شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حضرت آیت الله نوری همدانی

حوزه/ جمعی از اساتید و طلاب مجتمع آموزش عالی فقه و مدارس تابعه با حضور در دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار اساتید، و طلاب مجتمع آموزش عالی فقه، با تأکید بر این که مدال طلبگی عالی ترین مقام و شغلی شریف، پربرکت و اثرگذار است، اظهار داشتند: شغل طلبی، تفقه در دین و آشنایی با معارف الهی، عالی ترین شغلی است که خداوند متعال به ما عنایت نموده است.

معظم له در ادامه با اشاره به این که در روایات اسلامی از شهر مقدس قم تمجید فراوانی صورت گرفته، یادآور شدند: شهر قم اهل قیام و قعود بوده، در روایت بر بسط و گسترش علم الهی از شهر قم در اخر الزمان تاکید و صدای اسلام ناب از قم به جهان منعکس خواهد شد.

این مرجع تقلید با بیان این که مرحله علم آموختن و قدم نهادن در مسیر اجتهاد از مهمترین عرصه های حضور طلاب و روحانیون در اجتماع است، خاطرنشان کردند: طلاب در برهه ای مشغول تحصیل علوم دینی بوده، در برهه ای نیز به عنوان عالم دینی در اجتماع حضور پیدا می کنند.

معظم له در ادامه به روایاتی از ائمه اطهار(علیهم السلام) اشاره نمود و یادآور شدند: تشویق و ترغیب فراوانی در روایات الهی برای طی کنندگان مسیر کسب معارف ناب الهی ذکر شده است.

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه اخلاص را نخستین وظیفه طلاب علوم دینی برشمرد و خاطرنشان کردند: طلاب باید علوم اسلامی را در طبق اخلاص برای خداوند متعال کسب نموده، با همت بلند در این مسیر گام بردارند.

ایشان با تأکید بر این که تفقه در دین می تواند تاثیرات فراوانی را در جامعه ایجاد نماید، اظهار داشتند: تفقه در علوم دینی، راهی پر فراز و نشیب بوده، در برابر همت های بلند و کوشش فراوان آسان می شود.

این مرجع تقلید نقش همت بلند و اراده در سایه سار اخلاص را مورد توجه قرار داد و گفتند: کوچ از وطن و حرکت برای تفقه در دین و خوب شناختن و خوب شناساندن معارف الهی مورد توجه و تمجید آیات و روایات الهی است.

معظم له با اشاره به این که کسی که مجتهد و فقیه باشد می تواند در جامعه تأثیرات زیاد و عمیقی را ایجاد نماید، خاطرنشان کردند: دین مبین اسلام در تمام ابعاد دستوراتی را برای سعادت بشر تبیین نموده، که معارف اعتقادی نخستین بعد تفقه در دین به شمار رفته، اعتقاد و ایمان جامعه را هدف قرار می دهد.

حضرت آیت الله نوری همدانی معارف عبادی را دومین بعد فقه اسلامی عنوان کرد و اظهار داشتند: معارف عبادی رابطه انسان با خداوند متعال را برقرار و تحکیم می کند.

ایشان با اشاره به این که معارف اخلاقی از دیگر ابعاد فقه اسلامی به شمار می رود، یادآورد شدند: معارف اخلاقی تأکید دارد که مسلمانان باید خود را به اخلاق اسلامی آراسته نموده، نفس خویش را از رذائل ناپسند مبرا و ریشه کن نمایند.

معظم له معارف اقتصادی و کسب مال و ثروت را از دیگر ابعاد فقه اسلامی عنوان کرد و ابراز داشتند: معارف مدنی و معارف مربوط به معاشرت اجتماعی انسان ها، نیز از دیگر ابعاد فقه اسلامی است که در آن کیفیت معاشرت و حقوق افراد جامعه در قبال یکدیگر مورد توجه قرار می گیرد.

این مرجع تقلید معارف فرهنگی و معارف سیاسی را از دیگر ابعاد فقه اسلامی برشمرد و خاطرنشان کردند: دین مبین اسلام برای مدیریت جامعه برنامه های منسجمی دارد که بعد سیاسی از مهمترین ابعاد آن می باشد.

ایشان معارف قضایی در برابر امورات دنیایی را از دیگر ابعاد فقه اسلامی برشمرد و یادآور شدند: معارف جهادی برای اعلای کلمه اسلام در قالب های مختلف، از مهمترین عرصه هایی است که طلاب علوم دینی باید در آن تخصص یافته همجون چراغی فروزان، روشنگری نمایند.

حضرت آیت الله نوری همدانی توجه به علوم ادبیات به ویژه ادبیات عرب را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کردند: آشنایی کامل با ادبیات عرب، یکی از ملزومات طلبگی بوده، طلاب علوم دینی باید قلم به دست شده، با فن نویسندگی آشنایی کاملی داشته باشند.

معظم له نماز شب و تهجد را از اصول بسیار مهم طلبگی عنوان کردند و ابراز داشتند: کسی که اهل سحر خیزی و تهجد نباشد، هیچ بهره ای از علم خود نخواهد برد. به گونه ای که علمای گذشته هر روزی که نماز شبشان قضا می شد، درس خود را تعطیل می کردند.

ایشان ضمن تأکید بر مطالعه صحیفه امام خمینی(ره) اظهار داشتند: بر اساس اندیشه امام خمینی(ره) انقلاب کل جهان را فرا گرفته، روز به روز مستضعفان جهان محبوب تر و قدرتمندتر و نیز مستکبران جهان روز به روز عفول خواهند نمود.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان با بیان این که جهان امروزی تشنه معارف ناب الهی است، گفتند باید با تفقه در دین و اخلاص و اخلاق مداری اسلام ناب را به جهانیان شناسانده، هر یک چراغی فروزان برای انتقال معارف ناب الهی باشید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha