب از پیشگامان تحول در حوزه بوده و بر این مسئله تأکید دارند؛ پس باید در این زمینه ورود و فعالیت کرد،یکی از مسائل مهم در تحول، نظریه سازی آن است که مراجع معظم و رهبر انقلاب نیز باید با آن همدل گردند تا بتوان به اهداف پیش رو دست پیدا کرد.

وی اظهار داشت: هویت حوزوی از دیگر مسائل بسیار مهم است که نیازمند به بازپردازی و بازسازی دائم داشته و امروز نگرانی هایی وجود دارد که مجله حوزه می تواند در آن ورود پیدا نماید؛‌اهمیت به سنت های معرفتی، فکری، آموزشی، اجتماعی، تحقیقی، تبلیغی، مدیریتی و اخلاقی حوزه ها از دیگر مسائل مهمی است که باید به آن توجه گردد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: توجه به سنت های قدیمی حوزه و همراهی آن با سنت های جدید، از مباحث ضروری است که جمع میان این دو کاری مهم و البته دشوار است.

*تأکید بر توجه به نگاه های بین المللی حوزه

وی بر ضرورت توجه به نگاه های بین المللی تأکید و تصریح کرد: امروز عرصه بی پایانی جلوی روی ما قرار دارد؛ چراکه نهاد روحانیت در کشورهای بسیاری در حال پایه ریزی است که افق های بلندی را پیش روی ما قرار می دهد، امروز حوزه، تولیدات فاخر بسیاری دارد ؛ اما در صرفا  در زبان ادب و فرهنگ فارسی محبوس شده  که باید با تلاش و کوشش به بیرون از ایران عرضه گردد.

وی اظهار داشت: آسیب شناسی حوزه و روحانیت از دیگر ضروریاتی است که نیازمند به مطالعات راهبردی بوده که در این راستا، مدیریت حوزه نیز باید ورود داشته باشد، پاسخ به نیازهای جامعه، جهان، جوان، دانشگاه و دنیای امروز از وظایف ذاتی ماست که مجله حوزه می تواند در این زمینه ورود نماید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امروز نیازمند به قلمروهای جدید در فقه هستیم که جریان سازی آن می تواند یکی از فعالیت های مجله حوزه بوده و به صورت عمیق در آن وارد شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha